islam ve insanlığın geleceği

entry1 galeri0
    1.
  1. roger garaudy 1990 yılında yazdığı eseri.

    Kitab güzel başlar: "islâm, Hazreti Muhammed'in anlatıp açıklamasıyla ortaya çıkmış yeni bir din değildir."

    lâkin bütün umutlarıma rağmen güzel devam etmez. garaudy'i daha önceki bi kaç eserinden dolayı yadırgamıştım zaten. islamiyet ve sosyalizm adlı eseriyle de düşünce sanrılarına sebep olmuştu bende.

    sık sık sentez zırvalamalarının içine düşer garaudy. seyyid kutup bu orjinal sentez yapıcılarına batı karşısında aşağılık psikozuna kapılanlar diyor. ne güzel bir yakıştırma !

    "7. yüzyıldan çok daha büyük bir yayılma gücüne sahip olacaktır. Bu yayılma gücü islam'da mevcuttur." derken bu gücü ortaya çıkarmak için olur olmaz hezeyanlara kapılıyor garaudy. müslümanlar geriye düşmesinden tefsircileri, gelenek yalakalarını, hatta ve hatta abbasi ve emevi kültürünü sorumlu tutuyor. öne sürdüğü nüansların yepyeni olduğunu farzedip, selefî ekolünden geldiğini iyice gösteriyor.

    "Ancak 19. yüzyıla gelindiğinde bir uyanış başlayacaktır. Bu ise Selefiyye hareketidir."

    bolca abduh'dan, reşid rıza'dan, afgani'den alıntı yapmayı unutmaz. muhakeme(intellect) yeteneğini biraz abartır, günümüz yeni sorunlarına yepyeni çözümler gelmesi gerektiğini söyler. salt asr-ı saadet'e dayalı içtihad(yorum) için kolları sıvar, gözlerini açar, kalemini döker.

    ona göre prensip açıktır: "Her durumda önemli olan bir emrin veya bir yasağın amacını dikkatlice incelemek ve bu amaca erimesinin çarelerinin araştırmaktır. En önemli nokta, vahyin prensiplerinin çiğnenmemesidir. Bunun anlamı şudur: Eğer gözetilmeleri, bize islâm'ın daha yüce bir değerine saygısızlık ettirecekse, her emir veya her yasak gözetilmeyebilir ve gözetilmemesi gerekir."

    gelişimi ve eleştirisi tamamen ele alındığında(context'e de bakılırsa), bu cümleler içtihad ruhsatını marifetullah'a sahip olmayan kişilere açmak anlamına gelmektedir.

    bir sonraki bombası terk-i terk etmeme sebep olmuştur: "Nesih düşüncesi bizatihi saçmadır. Çünkü Allah, hükümlerinden birini diğeriyle "düzeltmek" yolunu seçemez. "Nesih" fikri, Kur'ân'ı birliği içinde ve "örnekler" verdiği tarihi şartlar içinde okumaktan aciz kimseler tarafından uydurulmuştur."

    Velhasıl kelam, islâm'ın uyanışı için çalışan roger garaudy, bu uyanışı şerhleri, tefsirleri, islam ilmiyle ilgili çoğu çalışmaları hükümdara ve çıkarlara hizmet ettiği veya muhakeme yoksunluğu gerekçesiyle reddederek gerçekleştirebileceğini zanneder. Ama bir yönüyle de haklıdır garaudy. Durgunluğumuz ve uysallığımız bizleri cephemizi savunma psikolojisine itmiştir. Emr-i bil maruf, nehy-i ani'l münker 'i yitik farz konumuna düşürmüştür. hal böyleyken, garaudy'nin isyanı abartılmış bir kurtuluş haykırışıdır aslında.

    "islâm bir kale değildir. islâm, manevi füzeler atan bir roketatardır."
    0 ...
© 2025 uludağ sözlük