felsefeye islami pencereden bakmaktır. farabi, ibn-i sina başta gelen islam felsefecileridir. ancak her yeni değişiklik gibi islam dünyasında başlarda şiddetle karşı çıkılmıştır. felsefe dinsizliktir diyenler olduğu gibi , felsefe günümüzde islama yönelik saldırıların bertaraf edilmesinde kullanılacak bir silahtır diyenler de olmuştur. imam-ı gazzali'nin felsefecilere savaş açmasıyla ve onları yenmesiyle islam dunyasındaki felsefe çalışmaları hem yavaşlamış hem de islam dunyasındaki akılcı yaklaşımlar sekteye uğramıştır. teoloji de diye bilinen ilahiyat'ın günümüzde üzerinde çalışmalarını yürüttüğü , islamın anlaşılmasında olumlu etkilere sahip olan, olabilecek bir ilahiyat alanıdır. aynı zamanda ilahiyat fakültelerinde ders olarak ta okutulmaktadır.
imam gazali nin filozofların tutarsızlığı, ibni rüşdün tutarsızlığın tutarsızlığı fatih dönemi osmanlı alimlerinin tutarsızlığın tutarsızlığının tutarsızlığı eserleri islam felsefe sinin ekseni hakkında fikir verir.
temelini yunan felsefesinden alır. neden aristo nun platon un bu islam filozoflarıyla iyi geçindiğini sorar iseniz; çünkü ilk çevirilerini bu islam filozofları yapmıştır, çevirirken acık da kendilerine uydurmuşlar herhalde. yere göğe sığdıramadığımız batı felsefesi de işte bu arapça çevirilerden öğrenmişler felsefeyi.
ancak bu, kontrollü bir felsefedir. 'kelama dayalı felsefe' denen bir tabir vardır misal. ayrıca birçok filozof da, mesela ibni sina gibi, ''islam felsefesi kurmak istiyoruz'' dememişlerdir. dedikleri şey şudur: ''bir doğu hikmeti kurmak istiyoruz.''
felsefe değil, hikmet.
felsefe boyuna aramanın ve hiçbir şey bulamamanın yolu... (batıda algılanış biçimiyle!)
hikmet ise, bildirileni bulma ve anlamaya çalışma cehdi...
akliyeci olan mu'tezile ve ehli sünnet felsefenin alanı hakkında çokça münakaşa etmişler. en son hüccet-ül islam olarak ünlenmiş imam gazali ve ibn rüşd, ibn sina, farabi ittifakı kapışmış; kazanan gazali ve ehli sünnet olmuştur.
felsefe vardır, elbette ki islam felsefesi vardır.
ama kaynağını aristodan alıp, onun küfrünü islam'a sokuşturmaya çalışan bir felsefe değil.
kelama dayalı, fıkıha dayalı; evreni allah yolunda 'aklet'meye dayalı bir felsefe.
batının buluşacağı felsefe. zaten mükemmel olduğu için bunu müslümanlara açıklamanıza gerek yok. sizin sapma açıklamalarınız felsefi bir yapıya sahip olmayan müslümanlara zarar veriyor, onların fiziksel hareketlerinin size zarar verdiği gibi.
türkiye ve ortadoğu'yu yapıcılık, batıyı felsefe ilerletecektir. eğer felsefi bir yapıya sahipseniz ingiltere mi, almanya mı, nereye giderseniz gidin ama türkiye'de kalmayın.
temeli greke kadar iner. o ilk eserler bir çok alim tarafından şerhlerle birlikte arapça diline tercüme edilmiştir. üzerinde akıl yürütülmüş ve yorumlanmıştır.
islamiyetin yükselme ve gelişme evrelerinde olmuştur bunlar.
sonra da bunu bütün avrupa almış, okumuş, hatim etmiştir. akabinde de biz ayakta uyumuşuz.
(bkz: beytül hikme)
(bkz: adelard)
edit notu: atina okulu isimli tabloya bakarsanız orada iyi bir adam göreceksiniz.
Din dersi yerine ilkokullardan itibaren zorunlu olarak öğretilmelidir. Zira bu kültürü edinme işi 15 yaşına kadar sürer o saatten sonra çocuğu eğmeye çalışırsan kırılır.
islam felsefesi diye bir şey yoktur. islamda sorgulamak yoktur. islam felsefesi denen şeyde kuran da yazılanlar sorgulanmadan kabul edilir. Bu da felsefe ile çelişir. Çünkü felsefede sorgulamak esastır.
Islam felsefesi diye bir şey var mıdır bilmem ama islam üzerine düşünce bayağı ilerlemiştir. Olmasaydı tarih boyunca onlarca farklı mezhep veya anlayış çıkmazdı. (tasavvuf da içinde farklı anlayışları barındıran bir anlayıştır). Türkiye'deki ıslam anlayışı ile suudi arabistandaki ıslam anlayışı aynı değil. Hatta türkiyedeki dindarlar da dahil. bu anlayışlar yine de ıslamın esaslarına aykırı olamamalı. fakat pratikte oluyor o yüzden de bazıları kafirlikle suçlanıyor.
aman ne felsefedir o. arab felsefesi denilmesi daha uygundur. veya arab saçı felsefesi denilsin bence çünki tam bir çorbadır. tek fark fena ishal yapar.