islam da özgür irade var mıdır

entry32 galeri0
    30.
  1. 29.
  2. (zaten bu yazdıklarımı özgür irade bağlamında yazmadım. senin iddiana cevap olarak yazdım. çünkü senin iddianın da özgür iradeyle bir alakası yoktu. allah'ın yok sayıldığı bir evrende sadece atomlar vardır. atomların da bir özgür iradesi olmadığına göre bir özgür iradeden de söz edemeyiz.

    sen islam'ın özgür irade iddiasının kendi içinde çeliştiğini göstermeye çalışıyorsun. ben de ortada bir çelişki olmadığını söylüyorum. herhangi bir adaletsizlikten söz edebilmen için evrendeki tüm parametreleri hesaplaman gerekiyor. bunu yapmadığın sürece istediğin kadar "bu kişi suça yakın, şu kişide genetik suça yatkınlık var" de. herhangi bir şey ifade etmez. bu sadece senin keyfi yorumundur

    saçma. allah gerçek ve allah'ın gücü her şeye yeter.

    isra/99: gökleri ve yeri yaratan allah'ın onların bir benzerini tekrar yaratmaya gücü yeteceğini düşün müyorlar mı? nitekim onlar için belli ve kesin bir süre koymuştur. zalimler hala inkar ediyorlar.

    yasin/81: gökleri ve yeri yaratan onların benzerini yaratmaya güç yetiremez mi? gerçekten o, yaratandır, bilendir.

    allah'ın bizleri tekrar diriltecek olması önemli bir bilgidir. bu evreni allah'ın yarattığını anlarsan allah'ın ahiret vaadinin de gayet olası ve mümkün olduğunu anlarsın. şu an için ahiret gerçekliğini kavrayamıyor olmam, ahiretin bir anlam ifade etmediği anlamına gelemez.
    ahirette zamansızlığı savunmuyorum. bunu iddia eden sensin.)
    inancinin katiligindan dolayı saglikli dusunemiyorsun. Her seyi onunla bicimlendirmeye calismandan dolayi bu. Daha önceki yazdıklarında da sürekli müslümanların karşıtı olan belirli gruplara aklın gitti. Çünkü senin bir dayanak noktan. Kuran. Ama sana gönderilmiş o kuranin tanrinin hakikati olmadigini hic dusunmuyorsun. Tanri o kitabi sana bu evren icin varolabilecek dusunceler icin gonderdi. Yani sen sadece o kitaba inanabilirsin. Ama o kitabi tanrinin hakikati gibi göremezsin. Tanrinin istedigi de zaten bu degil. Tanri senin bilmeni degil inanmani istedi. Yani sen insanoglunun anlamaya calistigi ve kendi sinirlari disina cikarak bulmaya calistigi sorulara cevabi o kitaptan bulmaya calistigin icin zorlanirsin. Bizimkiler inanç değil midir elbetteki inanctır. Zaten islamin yanlislanmasi gibi bir durum soz konusu degildir. Ben islamin kendi icinde çelişmesiyle ilgilenerek yazmış gibi görünüyorum yukarıda sana o yazıyı ama benim baktığım özgür irade ve özgür iradenin islamda olup olmayacağını konuşuyorum. Ben orada özgür iradeden bahsettim ama sen sadece günaha yatkınlık kısmına bakıp çevre ve genetigin belirlenmesine bir sey yazmadın. Bu başlığı açan entryde yazan şey bu dünyayı gelmeyi seçip seçmemekti. Ben o yüzden oraya girmedim ve girmedigim bir yer daha var cevre secimi. Evet zincirleme. Özgür irade varsa beni belirleyen her şeyde ben varım demektir. Yani senin islama göre verecegin karar gunah olacaksa seni olusturan her sey secimin olmak zorundadir. Ancak böyle sen var olursun ve verdigin karar senin olur. Ve günaha herkes eşit şekilde yakın olmayı geç herkesin günahının sorumluluğunu almasını meşru kılabilecek yegane şey budur. Özgür irade budur. Özgür irade kendini yaratmandır. Yani sadece günah açısından özgür iradeye bakmak islam içindeki özgür iradeden yani size tanri hakikati olarak gönderilmeyen bir kitaptan yola çıkmaktır yani hakikat olmayan şeyden yola cikarak onu dayanak noktasi alarak yola cikmak sizin ister istemez aklinizi bir inanca teslim etmeniz ve o inancı diğer inançlara karsi araci yapmak ve aklı arkada birakmaktir. Yani kurana bakarak özgür irade tanımını senin böyle sekillendirmen de bundan. Şimdi özgür irade islama göre varsa kaç yaşından sonra var. Yani kaç yaşından sonra tanrıyı ilgilendirecek. Ya da mesela özgür irade vardır deyince bu dünyada olduktan sonrasını mı savunuyor islam. Hepsini tartisalim. Bir bebek 2 yaşında Ve ben gidip o çocuğun eline bir düğme veriyorum ve diyorum ki sen bu düğmeye basınca etrafindaki bir kac kisi ve kendisi ölecek. Şimdi o bebek bu dünyada yasamayı seçmiş, çevresini seçmiş, genetiğini seçmiş ise yani özgür irade onu bu dünyada oluşturan şeylerle de ilgili ise o düğmeye basması onu suçlu gösterecektir. Çünkü o genetiğini seçmiştir, çevresini seçmiştir, çevreden etkilenmemektedir, yani benim ona kurani anlatmamda o düğmeyi vermem de önem arz etmemektedir. Bir insan nasil ki kurani duysada duymasa da onu suca tesvik etseler de etmeseler de etmeyecegi gibi. Lakin bu etkilenmeme sadece kendimizi oluşturduğumuz evrende mümkündür. Yani baştan bir özgür iradeden bahsetmek istiyorsan yaratanın da yaradılanın da sen olduğunu kabul etmek zorundasındır. Eğer ki özgür iradeyi baska seylere gore egip bukersen durum degisir tabi. Bu dünyada olduktan sonra özgür irade var diyeceksek genetiğin ve doğduğumuz çevrenin ve yasamak istememizin kendi sectigimiz seyler olmadigini soyleyeceksin. Yani yasamayi, doğmak istedigi yeri, genetigini secmeyen birisi bu dünyada kendini bulduktan sonra kararlarını özgür bir biçimde verecekse herkesin genetigi, cevresi dayatilmis olmak zorunda ama ayni olmak zorunda degil, ama tanri yasamayi özgür iradesiyle secmeyen birini yasamak istemedigi bir cevrede ve genetikte yaratmis olacaktir. Ve bu bebegimize yine ayni butonu verdigimizde bu bebek bu butona basarsa bu bebek yine etkilenmemis olacaktir ama suclu olmayacaktir cunku bu bebegin yasamak istedigi bilinmemektedir. Biz bu bebege kurani anlatsak da baska bir sey anlatsak da bu bebek etkilenmemis olacaktir. Yani bu bebegi sinama gibi bir durumumuz olmayacaktir. Eğer ki özgür irade ergenlikten sonra var gibi degerlendiriliyorsa bu bebek bu hayatta belki yasamak istememekte, çevresini secmemekte ama cevresinden etkilenmektedir. butona bastıgında özgür iradesiyle basmamıs olacaktir, bu hayatta yasamak istedigi bilinemeyecektir ama kuranı okuyup butonu vermenizden etkilenecektir. yani bu butona bastigi icin o degil siz suclu olacaksinizdir. Ama size bu yasta biri buton verseydi de siz suclu olmayacaktiniz.

    Ahirette zamansizligi savunamazsin demek istiyorum ben orada zaten. Zaman yoksa seni ilgilendirmez zaman varsa sorun yok. Benim savim belli ama senin verdigin cevaplar hep kacamak. Zamansizliga dair net bir bilgin olamayacak olmasi bal gibi de seni su an ilgilendirmek zorunda. Tipki su an hakikatin ne oldugunu bilemeyip inanclarimiz var dememiz gibi, tipki sana varlik ve yokluk hakkinda net bir sey soyleyip de ucuncu bir seyin olup olmadigini soyleyememem gibi. Yani kurdugunuz dusunce sisteminin bastan hakikat ve inanc gibi ikiye ayrilmis ve yanlis olabilecek bir sekilde sekillenmis olmasi gibi. Yani bak ben net konusmuyorum. Cunku evreni biraz taniyan insan zaten net konusamaz eger ki bir takim zorlamalarin altinda kalip da kendini ona göre sekillendirtmiyorsa.
    ekleme:en son kisimda ahiretin kuran icinde mujdelenmis olmasindan dolayi hakikatsel olarak ele alinamayacagi soylenmek istenmistir. Bir zorlama yoktur. Aksine tersinin söylenecek olması zorlamadır. Buradaki karmaşa ahiretin biricikligiyle ahiretin insan için olmasindaki ayrimdan dogmaktadir.
    ikinci ekleme: bir yerde yazim hatasi vardi duzelttim bebek oldukten sonra vermiyorum tabiki butonu.
    0 ...
  3. 28.
  4. 27.
  5. Vardır. Allah insana hayvanlardan farklı olarak akıl vermiştir ve bu akılla seçimlerini yapmasını istemiştir. Bu konu için kelam literatüründe farklı görüşler mevcuttur. Lakin allah'ın insana belli bir kader çizmesi ve insanın hayatında hiçbir değişiklik yapamadığı görüşü yanlıştır. Böyle bir düşünce zaten insan aklına uymaz. Ayrıca insan kaderi hiçbir zaman değişemeyecek olsaydı duanın ehemmiyyeti olmazdı.
    2 ...
  6. 26.
  7. Sadece islam ile ilgili olmayan durumdur. Din zaten iradeyi kısıtlar ve koşulsuz itaat talep eder. Aksi davranirsan zaten günahkar olursun. Yani irade var derlerse bile cezasız bırakmıyor, ceza varsa irade kullanima izin yoktur oluyor. Her din, ister Semavi olsun ister olmasın, koşulsuz itaat ister ve kendini hak görür diğerlerini batıl. Kaldı ki dinlerin alt Kümeleri de kendi aralarında bu tarz kesin ayrimlara başvurur.

    Tek mercinin bilim olması gerekir. Haa bir yaratana inanmak için bir dine ihtiyaciniz yoktur illa yaratıcı arayanlara.
    Aracilar aldatır.
    0 ...
  8. 25.
  9. iyi bilinki; helak olacak kişi apacık bir delilden sonra helak olacak, diri kalacak kişi apaçık bir delilden sonra hayatta kalacak. çünkü allah hakkıyla işitendir, bilendir.

    [enfal-42]
    4 ...
  10. 24.
  11. kaderde bazı noktalar vardır. o noktalar illa başına gelir ama noktalara suçlu yada suçsuz girmek senin elindedir veya iyi olarak kötü olarak. islamda özgür irade vardır.
    0 ...
  12. 23.
  13. helal daire keyfe kafidir. helal opsiyonları tercih edin. iyi kötü ayrımını vicdana bırakın. zaten haramsa insanın içi bir kötü oluyor.
    2 ...
  14. 22.
  15. biz insanların kaderini kendi çabalarına bağlı kıldık derken apaçık bir özgür iradeden bahseder.
    1 ...
  16. 21.
  17. "ekleme: ve yukarıda en son yazıyı yazdığımda da uykusuzdum. orada cevap olarak senin islami olarak özgür iradeyi değerlendirmen var, özgür irade ayrı bir şeydir günaha eşit uzaklikta olmalarinin da özgür iradeyle kapsayici bir alakası yoktur."

    zaten bu yazdıklarımı özgür irade bağlamında yazmadım. senin iddiana cevap olarak yazdım. çünkü senin iddianın da özgür iradeyle bir alakası yoktu. Allah'ın yok sayıldığı bir evrende sadece atomlar vardır. atomların da bir özgür iradesi olmadığına göre bir özgür iradeden de söz edemeyiz.

    sen islam'ın özgür irade iddiasının kendi içinde çeliştiğini göstermeye çalışıyorsun. ben de ortada bir çelişki olmadığını söylüyorum. herhangi bir adaletsizlikten söz edebilmen için evrendeki tüm parametreleri hesaplaman gerekiyor. bunu yapmadığın sürece istediğin kadar "bu kişi suça yakın, şu kişide genetik suça yatkınlık var" de. herhangi bir şey ifade etmez. bu sadece senin keyfi yorumundur.

    "benim savundugum sey de kuranin senin su zaman icinde kavrayabilecegin gerceklikte gonderilmis olmamasinin sana orada bahsedilen seylerin sadece allah icin gerceklik barindirabilecek duzeyde bir bilgi olmasinin bu evrende senin icin bir anlam ifade etmeyecek olmasıdır."

    saçma. Allah gerçek ve Allah'ın gücü her şeye yeter.

    isra/99: Gökleri ve yeri yaratan ALLAH'ın onların bir benzerini tekrar yaratmaya gücü yeteceğini düşün müyorlar mı? Nitekim onlar için belli ve kesin bir süre koymuştur. Zalimler hala inkar ediyorlar.

    yasin/81: Gökleri ve yeri yaratan onların benzerini yaratmaya güç yetiremez mi? Gerçekten O, Yaratandır, Bilendir.

    Allah'ın bizleri tekrar diriltecek olması önemli bir bilgidir. Bu evreni Allah'ın yarattığını anlarsan Allah'ın ahiret vaadinin de gayet olası ve mümkün olduğunu anlarsın. şu an için ahiret gerçekliğini kavrayamıyor olmam, ahiretin bir anlam ifade etmediği anlamına gelemez.

    "yani ahirette zamansizligi savunman tanriliga soyunabilecegimizi ve kendimize ona gore yon cizebilecegimizi savunmandir."

    ahirette zamansızlığı savunmuyorum. bunu iddia eden sensin.
    0 ...
  18. 20.
  19. (ben zaten ahiret evreninde zaman yok demedim. bunu böyle kabul eden sensin ve ben de senden bu iddianı delillendirmeni istedim. böyle bir delil getirmediğin gibi üzerine bir de sanki ben ahiret evreninde zamanın olmadığını söylemişim gibi konuşuyorsun.)

    Şimdi benim savunduğum şey ney. Senin zamanın olduğu bir evrende tanrı için zamanin olmadigi o esas zamansizlik noktasini dusunmenin etkilenmis olacagi. Artınin icindeki aciz bir kulsan 0 noktasina tanri gibi bakmanin mumkunati yoktur. Simdi buradan yola cikacak olursak da benim savundugum sey de kuranin senin su zaman icinde kavrayabilecegin gerceklikte gonderilmis olmamasinin sana orada bahsedilen seylerin sadece allah icin gerceklik barindirabilecek duzeyde bir bilgi olmasinin bu evrende senin icin bir anlam ifade etmeyecek olmasıdır. Yani su an varlik ve yokluk kavramin etkilendigi gibi zaman kavramin da tanrinin zaman kavramiyla bir olamayacagidir konu. O yüzden benim sundugum sav zaman tanri gibi bilinemez, dusunulemez, zaman disi konu insani ilgilendiremez ve zaman disi bir evreni tanrinin bu evrende insana müjdelemesinin bir anlami olamaz. Önemli olan ahiret dediginde tanrinin sana demek istedigi degil senin ahireti nasil anlayip anlamayacagindir. Burada sinavda olan sensin. Ve seni ilgilendiren ahiretin sana gore su anda nasil olabilecegi. Yani ahirette zamansizligi savunman tanriliga soyunabilecegimizi ve kendimize ona gore yon cizebilecegimizi savunmandir.
    Ekleme: ve yukarıda en son yazıyı yazdığımda da uykusuzdum. Orada cevap olarak senin islami olarak özgür iradeyi değerlendirmen var, özgür irade ayrı bir şeydir günaha eşit uzaklikta olmalarinin da özgür iradeyle kapsayici bir alakası yoktur. Özgür irade ayrı bir konudur ve sadece günaha insanlari yakinlastirip yakinlastirmamalarina bakilip diger gerekliliklerine bakilmadan cikarim yapmak olmaz. Verdigim cevapta eksiklikler olmuştur. Son karari kendilerinin bagimsiz vermeleri ve esit olmalari onlarin o konuma gelmeden önceki kararlarinin bagimsiz olmasi gerekliligini degistirmez. Yani bireyi bebek, gelismis varlik diye ayiramazsin. Ergenlikten sonra bireyi cezalandirmanin özgür iradeyi baglar bir tarafi olamaz. Bebegin kararlarini cevreden bagimsiz vermis olmasi gerekir. Ve genetigini de bagimsiz secmis olmasi.
    0 ...
  20. 19.
  21. Vardır ve nasıl kullanacağımız imtihanımızdır.
    4 ...
  22. 18.
  23. Özgür iradeyi yaratan, seni hayvan olarak değil de bir insan formunda yarattıysa, üstelik peygamber ve din gönderip sana kendisini tanıttıysa ve senden beklentilerini bildirdiyse hemde seçimi sana bıraktıysa, seninde bir insan olarak yaradanına bir şükranı nimet ifadesi ve vefa borcu olarak o na iman etmen, yaradanı tanıman bilmen o na kulluk etmen üzerine bir borçtur.

    Sen kimin malısın ki özgür iraden kimin olsun ? Haa sen o çok beğendiğin, toz kondurmadığın pek sevgili özgür iradenle dilediğini yap. ister inan ister inanma. Burada yaptığın gibi sorgula tenkit et eleştir hatta ve hatta istersen utanmadan da suçla. Kimi suçluyorsun ? Sahibini. Niye ? Herşey Senin keyfine göre olmadı diye. Ne vicdanlı ne insaflı ne hakkaniyetli özgür iraden varmış..! Sen ilahlığını ilan etmişsin haberin yok. Rabbulalemiynin mülkünde o nun verdiği nimetle yaşa. Ondan sonra da kalk ona isyan et. Sonra da buna özgür irade kılıfı giydir. Özgürsün işte daha ne istiyon ? Ama nereye kadar ?
    1 ...
  24. 17.
  25. Kuranda da geçtiği gibi evet hür irade vardır. Zaten hür irade olmasaydı günah veya sevap kavramları olmazdı. islamda iradeniz dışında gerçekleşen şeylerden sorumlu tutulmuyorsunuz yani hür irade olmasa muhtemelen herkes cennetlik olurdu.
    2 ...
  26. 16.
  27. özgürsünüz ancak benim söylediğim yere kadar.
    0 ...
  28. 15.
  29. ortadoguya bakiyorum.
    yokmus.
    0 ...
  30. 15.
  31. Nasıl sıçacağından hangi elinle yemek yiyeceğine kadar her konuda bir "tavsiye" verildiğine göre tabi ki içerdiği özgürlük tartışılamaz.
    2 ...
  32. 14.
  33. ben zaten ahiret evreninde zaman yok demedim. bunu böyle kabul eden sensin ve ben de senden bu iddianı delillendirmeni istedim. böyle bir delil getirmediğin gibi üzerine bir de sanki ben ahiret evreninde zamanın olmadığını söylemişim gibi konuşuyorsun.

    https://youtu.be/_n3EtupSwmw
    0 ...
  34. 13.
  35. insan için en uygun yaşayış şekli demiştim islam başlığı altında.

    özgür irade her zaman vardır. allah insana ruh verdiğinden itibaren özgür iradeyi de verir. özgür irade ilk defa bilinçli olduğu zaman yani olayları, hareketleri, durumları değerlendirme aşamasına geldiği çocukluktan çıkma merhalesi diyelim işte bu zamanlarda ortaya çıkar. özgür iradeyi islam hiçbir zaman kısıtlamaz. allah'ın kanuna ters bir ifadedir. kesinlikle çelişir. aksine bunu her zaman insanoğlu yapmıştır. menfaatinden-çıkarından dolayı başka bir insana-aileye-kabileye-ırka-millete hatta hatta hayvanlara ve yaratılmış olan başka bir mahlukata da yapmıştır. bu hep böyle olmuştur.
    durum böyle olunca islama-allah'a dolaylı veyahut direkt olarak zavallıca laf götürmek ancak kişinin rabbine karşı olan alçaklığını, zavallılığını, hayasızlığını ortaya koyar. ki bu büyük bir hatadır. hata halen nefes alıyorken bu dünyada düzeltilirse ne ala, ahirete kalırsa geri dönüşü olmayan bir pişmanlıkla sonuçlanacağı aşikardır.
    bir söz okumuştum "ayıpladığımız her şeyin başrolündeyiz" diye. işte tamda durum budur. allah bize akıl fikir versin.

    önce bireyler olarak işe başlanmalı kendi ayıplarımızı-hatalarımızı düzeltmeliyiz. bireyler kendilerine düzeltirlerse aileler düzelir aileler düzelirse kabileler düzelir kabileler düzelirse bir millet yükselir. daha bunu yapmadan-yapamadan (uymadığı, uymak istemediği)allah'ın kusursuz kanuna-nizamına-hukukuna sözüm ona laf yetiştirmek yorum yapmak allah karşısında büyük acizliktir.
    1 ...
  36. 12.
  37. soruya soruyla cevap veriyorum, özgür irade var mı? kontrolün sende olduğunu mu sanıyorsun. bir insan neden intihar eder biliyor musun? kontrolün kendinde olmadığını anlayan insan kontrolü ele geçirmek için intihar eder desem de intiharın da kontrol dışı yapıldığı iddaa edilebilir. irade ile ilgili kanıtlanmış hiçbir şey yok. ancak insanların rüzgarda yaprak gibi oradan oraya savrulduğu bir gerçektir. attığımız her adımın kendi bilincimiz ile atıldığını düşünürüz oysa ilgisi bile yok.
    0 ...
  38. 11.
  39. islamiyeti bir kenara bırak, özgür irade denen kavram kainatın hiçbir noktasında yoktur. Örneğin Organizmalar, mevcut formlarındaki bedensel sistemlerinin kendi kendilerini ihtiyaçları doğrultusunda yönlendirerek yönetmesi neticesiyle yaşamlarını sürdürürler. Doğa olayları ve cansız nesne (gezegen, hava vb.) hareketleri ise evren gibi toplam verisi sonsuza yakın büyük sistemlerin içerisindeki birbirleriyle bağlantılı alt döngülerdir ve sebep sonuç ilişkisine göre vuku bulurlar. Modern fiziğe göre gelişen her olayın içerisinde nedensizlik olgusu da dahil olmak üzere mutlak bir sebep sonuç ilişkisi vardır. Bu durumun varlığı fonksiyon mekaniği prensibini doğurur ki matematiksel düzleme indirgenen her konu bünyesinde barındırdığı bütün objelerle birlikte sayısal bir veri olarak netlik kazanır. Sonsuzluktaki bir olayın muğlaklığı ya da alternatifselliği dahi sebep sonuç zincirinde bir fonksiyon olarak kendisine yer bulur.

    Varlık beraberinde seçimsizliği de doğurur.

    Tıpkı senin "yaşamak istemeyi" seçememen gibi.

    Özgür irade diye bir şey yok. Asla olmadı, olmayacak da.
    6 ...
  40. 10.
  41. Akıl yürüttüm emreyi görünce ama okudum yazını ve ben yeni bir şeyler söylüyorum da demedim ki zaten. Söylediğin her şeyin de cevabi var bende ama ozgur iradeyi ve diger konulari iyi anlamamissin. Verdigin cevaplar tatmin edici değil. evrendeki tum parametreler falan filan insanlari suca ayni derecede yatkin hale getirir. Siz hep bunu yapiyorsunuz.
    bir insan cok kotu bir cevrede cok kotu bir genetikle doguyor ama digerleriyle esit degerlendirilecek hale geliyor öyle mi. Bir olur iki olur. Hem de o kadar örnek varken yapiyorsunuz bunu. Belli sayidaki insanin cingenlerin icinden cikip da gunaha daha az yatkin olmasi digerlerini nasil ilgilendirebilir. Onun genetigini yok mu ettiniz siz. Genetigin cevreyle sekillenmesi farkli etkiler dogurabilir. Ama cingen mahallesindeki ortami göz ardi mi ediyorsunuz. Bir genetik bir cevreyle farkli sekillendi diye o cevrenin o insanlar uzerindeki kötü etkisi degisiyor mu yani. Bu kadar mi körsunuz. Hadi kotu ornegi gec milyonlarca insan milyonlarca yasam hepsi islama, gunaha esit uzaklikta öyle mi? Zaman konusunu ise hic anlamamissin yahu guzel kardesim ahirette zaman kavrami var mi diyorsun su anda sen ahireti nasil algilayabilirsin bir soyle bana yahu madem zaman denilen sey yok orada allahin benim icinde bulundugum durumda neden bana ahiretten bahsediyor. Ahiret kimin icin var. Oldukten sonra benim icin . kuran kimin icin var benim icin. Ama ahiret su anda benim icin degil. O zaman ahiret niye seni ilgilendiriyor. orada denmek istenen tanrinin zamanin olmadigini o anda bana söyleyememesiyle su anda beni zamanin ilgilendirmemis olmasi ayni seydir. Eğer ki ben o zaman zamanin olmadigina inanacak olsaydim su anda da zamanin olmayacak olduguna inanirdim. Tanrinin bizim hatalarimizi görmemiz icin olaylar dizisine almasi ve bunu mesru kilmasi su an senin icinde bulundugun zamanla baktigin bir sey ben hatalarimi bilirim ve icim rahat olur falan diyorsun ama ben zaman kavramimla hayatima baktigimda yanlis mi yapmis oluyorum. isimize geldiginde zaman kavramina bakip isimize geldiginde zaman kavramina bakmayacak miyiz yani. Biz tanri miyiz. Tanri bizi belki boyle dusunerek olaylar dizisine koymus olabilir ama senin zaman kavraminin mutlak yoklugunu dusunmeye calisman insanliktan cikmaya calisip tanriyi anlamak icin tanriliga soyunmandir. Eger ki kendi zaman kavraminla hayatina bakacaksan tanrinin zaman kavramiyla ilgilenmeyeceksin. tanri icin zamanin olmamasi ve olmasi konusunu zamanin icinde dusunerek tartisamazsin. Çünkü sen tanrinin baktigi gibi bakamazsin.
    1 ...
  42. 9.
  43. Birçok dinde olduğu gibi, islamda da özgür iradeden bahsetmek olanaksızdır.
    Özgür irade, Din ve tanrı kavramının tabiatına aykırı bir kavramdır.
    Çünkü, o, karar verir, senin tüm yaşamını programlar, artıları ve eksileriyle sana bir hayat bahşeder, sen de o hayatı yaşarsın.
    Tüm dinlerde, Tanrı' nın temel özelliği bu olarak anlatılır ve yansıtılır.
    Lakin ben, Tanrı' nın bu tanımdan uzak, çok daha şevkatli ve özgürlükçü olduğuna inanıyorum.
    Maneviyatı, kendi doğrularıyla anlatıp, zırva tanımlarla kirleten, hadsizce bu kutsal olguyla ilgili ahkâm kesen, korkutan, tedirgin eden, maneviyatımızla oynayan her unsur haddini bilmelidir.
    Din, yürekte, sen ve o' nun arasındadır.
    O kadar!
    5 ...
  44. 8.
  45. islamda özgür irade vardır.
    ama günümüzün araplaştırılmış müslümanlığında özgür irade yoktur.
    islam ile günümüz müslümanlığı arasındaki fark sadece bir isim benzerliğinden ibarettir...
    2 ...
  46. 7.
  47. var ama kullanırsan cehennemde yanıyorsun. yok eğer yanmak istemiyorsan da özgür iradeyi kullanmıyorsun.

    ne kadar alakalı bilemiyorum ama;

    (bkz: faydası olmayan kilisenin papazını sikmek)
    1 ...
© 2025 uludağ sözlük