kaderde bazı noktalar vardır. o noktalar illa başına gelir ama noktalara suçlu yada suçsuz girmek senin elindedir veya iyi olarak kötü olarak. islamda özgür irade vardır.
iyi bilinki; helak olacak kişi apacık bir delilden sonra helak olacak, diri kalacak kişi apaçık bir delilden sonra hayatta kalacak. çünkü allah hakkıyla işitendir, bilendir.
Sadece islam ile ilgili olmayan durumdur. Din zaten iradeyi kısıtlar ve koşulsuz itaat talep eder. Aksi davranirsan zaten günahkar olursun. Yani irade var derlerse bile cezasız bırakmıyor, ceza varsa irade kullanima izin yoktur oluyor. Her din, ister Semavi olsun ister olmasın, koşulsuz itaat ister ve kendini hak görür diğerlerini batıl. Kaldı ki dinlerin alt Kümeleri de kendi aralarında bu tarz kesin ayrimlara başvurur.
Tek mercinin bilim olması gerekir. Haa bir yaratana inanmak için bir dine ihtiyaciniz yoktur illa yaratıcı arayanlara.
Aracilar aldatır.
Vardır. Allah insana hayvanlardan farklı olarak akıl vermiştir ve bu akılla seçimlerini yapmasını istemiştir. Bu konu için kelam literatüründe farklı görüşler mevcuttur. Lakin allah'ın insana belli bir kader çizmesi ve insanın hayatında hiçbir değişiklik yapamadığı görüşü yanlıştır. Böyle bir düşünce zaten insan aklına uymaz. Ayrıca insan kaderi hiçbir zaman değişemeyecek olsaydı duanın ehemmiyyeti olmazdı.
(zaten bu yazdıklarımı özgür irade bağlamında yazmadım. senin iddiana cevap olarak yazdım. çünkü senin iddianın da özgür iradeyle bir alakası yoktu. allah'ın yok sayıldığı bir evrende sadece atomlar vardır. atomların da bir özgür iradesi olmadığına göre bir özgür iradeden de söz edemeyiz.
sen islam'ın özgür irade iddiasının kendi içinde çeliştiğini göstermeye çalışıyorsun. ben de ortada bir çelişki olmadığını söylüyorum. herhangi bir adaletsizlikten söz edebilmen için evrendeki tüm parametreleri hesaplaman gerekiyor. bunu yapmadığın sürece istediğin kadar "bu kişi suça yakın, şu kişide genetik suça yatkınlık var" de. herhangi bir şey ifade etmez. bu sadece senin keyfi yorumundur
saçma. allah gerçek ve allah'ın gücü her şeye yeter.
isra/99: gökleri ve yeri yaratan allah'ın onların bir benzerini tekrar yaratmaya gücü yeteceğini düşün müyorlar mı? nitekim onlar için belli ve kesin bir süre koymuştur. zalimler hala inkar ediyorlar.
yasin/81: gökleri ve yeri yaratan onların benzerini yaratmaya güç yetiremez mi? gerçekten o, yaratandır, bilendir.
allah'ın bizleri tekrar diriltecek olması önemli bir bilgidir. bu evreni allah'ın yarattığını anlarsan allah'ın ahiret vaadinin de gayet olası ve mümkün olduğunu anlarsın. şu an için ahiret gerçekliğini kavrayamıyor olmam, ahiretin bir anlam ifade etmediği anlamına gelemez.
ahirette zamansızlığı savunmuyorum. bunu iddia eden sensin.)
inancinin katiligindan dolayı saglikli dusunemiyorsun. Her seyi onunla bicimlendirmeye calismandan dolayi bu. Daha önceki yazdıklarında da sürekli müslümanların karşıtı olan belirli gruplara aklın gitti. Çünkü senin bir dayanak noktan. Kuran. Ama sana gönderilmiş o kuranin tanrinin hakikati olmadigini hic dusunmuyorsun. Tanri o kitabi sana bu evren icin varolabilecek dusunceler icin gonderdi. Yani sen sadece o kitaba inanabilirsin. Ama o kitabi tanrinin hakikati gibi göremezsin. Tanrinin istedigi de zaten bu degil. Tanri senin bilmeni degil inanmani istedi. Yani sen insanoglunun anlamaya calistigi ve kendi sinirlari disina cikarak bulmaya calistigi sorulara cevabi o kitaptan bulmaya calistigin icin zorlanirsin. Bizimkiler inanç değil midir elbetteki inanctır. Zaten islamin yanlislanmasi gibi bir durum soz konusu degildir. Ben islamin kendi icinde çelişmesiyle ilgilenerek yazmış gibi görünüyorum yukarıda sana o yazıyı ama benim baktığım özgür irade ve özgür iradenin islamda olup olmayacağını konuşuyorum. Ben orada özgür iradeden bahsettim ama sen sadece günaha yatkınlık kısmına bakıp çevre ve genetigin belirlenmesine bir sey yazmadın. Bu başlığı açan entryde yazan şey bu dünyayı gelmeyi seçip seçmemekti. Ben o yüzden oraya girmedim ve girmedigim bir yer daha var cevre secimi. Evet zincirleme. Özgür irade varsa beni belirleyen her şeyde ben varım demektir. Yani senin islama göre verecegin karar gunah olacaksa seni olusturan her sey secimin olmak zorundadir. Ancak böyle sen var olursun ve verdigin karar senin olur. Ve günaha herkes eşit şekilde yakın olmayı geç herkesin günahının sorumluluğunu almasını meşru kılabilecek yegane şey budur. Özgür irade budur. Özgür irade kendini yaratmandır. Yani sadece günah açısından özgür iradeye bakmak islam içindeki özgür iradeden yani size tanri hakikati olarak gönderilmeyen bir kitaptan yola çıkmaktır yani hakikat olmayan şeyden yola cikarak onu dayanak noktasi alarak yola cikmak sizin ister istemez aklinizi bir inanca teslim etmeniz ve o inancı diğer inançlara karsi araci yapmak ve aklı arkada birakmaktir. Yani kurana bakarak özgür irade tanımını senin böyle sekillendirmen de bundan. Şimdi özgür irade islama göre varsa kaç yaşından sonra var. Yani kaç yaşından sonra tanrıyı ilgilendirecek. Ya da mesela özgür irade vardır deyince bu dünyada olduktan sonrasını mı savunuyor islam. Hepsini tartisalim. Bir bebek 2 yaşında Ve ben gidip o çocuğun eline bir düğme veriyorum ve diyorum ki sen bu düğmeye basınca etrafindaki bir kac kisi ve kendisi ölecek. Şimdi o bebek bu dünyada yasamayı seçmiş, çevresini seçmiş, genetiğini seçmiş ise yani özgür irade onu bu dünyada oluşturan şeylerle de ilgili ise o düğmeye basması onu suçlu gösterecektir. Çünkü o genetiğini seçmiştir, çevresini seçmiştir, çevreden etkilenmemektedir, yani benim ona kurani anlatmamda o düğmeyi vermem de önem arz etmemektedir. Bir insan nasil ki kurani duysada duymasa da onu suca tesvik etseler de etmeseler de etmeyecegi gibi. Lakin bu etkilenmeme sadece kendimizi oluşturduğumuz evrende mümkündür. Yani baştan bir özgür iradeden bahsetmek istiyorsan yaratanın da yaradılanın da sen olduğunu kabul etmek zorundasındır. Eğer ki özgür iradeyi baska seylere gore egip bukersen durum degisir tabi. Bu dünyada olduktan sonra özgür irade var diyeceksek genetiğin ve doğduğumuz çevrenin ve yasamak istememizin kendi sectigimiz seyler olmadigini soyleyeceksin. Yani yasamayi, doğmak istedigi yeri, genetigini secmeyen birisi bu dünyada kendini bulduktan sonra kararlarını özgür bir biçimde verecekse herkesin genetigi, cevresi dayatilmis olmak zorunda ama ayni olmak zorunda degil, ama tanri yasamayi özgür iradesiyle secmeyen birini yasamak istemedigi bir cevrede ve genetikte yaratmis olacaktir. Ve bu bebegimize yine ayni butonu verdigimizde bu bebek bu butona basarsa bu bebek yine etkilenmemis olacaktir ama suclu olmayacaktir cunku bu bebegin yasamak istedigi bilinmemektedir. Biz bu bebege kurani anlatsak da baska bir sey anlatsak da bu bebek etkilenmemis olacaktir. Yani bu bebegi sinama gibi bir durumumuz olmayacaktir. Eğer ki özgür irade ergenlikten sonra var gibi degerlendiriliyorsa bu bebek bu hayatta belki yasamak istememekte, çevresini secmemekte ama cevresinden etkilenmektedir. butona bastıgında özgür iradesiyle basmamıs olacaktir, bu hayatta yasamak istedigi bilinemeyecektir ama kuranı okuyup butonu vermenizden etkilenecektir. yani bu butona bastigi icin o degil siz suclu olacaksinizdir. Ama size bu yasta biri buton verseydi de siz suclu olmayacaktiniz.
Ahirette zamansizligi savunamazsin demek istiyorum ben orada zaten. Zaman yoksa seni ilgilendirmez zaman varsa sorun yok. Benim savim belli ama senin verdigin cevaplar hep kacamak. Zamansizliga dair net bir bilgin olamayacak olmasi bal gibi de seni su an ilgilendirmek zorunda. Tipki su an hakikatin ne oldugunu bilemeyip inanclarimiz var dememiz gibi, tipki sana varlik ve yokluk hakkinda net bir sey soyleyip de ucuncu bir seyin olup olmadigini soyleyememem gibi. Yani kurdugunuz dusunce sisteminin bastan hakikat ve inanc gibi ikiye ayrilmis ve yanlis olabilecek bir sekilde sekillenmis olmasi gibi. Yani bak ben net konusmuyorum. Cunku evreni biraz taniyan insan zaten net konusamaz eger ki bir takim zorlamalarin altinda kalip da kendini ona göre sekillendirtmiyorsa.
ekleme:en son kisimda ahiretin kuran icinde mujdelenmis olmasindan dolayi hakikatsel olarak ele alinamayacagi soylenmek istenmistir. Bir zorlama yoktur. Aksine tersinin söylenecek olması zorlamadır. Buradaki karmaşa ahiretin biricikligiyle ahiretin insan için olmasindaki ayrimdan dogmaktadir.
ikinci ekleme: bir yerde yazim hatasi vardi duzelttim bebek oldukten sonra vermiyorum tabiki butonu.