islam'da kölelik vardır ve kaldırılmamıştır. peygamber eşleri hakkında ayet gönderen allah bu konuda bir ayet gönderip bu köle olan insanları özgürlüğüne kavuşturmamıştır.
--spoiler--
MAiDE 89. Allah, kasıtsız olarak ağzınızdan çıkıveren yeminlerinizden dolayı sizi sorumlu tutmaz, fakat bilerek yaptığınız yeminlerden dolayı sizi sorumlu tutar. Bunun da keffâreti, ailenize yedirdiğiniz yemeğin orta hallisinden on fakire yedirmek, yahut onları giydirmek, yahut da bir köle azat etmektir. Bunları bulamıyan üç gün oruç tutmalıdır. Yemin ettiğiniz takdirde yeminlerinizin keffâreti işte budur. Yeminlerinizi koruyun (onlara riayet edin). Allah size âyetlerini açıklıyor; umulur ki şükredersiniz!
--spoiler--
--spoiler--
NiSA 92. Yanlışlıkla olması dışında bir müminin bir mümini öldürmeye hakkı olamaz. Yanlışlıkla bir mümini öldüren kimsenin, mümin bir köle azat etmesi ve ölenin ailesine teslim edilecek bir diyet vermesi gereklidir. Meğer ki ölünün ailesi o diyeti bağışlamış ola. (Bu takdirde diyet vermez). Eğer öldürülen mümin olduğu halde, size düşman olan bir toplumdan ise mümin bir köle azat etmek lâzımdır. Eğer kendileriyle aranızda antlaşma bulunan bir toplumdan ise ailesine teslim edilecek bir diyet ve bir mümin köleyi azat etmek gerekir. Bunları bulamayan kimsenin, Allah tarafından tevbesinin kabulü için iki ay peşpeşe oruç tutması lâzımdır. Allah her şeyi bilendir, hikmet sahibidir.
--spoiler--
kuranda tek bir ayette adalet ve eşitlik dini islam köleliği toptan kaldırmak yerine azat etmeyi önermiştir. bu da köleliğin islam kuralları çerçevesinde var olan bir şey olduğunu gösteriyor ve köle azat etmek sanki bir şeyin bedeli olarak yapılabilecek bir şeymiş gibi gösteriliyor. adalet, hoşgörü ve eşitlik dini islam köleliği toptan kaldırsaydı da bu köleler bir bedel olarak azat edilmeyi beklemeselerdi daha iyi olmaz mıydı ?
--spoiler--
nahl 75. allah, hiçbir şeye gücü yetmeyen, başkasının malı olmuş bir köle ile katımızdan kendisine verdiğimiz güzel rızıktan gizli ve açık olarak harcayan (hür) bir kimseyi misal verir. bunlar hiç eşit olurlar mı? doğrusu hamd allaha mahsustur. fakat onların çoğu (bunu) bilmezler.
--spoiler--
--spoiler--
bakara 178. Ey iman edenler! Öldürmede kısas size farz kılındı. Hüre hür, köleye köle, kadına kadın. Ama her kim, ölenin kardeşi tarafından bir şey karşılığı bağışlanırsa, o zaman örfe uyması, ona diyeti güzellikle ödemesi gerekir. Bu, Rabbiniz tarafından bir hafifletme ve bir rahmettir. Her kim bunun arkasından yine saldırırsa, artık ona acı veren bir azab vardır.
--spoiler--
sınıfsal farklılıkları ortaya koymuş, köle ile normal bir insanın bir olamayacağını, köle ile kölenin bir olduğunu söylemiştir. öldürme konusunda bile hür ile köle ayrı yerlerde görülmüştür.
ha çıkıp yok toplumsal gariplikler olurdu toplum kabul etmezdi diyenler olacaktır bu konuda, kabilelerin yıllarca taptığı putların birden kaldırılması yok edilmesi sırasında toplum kabul etmez yoktu da konu kölelik olunca mı oluyor ? *
kölelik kaldırılmadığına ve sınıfsal ayrımlar kabul edildiğine köle ile hür insanın eşit görülemeyeceği gösterildiğine göre islamda kölelik vardır. ne kapitalizmin getirdiği kölelik ne de geçmişteki kölelik kabul edilebilir. peygamber eşleri için bile ayet bulunan kuran bu konuyla bile ilgileniyorken köleliğin kaldırılmasıyla neden ilgilenmemiş şaşırtıcı. adalet ve eşitlik dini islam değil mi ?
tanım ve kavram arasındaki bağ, dönemsellik arzeden ve kavramın üzerine bindirilen vurgu çapında mana kazanan soyut gerçekler olduğu için kimi noktalarda üzerinde durulan mefhumun kulakta bıraktığı tat eleştiriye malzeme olarak kullanılabilinir. kölelik islamiyette değil tüm kainatta vardır. bunun adı bir zamanlar köle olarak geçiyorken bugün personel ya da çalışan olarak geçmektedir. fakat çalışma biçimi ve iş sahibine göre bulunduğu statünün farkında olup da kendine köle denmesine sinirlenen insanlar için çalışan kavramı uygun görülmüş ve herkesin gönlü alınmıştır.
kölelik islamla ortaya çıkan bir olgu değildir. insanlar hep geçmişi unuttukları için her zaman bir köleleştirme eğilimi içindedir. nitekim islamda verilen ayetlerde görüldüğü üzere hep kölelerin azat edilmesi yolunda insanları teşvik hatta mecbur bırakmıştır. ve hiç bir insanın da köle edilmemesi konusunda nasihat vermiştir. ve hiç bir ayet yoktur ki kölelik mübahtır, köle edininiz, köle edinen ne güzel kuldur, ne mutlu o köle sahibi olanlara şeklinde söylemler içersin. hep var olan kölelik sistemlerinin bırakılması azat edilmesi yönündedir. daha detaylı bilgi de verilebilir ama anlamak istemeyen anlamayacaktır. herkesin inancı kendine diyelim mevzuyu kapatalım.
islamiyetin ortaya çıktığı tarihsel koşulları düşünürsek gayet doğal bir durumdur. o devirdeki üretim ilişkilerinde kölelik normal bir durumdu ve kendini kabul ettirmeye ve yayılmaya çalışan bir dinin köleliği yasaklamasını beklemek buz gibi mallıktır. ne bekliyodunuz ki?
zamanın işçi sınıfı. ama düşün ki işçin evinde kalıyor. senin yemeğini yiyor. ihtiyaçları senin tarafından karşılanıyor. ve eğer bunları yapmazsan o insanın kalacak evi, yiyecek yemeği, giyecek elbisesi olmaz. anlayacağın zamane toplumunun yaşayış biçimi idi. ha bide savaşta kazanılanlar var. onlar da malum savaş esiri. savaş esirleri ne yapılır başka.
sıradan olmasının dışında taktiksel manada değişen hiçbirşey yok. zira surelerin içerinden bir ayet alıp onu kanıt olarak sunmak eski forum geleneğinden gelen bir klişedir.
sanarsın hatim ediyorda arada yanlış birşey gördü o anda karar değiştirdi dürzü.
yaşadığımız zamandan kuran, islama sallamak ne kadar basit ama iyi düşünen o zamanlarda insan sınıfına konulmayan köleye diğer insanlarla aynı hakları verdiği için islamı öveceklerine eleştiriyolar, 1950li yıllara kadar insan sınıfına konulmayan dünyada türlü eziyet çeken zencilere bu din 1400 yıl önce eşit haklar verdi, canlı canlı toprağa gömülen kız çocuklarının baş tacı olmalarını sağladı, kadına değer verilmesini sağladı, çok övdüğümüz batılılar islamın 1400 yıl önce yaptığını 200-250 yıldır yapıyor.
islamdan 6 asır evvel bir din köleliğe savaş açıyor, islam ise köleliğin kural ve kaidelerini koyuyor.
anlayana net.
kapitalist sistemdeki köle ile arzu ettiğin an "domaltıp siktiğin" köle arasındaki 7 farkı dansöz dincilere, 1900 yılların başlarına kadar üsküdar da bulunan köle pazarını da islamist kekolara hediye edelim.
aşağıdaki ayette çeviri hatası olması muhtemeldir. o da şudur:
"hüre hür, köleye köle, kadına kadın" kısmı
"hürse hür, köleyse köle, kadınsa kadın" yani her kim birini öldürdüyse farketmez köle de olsa kadın da olsa hür de olsa kısas uygulanır demeye getiriyor. 'bunu niye böyle diyor peki' diyenler için; o zamanlarda eğer siz birini öldürürseniz karşılığında size ait bir köleyi öldürülmek üzere kefaret gibi veriodunuz. bu durumda yaptığınız yanınıza kâr kalıodu.
bakara 178. ey iman edenler! öldürmede kısas size farz kılındı. hüre hür, köleye köle, kadına kadın. ama her kim, ölenin kardeşi tarafından bir şey karşılığı bağışlanırsa, o zaman örfe uyması, ona diyeti güzellikle ödemesi gerekir. bu, rabbiniz tarafından bir hafifletme ve bir rahmettir. her kim bunun arkasından yine saldırırsa, artık ona acı veren bir azab vardır.
Atatürk'ün değerini bilmeyen şerefsizlerin ve şeriatçı kadınların bilmesi gereken konulardandır.
Kur'an da köleliği kaldırma emaresi olan tek bir ayet yoktur. Tersine kölelik gayet doğal karşılanır. Bu nedenle islam tarihinde hiç bir dönem karşı çıkılmamış, kaldırılması istenmemiş, düşünülmemiştir. Köleliğin şeriatten olduğuna inanılmıştır.
Birleşmiş Milletlerin zorlamasıyla 1950'lerde suudi arabistan'dan kaldırılabilmiştir.
kuran-ı kerimin akla mantığa sığmayan bazı ayetlerini ve saçma islami kuralları tartışma kapısını bile açık bırakmadan savunanlara madem dininizde böyle bir engel yok birileri sizi alıp köle yapsaydı ne hissederdiniz diye sormak istediğim mesele.
Mevlânâ hazretlerinin farsça söylediği bir şiir aklıma geldi:
Men bende şodem, bende şodem, bende şodem!
Men bende be hacalet be ser efkende şodem!
Her bende şeved şâd ki âzâd şeved;
Men şâd ez ânemki torâ bende şodem!
Çevirisi şöyle:
Kul oldum; kul oldum; ben kul oldum!
Gereği gibi kulluk edemediğim için utancımdan başımı önüme eğdim!
Herkes, her kul, her köle, âzâd edildiği zaman sevinir, bayram eder!
Bense sana ne kadar kul köle olabilirsem, o kadar şâd oluyor ve o zaman bayram ediyorum!
'savaş esirleri' denilen insan grubunun toplum içinde düşük statüde yaşaması mı, yoksa modern bir yöntem olarak bir yere kapatılması mı daha insanidir sorusunun cevabıyla alakalı olabilecek durumdur. dünyada köleliğin kalkmasının sebebinin ekonomik pragmatizm olduğunu bilmeyip, yüce insani ülküler olduğunu zanneden cahil kişiler için, sabah 8'de kalkıp 9'da işe gitmese patronundan yiyeceği iğrenç azarı sindirmek elbette bireysel bir özgürlük biçimi olabilir. islam'da kimler köle hükmündedir ve hangi şartlarda azat edilir gibi derinlikli konular ise, söz konusu kişilerin çok da kafa yormaması hatta okumaması tavsiye edilen başka başlıkların konusudur.
islam'da yapılan şey, köleliği kaldırmaktansa, köleliğin statüsünü değiştirmekti. neden radikal bir karar alınmadı, kölelik topyekün kaldırılmadı diye sorulabilir elbette. kuran'ın bence diğer kitaplara göre farkı, bir şeyleri mevcut koşullar göz önünde bulundurarak değiştiriyor olması. evet bazı şeyleri bir anda yasaklıyor veya emrediyor olabilir. bir anda gelen emirlerin de mevcut koşulları yerle bir etmedikleri de bir gerçektir. örneğin; şarapçılıkla geçinen insanların mağdur olmamaları için içkinin aşamalı olarak yasaklandığını unutmamak gerekir.
birden fazla kadınla evlenmek konusunda da, kölelik meselesine benzer bir yol izlenmiş. islamdan önce sınırsız olan nikah hakkı, 4'e düşürülmüş, en iyisinin tek eşlilik olduğu öğütlenmiş. tek eşlilik emredilmiş olsaydı, daha önceden evlendiği onlarca eşi olan insanlar hangi karısını seçecekti? diğer kadınların durumu ne olacaktı? veya bu adamlara ayrıcalık mı tanınacaktı? ''an itibariyle onlarca karısı olan erkekler bu ayeti dikkate almasın, bundan sonraki nesil tek eşli olsun'' gibi bir ayet mi olmalıydı?
köleler için de onların da hakları olduğu, diğer insanlardan allah katında bir farkları olmadığı söylenmiş ve köle azat edenlerin mükafatlandırılmalarından bahsedilmiş.
köleliği spartacus dizisinden bilen nesil için anlaşılması biraz zordur. anlayabilirim. ama kölelerin kaçı o dönemde özgür olmak isterlerdi? siz, 21. yüzyılda yaşayan insanlar olarak buna ''korkunç'' diyebilirsiniz. özgürlüğü tadanlar için kölelik elbette ki olabilecek şeylerin en kötüsüdür. köleliği normal olarak algılayanların gözünden bakmaya çalışırsak, ben ortada çok büyük bir problem göremiyorum. o dönemde yaşayan bir köleye ne istediği sorulsa, büyük ihtimalle özgürlüğünden önce mevcut şartlarında iyileştirme isteyecektir. velev ki hepsini özgürleştirdiniz. ne yapacak bu özgür adamlar? efendilerinin evinde yiyip içen, geçimini böyle sağlayan insanlardan bahsediyoruz. eğitim seviyeleri de düşük. ellerinden pek iş de gelmiyor olmalı. toprakları yok, hiçbir şeyleri yok..
köleliği kaldırmanın ekonomik altyapısı hazır mı?
tabii ki de yaratıcıdan bahsediyoruz. bu problemi de çözebilmeli. kölelerin hepsini özgür bırakın der. tüm kölelere de ekip biçecekleri tarlalar yaratır. bunları onlara verir. herkes gül gibi geçinip gider. bu kısmı sanırım cennet denilen yere bırakmış.
allah'ın, tanrının, yaratıcının sorgulanacak o kadar çok sözü, eylemi var ki.. takıldığınız konulara ne desem bilemiyorum.
köleliğin yüzyıllar boyunca süregeleceği bilindiğinden olsa gerek.
şu an hepiniz patronlarınızın kölesi değil misiniz baylar bayanlar? gel dese geliyor, git dese gitmiyor musunuz? kendi kararınızı veremeyecekseniz ve bunu para için yapacaksanız; sizin kölelerden ne farkınız kalıyor?
Köleliğin eski çağda toplum gerekliliği olduğunu, islamın köleliğin kaldırılmasını toplumun ve teknolojinin gelişmesini yani insanların gelişmesine bıraktığı için sorun olmayan durum,
Ayrıca köleliğin tek kaynağı savaş esiri olmaktır artık savaş hukuku savaş esirine izin vermediği için köle edinmenin bir yolu yoktur.