nevrotik propagandist. az sonra yazılacaklara dahi ideolojik bir gömlek biçebilecek kişi. sallama tanım ile hemhalden sonra prospektüs: bu insan tipi neredeyse her alandaki konuya ideolojik çapını sığdırmayı başarabilen kişidir. deposu yeni doldurulmaya başlanmış sıfır model talebeden, 5000 iş günü sonrası hayatını artık bahçedeki birkaç domates tohumu ile sürdürmeyi amaçlamış emekliye kadar uzanan insan sıralaması içerisinde hayat süren bu fert; neredeyse her hitabetinde ve/veya kalem oynatışında bir soruna ulaşır, eğer mevcut kabiliyeti buna elveriyorsa çözümü de sunmayı ve hatta dikte etmeyi ihmal etmez. dikte edenler genelde birkaç muhtıra, üç beş ihtilal görmüş, beyaz bıyıkları sigara dumanından sararmış, gazeteye verdiği parayı gazete sahibi kuruşuna kadar hak etmiş olsun diye son harfine kadar okuyan kahvehane ideologlarıdır.
genç kesimden çıkan tiplerse tam mevlalık. ailesinden edindiği bir nevi baba dini bellediği ideolojik görüşünü genişletilmiş tez ve-unutmadan-antitezlerle kemale erdirdiğini düşündüğünden, az önce bahsi geçen kısmen sarı bıyıklı amcadan daha hırslı ve hızlı bir ivme ile zerk etme uğraşında bulunabilir.
ideolojik saplantı mağduru-bunu asla kabul etmez-bu nesne önce düşman olduklarının altına ve üstüne subjektif insanüstü görüşlerden edindiği fikirleri bir güzel döşer. maksat asla canını çıkarmak değil; bu durumda işin tadı kaçar, elde var birler tükenir, sözler biter, sağaltılacak mesele kalmadığından fikrin miadının dolması hal düşünsesi tehlike çanına zangoçluk eder. meseleleri-fikirleri ve bunlara bağlı kişileri konuşmaya meyilli za(r)tı muhterem içeride kaynayan eriyik kaya parçalarını meskun mahallere fışkırtmak için karşı tarafa aşırı sıkıntı verecek türden bir heves sahibidir.
iki kelimeden biri bir diğerinin benzeri minvalden cümleleri ezberden zikrettiğinden sesli eklektik bilimsel eser tadını damakta bırakmayan, karşı görüşe giydirmek üzerine aç bırakılmış aslan misali iştahlı bu neferler apolitiklerden nefretten de öte bir hınçla bahsedeler. bezdiren efektif hallerinden yollu tanımak bilmek kolaydır; onları herhangi bir alakasız meseleyi dönüp dolaştırıp ideolojik düzlemde ele almalarından tanıyabilir ve uzaklaşmak için doğru zamanı belirlemeyi o anlar toplamlarının tecrübesi ile başarabiliriz.
sadece dün-yevi ideolojik bilgiler ile bir fikir savaşı verilebileceğine iman edenler, kurtuluş vaadinde bulunanlar büyük bir yanılgı içerisindedirler. hiçbir yol/yordam diyalektikte mevcutu zayıflatıp yok edecek kadar haksızlık etmez kendisine. zührevi kelimesinin uhrevi ile hiçbir alakası yoktur. ölçüler, sayılar, hesaplar bir sağlama olmadan hiçtir. hesap bir diğer hesaba ihtiyaç duyar; ve bu başlık izafiyet teorisine gönderme yapmaya başlamadan klavye şakırdatan yazar kişi cümleleri sona ulaştırmayı bir an önce başaramazsa, başlıkta bahsi geçen kadar saplantılı addedilmesi ihtimalinden çekindiğinden nokta.