heves eden yol alir

entry1 galeri0
    1.
  1. alper izbul'un ressam teoman ata ile yaptığı söyleşinin özü denilebilir bu söz için. 4 ocak 2007'de Galeri Artist Çukurcuma'da 'Hezarfen'in gözüyle' adlı yedinci galerisini açacak olan teoman ata, resim sanatının maddi çıkar haline gelmesine karşı.

    --spoiler--
    türk resmi rönesansı yaşamadı. şimdilik mütevazi kalmak zorunda olmamızın nedeni de bu. belki resimde bir ekol yaratamadık. ancak yaratıcı gücümüzle eğilimlerimizi sergileyebiliyoruz.

    özgünlük spekülatif bir kavram. bazıları tutarlılık araken özgünlükte, ben yaratıcılık arıyorum. dolap beygiri gibi bir dönüp durmaktansa tutarlılık adına, vahşi bir at gibi ovalarda dolaşmayı tercih ediyorum. elbette ovalarda dolaşan vahşi bir atın yolu diğer vahşi atlarla kesişecektir. onlardan etkilendiği bile savlanacaktır. çünkü onların ovalarında dolaşmaktadır. ancak kim bilir belki günün birinde hiç el değmemiş bir ovaya çıkacaktır yolu. belki de asla bomboş bir ova bulamayabilirim ama heves ediyorum. önemli olan da bu.

    .... kültürümüzün bir kanadına hakim olan oryantalist ve mistik bakış açısıyla heves etmeye dönüştüğünü anlatan ata, türk resminde ilerlemeyi de, 'sanatta dehalar vardır. devirler açarlar. ancak her sanatçı deha olamaz ve olmak zorunda da değildir. ve bilinen bir gerçektir ki sadece çabalayan yol alabilir.' diyerek ifade ediyor.

    saf sanat kaygısıyla, kimseye yaranmadan varolmaya çalışan bir sanatçı adayının karşısına maddi çıkar kaygısı ile öbeklenmiş grupların çıkarak engel olduğunu vurgulayan ata, 'kişisel itibar ve maddiyat kaygısıyla azımsanamayacak bir güç oluşturan akademililer var. uluslararası sponsor desteğiyle hayatiyet bulan isimler var. ne yazık ki resimde var olabilmek için bu gruplarla mücadele etmek hatta kavga etmek gerekiyor. öncelikle bilinmesi gereken ise sanatçı olmak için okullu olmanın gerekmediği. okul gerek bir şarttır ancak asla yeter şart değildir.

    akademililerin gruplaşarak bir baskı unsuru haline gelmesinin altında okuldaki hocaların kendilerini onaylatacak sanatçıların varlığını istemeleri yatıyor. maddiyata dökülen sanatta tüketicilerin, müşterilerin gözünde okullu olmayı bir ön şart haline getirmeye çalışıyorlar ve bunu da başardılar. cessane'nin hangi okuldan olduğunu bana kimse söyleyemez. gogen borsacıyken ressam olduğunu farketmiştir. van gogh'un resime başlamadan önce girip çıkmadığı iş kalmamıştır. okul teknik anlamdaki gelişmeyi hızlandırır. ama sanatçı olabilmek için sanatçı duyarlılığı, yaratıcılık güdüsü, yetenek ve çalışma şarttır. bazı dergi ve galeri gruplarının maddi çıkarla hareket ettikleri gözleniyor. ve bunların kurdukları hegemonyanın kırılması da gğç görünüyor. sanat ticari rekabete dönüşürse, sanat olmaktan çıkar.
    --spoiler--

    cumhuriyet gazetesi, 3 ocak cumartesi haftasonu eki
    1 ...
© 2025 uludağ sözlük