çok yanlış bir önermedir. namuslu olmanın gericilikle hiç bir alakası yoktur. eşinin, kızının ya da ailenin namusunu korumaya gericilik diyen insan nasıl olur anlamış değilim.
aslı: "murdar bir halden muhteşem bir maziye kanatlanıp uçmak gericilikse, her namuslu insan gericidir." anlamı ise: "namuslu bir kimse kirli bir bugün yerine muhteşem bir geçmişi tercih eder." olan cümle.
okuduğu en edebi cümle "hayat beni neden yoruyorsun?" olan bir gençlikten böyle bir sözü doğru anlamasını beklemek hata olur zaten...
yanlış yalan önermedir. namuslu insan gerici değildir. germez. hatta germeye yeltenmez bile. asıl namussuzlar gerer. gerdirir. hatta germekle kalmaz, girerler. pisler.
sırf eski ihtişamlı günlere özlem duyduğu, sadece tekrardan aleme nizam getiren güce ulaşmak istediği için gerici damgası yiyen insanların motivasyonunu görmeden, mürteci, gerici, iptidai sıfatları yapıştırılan insalara yapılan haksızlığa dayanamayan cemil meriç'in haykırışı. siz bu şartlarda geçmişin ihtişamına duyulan özlemi gericilik diye yaftalarsanız, evet, her namuslu insan gericidir. meselenin yaftalama kısmını geçmeden düşünmenizi salık veririm.
cemil meriç'in -se -sa yani şart kipi ile kurmuş olduğu cümle. türk sağının asla anlayamayacağı derinlikte bir adam olan meriç burada demek ister ki, "içinde yaşadığınız çağa karşı bir nefretle yüklüyseniz, elinizde olan tek şey maziyi yüceltmek, maziye sığınmaktır." dolayısıyla da her namuslu insan gericidir.
ancak meriç'in unuttuğu bir şey vardır: "murdar bir halden muhteşem bir atiye" de kanatlanıp uçmak isteyebilir insan. yani daha iyi, daha güzel bir dünya için mücadele edebilir, işte o insana da gerici değil devrimci denir ki, her namuslu insan, bu namussuzluktan kurtulmak, bu namussuzluğu devirebilmek istemek anlamında devrimcidir.
merhum cemil meriç'in yerinde ifadesi. tamamı şu şekildedir;
murdar bir halden muhteşem bir maziye kanatlanıp uçmak gericilikse, her namuslu insan gericidir.