beslenirken sevdiğimiz, beğendiğimiz şeyleri tüketmeye özen gösteririz. işte o severek, beğenerek yediklerimiz, önce bedenimizde sonra ruhumuzda bir enerjinin ortaya çıkıp birikmesini sağlar. sindirim ve boşaltım sistemindeki denklem burada da geçerlidir.
bedenimizde ve ruhumuzda ortaya çıkan bu birikimi çeşitli yol ve yöntemlerle dışarıya atmamız gerekir. zevk ve haz da bu boşaltım yollarından birisidir. bu yüzden insan doğada, sadece üremek için değil zevk ve haz için de sevişen varlık olarak tanımlanır. zevk ve haz genel bir duygu durum ve duygu salınım halidir. sanat, müzik, resim, şiir gibi kültür sanat faaliyetlerinde de devrededir. fakat sevişme eyleminde ki seviyeye ulaşabildiği söylenemez.
Eger bunu yapabilirseniz, güçlü olabilirsiniz. Aksi halde kontrolsüz güç olur ve sizin tüketir.
Haz dürtü sonrası gelir. Gazdan sonra ise tatmin, sonra ise doyum. Doyum ne kadar etkili ise tatmin kalitesi ona etki eder. Sonrada hazzı tekrar ettirmek için dürtü tekrar ister.
Bu yüzden kontrol edilmesi gerekir. Bir kadına karşı bunu kullanmak sizi kadının karşısında yada erkeğin yüzlerce adım önüne geçirir.
Dini kitapta aykırı olmasının nedeni insanın doyumsuz olmasıdır. Bunu frued da ifade eder. Doyumsuz insan sürekli aldatma ve isyan içinde yaşar. Sonuç odaklı olmasi sorun.
Hazzın kaynağının kısa süreli olumlu etkileri, zamanla daha fazlasını arzulamaktan dolayı, bedensel veya psikolojik olumsuzluklara yol açmaya başlamışsa, bu noktadan sonrası kişi için kötü ya da mesafeli durulması kabul edilebilir.
bedensel veya ruhsal yeterlilik bu durumun kişiden kişiye değişiklik göstermesini normal kılar.
din kitaplarında ise haz adeta lanetlenmiştir neden bu derece lanetlendiğini anlamak güç gerçekten.
haz lanetlenmemiştir insanın ne olduğu ortada uyuşturucunun verdiği hazzı düşünelim altın vuruş insanın sonunu getiriyor öyle ve ya böyle olacak olanı hızlandırıyor. belki de algıyı açtığı için kötüdür.
bunu bırakıyorum.
insanın ne olduğu çok ortada kendi hazları zevkleri yüzünden öldürmeye, zarar vermeye meyilli canlılar. hazzın bu noktaya gelmeden durdurulması gerekmekte. insan doyumsuz doyumu dışarıda aradığı sürede de hazzın doruk noktasına gelmeden durmayacaktır. haz bu yüzden cahiller için kötüdür.
bir epikurosçu için kötü değilken, maddi geçiminde zorlanan ve bilmeyi arzulayanlar için kötü olabilir. çünkü maddiyatsız ve maneviyat doyumsuzu biri kolayca bağımlı olarak doğru düşünememeye başlayabilirdir.