mezhepleri açıklayan kitapta hakkında şöyle bir şey okumuştum: hariciler arap bedevisi olduğu için göçebe hayat yaşıyorlar bu göçebe hayat onların dini sert algılamasına ve uygulamasına neden olmuştur.
yani gerçek islam değil vakasını onların göçebe olduğuna bağlamaya çalışıyorlar.
oysa türkler de göçebe hayatı benimsemişti islamla tanıştığında sunniler neden barbar olmuyor? ( aslında onlar da öyle ama neyse)
bu kesim her zaman en bağımsız kesim olmuş ve ölümüne çarpışmış kesimdir, baştan beri sert olmalarının nedenleri siyasi nedenlerdir.
ayrıca hakem olayından sonra ali ile ayrılarak ona düşman olmuşlardır.
osman ı ve aliyi öldüren bunlar gibi yansıtmaya çalışıyorlar. ancak bunlar bir zamanlar ali yi destekler durumdaydılar ali bunları kullanıp sonra da koruyamadığı için ali ye kin duymuş olabilirler.
osman ve ali yi de sevmiyorlar zaten.
ayrıca taliban sunni, hizbullah da şia dır. yani diğer mezhepler de terörist çıkartmıştır sadece hariciler terörist çıkartıyor demek de sınırlıdır.
islam başlı başına terörist çıkartan bir yapıdır mezhepsel farklılıklar terörün özgünlüğünü farklılaştırsa da özünü değiştirmez.
hz.ali ye dahi kafir diyecek kadar aşırıya uçmuş mezheptir. olay şu ki bunlarla hz.ali savaşmak istememiştir . onlar bizim dinde aşırıya giden kardeşlerimizdir demiştir .ama sıffinde savaşmıştır. çünkü tekfirciydiler ve müslümanlara zarar veriyorlardı. ışid bugünlerde bu mezhebe bağlıdır denebilir. tekfirin önünde engel tanımayan bu taban müslümanın kanını helal kılmada çok hızlıdır.
Bu mezhebin çoğu görüşünü reddetsem de bazı görüşlerini en isabetli yorum olarak görürüm. Mesela hilafeti ne sadece Ehli Beytle ne de Kureyşilikle sınırlamazlar. Ha hilafet zaten siyasi bir müessesedir ancak o zaman için Haricilerin bu görüşü epey evrenseldir.
658 yilinda Hakem olayindan sonra ortaya cikmistir. Sayilari cok fazladir. Islam'in halife ya da imam gibi onderlere gereksinmesi olmadigini savunurlae.