Nico bellic, özürlü gibi yürüyen, ingilizcesi aksanlı bir slav bicbalası.
Vakti zamanında bitirmiştim. Araç sürme dinamikleri biraz kötüydü sanki. Bilgisayarda öyle en azından. Ps ms boş iş. Oyun, bilgisayardan oynanır.
inanılmaz komik detaylar barındıran oyun. wktt diye bir radyoda Amerikan rednecklerin ensest ve pedofilik sapıklıklarıyla, salakça milliyetçi düşünceleriyle dalga geçiyorlar.
andreas, vice ve gta5 gibi rengarenk yer yer komik ve uçuk bir oyun değil. atmosferi oyunun renk paleti ve olay örgüsüyle dramatik ölümleriyle serinin en depresif iç karartıcı oyunudur. genelde mafya, hesaplaşma, aile gibi işleyişi vardır. aksi gibi dlcleri de iç karartıcıdır. gerçi gay tony dlcsinde bu havayı biraz değiştirmeye çalışmışlar hareketli müzikler uçuk eğlenceli görevlerle falan..
serinin en baba oyunu. geçen gün bitirdim, şimdi de dlclerini oynuyorum. diğer gtaların aksine bu oyunun hikayesi daha durağandır, suça itilmişliği dibine kadar hissettirmektedir.
bu oyunda karamsar bir tema ile karşılar bizleri liberty city. oynayan bilir hava genelde londra havası gibi bulutlu, basık ve kederlidir. niko bellic de çabası... ayrıca yine oynayanlar bilir ki fizik motoru olarak serinin en gelişmişidir. grand theft auto 5 gibi pembe rüyalarda dolaştırmaz, light değildir ve fiziken de oyuncak araba sürüyormuşsun hissi vermez. kısacası adamın hasıdır, özlenendir!
gerçekten de gta serisi içerisindeki en renksiz, en kasvetli en monoton oyun olmakla birlikte bu gibi eksikliklerini ikinci bir half life 2 etkisi yaratan devrim niteliğindeki eşsiz grafik ve fizik motoruyla kapatmıştır. Rockstar games'in renderware motorunu (2001'den 2007'ye kadar kullanmıştır) kullanmadığı ilk oyunudur. Bu oyunda rockstar games'in halen daha kullandığı RAGE motoru kullanılmıştır.
gta 4'de Araç sürüşü ve hasar dinamikleri günümüz gta klonu oyunlardan hatta zannımca gta 5'den dahi iyidir. Ancak rockstar games serinin bu oyununda grafik ve fizik motoruna o kadar odaklanmıştı ki oyun içerik olarak öksüz kaldı resmen. yan görevler, bonuslar diğer gta oyunlarına göre sönük kalıyordu. ayrıca kazanılan parayı silaha yatırmaktan başka bir seçeneğimiz yoktu. çünkü oyunda satın alınabilecek neredeyse hiçbir şey yoktu. Aynı zamanda optimizasyon özürlü bir oyundu ve gerçekten oyun tarihinde görülebilecek en rezalet konsol portlarından biriydi. (bu konuda resident evil 4'ün eline su dökemez o ayrı)
Ancak New york şehri o kadar güzel tasvir edilmiştir ki gezip görmeye ne gerek var gta 4 oynayayım yeterli dersek pek mübalağa etmiş olmayız. Bir de yukarıda bir arkadaşın bahsettiği gibi rockstar games bu oyunun kırılmaması için olağanüstü çabalar sarf etmiştir. 13-14 yaşındaki halimle bu oyuna crack yapana kadar canım çıkmıştı. Social club aktivasyonu isteyen Güçlü anti crack yazılımının yanı sıra Crack düzgün yapılsa bile oyuna anti crack korumasının kırıldığının anlaşıldığı an oynanış kalitesini berbat edecek gizli kodlar eklenmiş (kameranın sürekli sallanması, binilen aracın patlaması gibi) ve bu şekilde korsan oynanışın önüne geçilmek istenmişti. ancak yazılım sektöründe daima kötülerin kazandığı tekrar ispatlanmış ve oyun, oynanışa engel tüm unsurlar bertaraf edilecek şekilde biraz geç de olsa kırılabilmişti.
son olarak diğer serilere göre sönük kalan eksikliklerini yılına göre enfes fizik ve grafik motoruyla kapatmış olan, serinin yerine göre en iyi, yerine göre en kötü olan oyunu.
onca emeğe rağmen kısa sürede hack'lenerek korsan oyun topluluklarına karşı rockstar games'in pes etmesine sebep olan oyun.
rockstar games, bu oyunda korsanı engellemek için çok uğraştı. oyunun iso'sunu indiren birinin karşılaştığı ilk engel oyunu internetten kaydettirme zorunluluğuydu (bkz: games for windows). internet olmayınca geçilebilen bu olay internet olunca çalışıyor ve dosya kontrolü yapıyordu. crack'li oyunlarda dosyalar değiştirildiği için oyunun çalışması engelleniyordu. yani korsan oynamak için oyunun internete bağlanmasını engellemek gerekiyordu. daha önce internete kaydetmek gereken pek oyun olmadığı için bu yöntem hacker'ları yavaşlattı.
rockstar games, oyun dosyalarını değişiklikten korumak için securom yazılımına milyon dolarlar döktü. ancak bunun yeterli olmayacağını, hacker'ların gta 4 gibi beklenen bir oyunu günler içerisinde kıracaklarını biliyordu. ki öyle de oldu, oyunun çıktığı günden 1 gün sonra bir hacker grubu securom'u devre dışı bıraktı. oyun artık açılıp oynanabiliyordu.
oyunun açılması herkesi sevindirse de bu sevinç kısa süre sonra yerini üzüntüye bıraktı. oyunu korsan oynayanların kamerası oyunun 2-3. dakikasından itibaren deli gibi sallanıyordu ve karakteri yönlendirmek, araba sürmek, ateş etmek çok zor hâle geliyordu. ayrıca karakterin bindiği arabaların hasarı %90'a çıkıyor ve arabaya biner binmez araba sanki gaz pedalı takılı kalmış gibi otomatik olarak tam gaz gidiyordu. araba frenle durdurabiliyor ama geri vitese takılmıyordu, sabit bir engele ilk çarpışta araba takılıp kalıyordu. geri vites sorunu olduğu için araba, tamir yerine girdikten sonra geri geri çıkamıyordu. drift yapıp garaja öbür türlü girebilecek kadar hızlı bir araba sokunca da garajın kapısı kapanmıyordu. yani arabayı tamir etmenin bir yolu yoktu. taksi çağırıp yolcu koltuğunda ilerleyince taksi de deliriyordu. arabanın el frenini çekip arabadan çıkınca araba kendi kendine uzağa gidiyordu. sallanan kamera neyse de her seferinde deli gibi giden bir arabayla oyunu ilerletmek aşırı zor bir işti. korsan oyuncular şoktaydı, oyunun neden böyle olduğunu anlamamışlardı. crack oyunu açıyordu, yapılması gereken her şey doğru yapılmıştı, sorun neredeydi?
oyun ilerledikçe işlerin daha da zorlaştığı anlaşıldı. korsan oyunda oyunun içindeki internete girilmiyordu, bu yüzden internetten yapılması gereken görevler çalışmıyordu. bu görevlerin ilerisini görebilmek için o görevin bitirildiği orijinal savegame'i bulup yüklemek gerekiyordu. aynı şekilde polis arabasındaki bilgisayar da kullanılamıyordu.
oyunda ilerledikçe bazı görevler görevi yaparken bozulmaya başladı: bir görevde sonraki adıma geçmek için gereken telefon gelmiyordu, arabayı sokacağımız garaj kapalıydı. başka bir görevde yarış yapacağımız arabaya hiçbir şekilde binilemiyordu, bir görevde binadan çıkılamıyordu, bir görevde adamı uzaktan takip ederken çok yaklaştın uyarısıyla görev başarısız oluyordu, daha sonraki bir görevi bitirince hiç bitmeyen bir loading ekranı geliyordu. son görevde son adımı oyun söylemiyordu, son adımı bilmek için de oyunu daha önce bitirmiş olmak gerekiyordu: rockstar games securom'un çöküp korsan oyuncuların saldıracağını bildiği için birbirinden kanser edici tuzaklar hazırlamıştı.
securom çöktü, peki bu tuzaklar nasıl çalıştı?
oyun içindeki koruma sistemlerini genel olarak anlatayım: games for windows internete bağlanarak oyun dosyalarında değişiklik olup olmadığını kontrol ederken securom oyunun orijinalliğini kontrol eder. son koruma kalkanı da rockstar'ın hazırladığı tuzaklardı.
rockstar'ın tuzaklarının çalışması için gereken şart securom'un etkisiz hâle getirilmiş olmasıydı. oyun securom'a komut yollayıp çalışmadığını görünce oyunun içine eden tuzakları çalıştırıyordu.
hacker'lar herkesin beklediği bu oyunda böyle güzel(!) tuzaklar görmekten mutlu olmuşlardı ve birbirleriyle oyunu tamamen kırma yarışına girdiler. tuzakları devre dışı bırakan crack'ler ardı ardına geldi, oyunun çıkışından sadece 5 gün sonra sorunsuz çalışan bir gta iv crack'i internete düştü. yani rockstar games'in emek verip milyonlar döktüğü koruma kalkanı sadece 5 günde çökertildi.
efsane falan değildir. hatta oynanışı bile kendinden soğutturur. araba sürme dinamikleri, uzak tarafta kalan yolların buğulanması...var da var yani. çöp bir oyundu.