gemi

    6.
  1. bir ezgi'nin günlüğü şarkısı

    çok güzel bir ud taksimi ile başlar
    sözleri:

    ah, küçücük gemi
    sulara attın şimdi kendini, delisin..
    ah, yakarlar seni
    dönmezsin bir daha geri, delisin..

    ah, deniz olayım
    tozumu rüzgarda savurayım, deliyim..
    ah, ne yelken ne yel,
    köpüklerde kaybolayım, deliyim..

    kime sorsam dönüşüm yok
    nereye gitsem mavi
    yelkenimde deli rüzgar
    her yanım tuz, deliyim..

    ah, peşimde rüzgar
    ne yağmurlar dost, ne bir kıyı var, deliyim..
    ah, düşlerim kaldı
    yalnızım, düşlerim kaldı, deliyim...

    ah,yaralı kalbin
    sönüp gidecek yaralı kalbin, delisin..
    ah,küçücük gemi,
    dönmezsin bir daha geri, delisin..

    kime sorsam dönüşüm yok
    her gemi biraz deniz
    her yanım mavi, her yanım yel..
    her yanım tuz...
    19 ...
  2. 87.
  3. "Delisin."

    Akşamı bekliyorum. Burası benim evim değil. Onun evi. Terliklerim var benim bu evde ama benim evim değil işte artık. Benim evim olmayışının üzüntüsüyle bekliyorum. Onu bekliyorum. Beni ilk gördüğü an çakan şimşekleri, düşen yıldırımları bekliyorum biraz da. Biliyorum öyle olduğunu çünkü. Benim içimde de öyle olmuştu. Bir asır sürdü sandığım yeşil gözlerini ilk gördüğüm an. Ben kahverengi gözlüyüm. Kahve çok yetim bir renk gözde ama kök saldı onlarda biliyorum. Bu ev benim evim değil. Bu evde annemle yemek yaptık, buzdolabında teyzemin hazırladığı kışlıklar var. Benim evim değil.

    Mutfakta ve çok eğreti oturuyorum. Tedirginseniz mutfaktasınızdır. Orada çiğ bir kahve (kahve) ile bir sigara, bir sigara daha. Bir tane daha. Beklemek bunca uzamamalı ama uzuyor gidiyor. Fizik bununla ilgili müthiş teoriler geliştirmiş. Zaman ben onu gözledikçe artıyor. Uzuyor.

    Kapı açılıyor. Evde iki kişiyiz aslında. ikinci kişinin ne kadar zalim olduğunu birkaç saat sonra öğreneceğim. ikinci kişinin anneme hediye ettiği, kendi yöresine ait oyalarla işlenmiş havluyu hala atmamışız. Atalım, diyemiyorum anneme. ikinci kişi evde bir duvar gibi. Sesi yok ama var. Kapı açılıyor.

    Birkaç şişe birbirine vuruyor. Alkolün verdiği yetkiye dayanmadan konuşamayacağız belli. Evde üç kişiyiz ama kimse yokmuş gibi konuşacağız. Aslında kelimelerle anlaşmaktan çoktan vazgeçmişim. Masaya kadehleri koyarken bile susmuyor gözlerim. Soruyor da soruyor. Ağzımı susturmaktaki, ağzımı istenilen biri gibi kullanmaktaki yeteneğim çöp, konu gözlerime gelince. Gözlerim bulanmıyor bile. Soruyor.

    Gözlerimin bile, benimki gibi susmayan gözlerin bile uykusu gelir. Odaya çekiliyoruz. Burası benim odam değil. Burası benim aldığım onlarca kitap, bu kitaplara yazılı onlarca şiir, aralarına bırakılmış onlarca mektup ile dolu ama benim odam değil işte. Bu odanın dolaplarında benim kıyafetlerim var. Pantolonlarım, gömleklerim, ayakkabılarım hatta annemin battaniyesi var ama işte. Demiştim, benim odam değil.

    Gözlerim çok kahverengi, bunu sessiz sanırsınız ama benim gözlerim çok konuşur. Sesimi duymasanız bile bakınca gözlerime başınız ağrır. Başını çatlattığımı biliyorum sadece bakarak. Yine de benim başımın o duvarlara çarpa çarpa kırılması kadar değildir. Yarışırım ama kaybederim. Gözlerim de kahverengidir mesela ama maviye boyalı bir duvarda yavaşça kuruyan kanım kadar kahverengi değildir. Kan, mavi duvarda kuruyunca gözlerim rengi oluyormuş. Ne tuhaf.

    Eh, bunca gözden konuşunca, onun yeşile inat gözlerinden bahsetmemek olmaz. Öylesine yeşildir ki gözleri, kafam ve vücudum yani biz bir bütün olarak mavi duvardan kahverengi dolaba, kırmızı halıdan beyaz pencerelere uçup dururken bile parlaklığıyla kendini gösterir. Boğazımıza yapışmış ellerin ağırlığı o yeşilin ışığını hafifletmez.

    Evde kahverengi ile yeşilin ışığı kendini kırmızıya boyamışken bile biz evde nedense iki kişiyizdir. Üçüncü kişi gereksiz bir duvar gibi, orada öyle yıkılıp yerin dibine giresi bir duvar gibi.

    Sabah ezanlarını çocukluğundan beri dinlemeyi seven ben, saatler geçtiğini ancak ezan okunurken anlayan ben. Kahverengi ile mor'un birbirine hiç yakışmadığını o zaman anlayan.

    Yeşil gözler de kırmızının sularına girmiş. Kahverengi gözlerime kırmızı da öyle uymuyor ama duramıyorum. Kıpkırmızı akıyor gözlerim. Ben kırmızıyı hiç sevmem.

    O 'kokusu orman adını unutmam' bey gözlerime buzlu bir şeyler koyuyor. Teyzemin beraber yiyelim diye hazırladığı bir poşet bezelye. Gözlerim çok ama çok kırmızı, mor ve siyah. Bir de yeşil.

    Benim olmayan evden çıkıyor ve sokakta muhtemelen evine giden müezzin ile karşılaşıyorum. Bir taksi çağırıyorum. Hemen geliyor. Karakola sürüyor. 19 yaşımdan o ana kadar geçen tüm zamanımdan şikayetçi. Ben değilim. Bu kendimi aşan bir delilik. Boğazımda halkalanan siyahlarla da beraber bir renk cümbüşü içinde hastaneye gidiyoruz. Çünkü gitmezsek öleceğim. Çok kırmızıyım, çok siyah ve mor'um. Gözlerimin sürekli konuştuğundan bahsetmiştim. Çıkmayan sesim yerine gözlerim konuşuyor doktorlarla. Tek başımayım. Ölüyorsam da ölüyorum, kimseyi bununla meşgul edemem.

    Akşam, birileri geliyor. Sevdiğim birileri, bunu anlıyorum ama ifade edemiyorum. "Ne saçma söz, neden 'yeter ki olumsuz olmasın aşk' diye söz yazılır ki?" Aklım benimle pek de sevmediğim oyunlar oynuyor. Dokuz küpe ile süslediğim kulaklarım bile oyun peşinde. Duymuyorum yani. Kırmızı gözlerim, kararan boğazımdan fırsat bulamamışım. Duymuyorum. Müzik ile nefes alan ben, duyamıyorum.

    Aylar geçiyor. Bahar ile. Yaz ile. Güz ile. Kış ile. Bahar geliyor. O kadar yeşil ki. Bu kez evde iki kişiyiz eminim. Yıkılası bir duvar yok. Bilgisayar açık. Bir şarkı çalıyor. Dalgalar var, bir dolu birçok. Ben çok sessiz ağlarım. Gözlerim susmuyor.

    "Deliyim."
    6 ...
  4. 22.
  5. sana bu şarkıyı öğrettiğimden beri, her gece - söylemediğin "r" lerle - beraber söylüyoruz bu şarkıyı.

    ah küçük gemim;

    umarım birgün " dönmezsin bir daha geri " demem senin için.
    5 ...
  6. 24.
  7. mide yakan bir şarkı bu, herkes bir mısra seçmeli kendisine ve sesimi beğenen olur mu demeden,hafiften parmak şıklatarak söylemeli seçimini,tebessümlü bir hüzün barındırmalı yüz ve beyaz giymeli illa ki, öyle bir şarkı biraz yalnız bir şarkı...hürriyete doğru isimli albümde yer almaktadır, aldığı yeri doldurmaktadır.

    kime sorsam dönüşüm yok
    nereye gitsem mavi
    yelkenimde deli rüzgar
    her yanım tuz, deliyim...
    5 ...
  8. 40.
  9. çatlamış bir alın kemiği
    gibi duruyor limanda gri gemi,

    yağmur, hüviyetini kaybetmiş potansiyel suçlu
    rüzgarın kimsesi yok tabiattan başka
    zanlıyım, kendimce haklıyım, bu kış ellerime
    eksi sonsuz uçlu
    upuzun kapalı müzelerin
    hep bir çığlıkla hareketlenecek heykellerinin
    mermer bronz karışımı
    soğuk beyaz karışımı
    aldatıcı, gözbebeksiz bakışları bulaştı, evet, harika,
    sis çoktan ulaştı denizin sinirlerini bozan
    geç dalgasının korku tabirlerine,

    baudelaire aldım yanıma okurum diye
    felsefe ağaç olsaydı hangi meyveyi verirdi ve
    onu anlarım belki, onunla avunurum, hevesiyle;
    şimdilik
    gecenin esrara
    sevgilinin ihanete aç teşekkül mertebesinde
    belki gemide, belki sessizliğin güvertesinde
    bir takım adamlar gülüşüyor
    bir takım adamlar yalan yanlış örgütleniyor
    halka ait bir manayı hayasızca aralarında bölüşüyor
    hayır, yere düşmüş yalnız bir biletin önünde;

    aslında tedirgin ve sıkılganlar
    aslında cahil ve saldırganlar
    herkes kadar bir gemiye binip gitmekle
    şiddetin kendisiyle uzlaşmakla
    uzaklaşmakla
    uzaklaşmanın hayat paydasıyla çatışmaktalar
    evet,
    çocukken aynı sınavda çözemedikleri tek soruyla
    o tek sorunun cevabıyla boğuşmaktaklar: onca
    ağırlığına rağmen neden batmaz bir gemi
    her gemi batmak için son bir yolcu mu bekler
    son yolcunun darmadağın beyni, kalbi mi
    indirecektir şalteri; gemi
    öyle mi çekilecektir içeri, hayır, örneğin, gerisin geri,
    toprağın da olsa kaldırma kuvveti
    öyle kolay gömülemezdi hiçbir ölü, hiçbir hüzün neferi;
    toprak
    iterdi, tutardı, çırpınırdı
    istemezdi gövdesine bir şeyin ansızın girmesini;

    gemi
    çatlamış bir alın kemiği
    gibi duruyor limanda gri;
    toprak da duruyor
    zaman da, adamlar da. önemli bir aşk şahaseri
    edasıyla çözülüyorum iskeletimden
    etlerimle uçuşuyoruz yapışmak üzere
    bir başka iskeletten ufka açılan
    yeni
    varoluştan oluşmuş hallerden hallere seviyeli;

    belki de çok oldu gemi limandan ayrılalı ve gideli;
    başlamış bir yolculuğun arkasından karada yazılan seyir defteri
    tarih mi demeli buna, günce mi daha doğru, bellek mi,
    hoş, ben ellerimi hep yıpranmış çımalara benzetirim
    parmaklarım salkım salkım çımadan sarkar sarkar sarkar
    kaç gemiyi bağlamak için limana fırlatılmış ellerim
    çımacılar mı hain, eldivenler mi kaygan, deneyler mi uğultulu,
    ufukta kaybolmaya yüz tutmuş bu büyük yüzen sedyeye
    kimi zaman mabet de demeli, nazar da demeli, büyü de demeli

    çatlamış bir alın kemiği
    gibi kafatasında beyne doğru ilerliyor gemi;
    ya çok bildik aynı bir sima var dümende, kazan dairesinde, radarda
    ya da
    kıyıdayız, hayallar kurarken ölüme dair, erdeme dair; anlıyoruz:
    terk edildik,
    diğerlerini kurtarırken telaşla o,
    tufanda biz geride bırakılanlar, anlıyoruz,

    meğer nuh, asla sevmemiş hiçbirimizi.
    5 ...
  10. 21.
  11. ezginin günlüğünün defalarca hatta günlerce dinlenilse bile sıkılınmayacak parçası. kendini sulara atan, dönüşü de olmayan küçücük gemilerin şarkısı.

    ah, küçücük gemi
    sulara attın şimdi kendini
    delisin.
    5 ...
  12. 18.
  13. eşsiz bir ezginin günlüğü şarkısıdır. insana küçücük bir gemi olduğunu hissettirir, hatırlatır..

    ah, küçücük gemi
    sulara attın şimdi kendini, delisin..
    ah, yakarlar seni
    dönmezsin bir daha geri, delisin..
    5 ...
  14. 3.
  15. bir pablo neru da şiiri;

    GEMi

    Yolculuk ücretini verdikse bu dünyada, neden
    Neden bırakmıyorlar bizi oturalım, yemek yiyelim..?

    Bulutlara bakmak istiyoruz,
    Güneşte yanmak, tuz koklamak.
    Kimseyi tedirgin etmek gelmiyor içimizden.
    Neden edelim zaten: biz birer yolcusuyuz sadece.

    Gidiyoruz, zamanı da götürüyoruz bizimle.
    Deniz geçiyor yanımızdan, üstünde bir gül var,
    Gölgede gidiyor dünya, aydınlıkta.
    Siz de gelin bizim gibi, biz yolcular.

    Sizi tedirgin eden ne..?
    Neden öfkeyle vuruyorsunuz..?
    Tabancalar kuşanmış, kimi arıyorsunuz öyle..?

    Bilmiyorduk sizin olduğunu her şeyin,
    Bardakların, iskemlelerin,
    Yatakların, aynaların sizin,
    Sizin olduğunu denizin, şarabın, gökyüzünün

    Bakıyoruz bütün masalar tutulmuş şimdi.
    Olamaz diye düşünüyoruz,
    Nasıl, ama nasıl inandıracaksınız bizi..?

    Her yer karanlıktı gemiye bindiğimizde.
    Biz de çıplaktık, aynı yerden geliyorduk,
    Kadınlardan, erkeklerden geliyorduk, sizin gibi.

    Aç doğmuştuk, çabuk çıktı dişlerimiz.
    Ellerimiz oldu zamanla, gözlerimiz oldu,
    Çalışalım diye, ağlayalım diye gördüklerimiz için.

    Hiçbir hakkımız yok şimdi elimizde,
    Öyle diyorsunuz, gemide yer yok.
    Bizimle konuşmuyorsunuz,
    Oynamıyorsunuz bizimle.

    Neden bu üstünlüğünüz, neden..?
    Kim kaşık verdi daha doğmadan size.?

    Sevmem yolculukta, gizli köşelerde
    Aşk ışığından yoksun boş gözler bulmayı,
    Aç ağızlar bulmayı sevmem.

    Yaklaşan güz için elbisemiz yok;
    Kış gelecek; kış için hiç, hiç yok.
    Nasıl yürürüz kunduramız olmazsa
    Dünyanın keskin çakıllarında.?

    Nerde yemek yeriz masamız olmazsa.?
    iskemlemiz olmazsa nereye otururuz.?
    Tatsız bir şakaysa bu, beyler,
    Karar verin, kesin bu şakayı,
    Sırası geldi ciddi olmanın artık.
    Deniz kudurmuş. Kan yağıyor.

    PABLO NERUDA
    4 ...
  16. 86.
  17. https://youtu.be/u7maOTaI5vI

    Gözlerini kapattığı esnada düşlerinin ağırlığıyla ezilenler için yazmış sevgili Hüsnü arkan, deliyiz..

    " Kime sorsam dönüşüm yok, her gemi biraz deniz ; Her yanım mavi, her yanım yel, her yanım tuz, deliyim "
    4 ...
  18. 19.
  19. gözlerinizi kapatınca hep siyah beyaz bir sonbahar getirir önünüze tıpkı eksik bir şey gibi...

    (bkz: ezginin günlüğü)
    5 ...
© 2025 uludağ sözlük