gerçekleri öğrenme yolu, cevap bulma sanatı, doğruları öğrenme cartı veya curtu değildir.
felsefe sorgulama sanatıdır. sadece sorgular. eğer elde ederse cevabı da argüman olarak saklar. doğru var mıdır? varsa bilinebilir mi? kime göre doğru? mutlak otorite var mıdır? mutlak bilgi elde edilebilir mi? gibi kavramları '' dahi '' inceleyen bir daldır felsefe. gerçekleri öğrenme sanatı veya cevap bulmak için kafa patlatmak falan değildir. çünkü felsefeye göre hiçbir şeyin tek cevabı yoktur. hiçbir şeyin de tek doğrusu yoktur.
insanın ruh haline yakışanı giymesidir. Aynı giyinenler varoluş piştisi yaşamıyor değil. Rüküş ve şık olanlar da var bu libas yakıştırmasında. Eflatun güzel bir renktir felsefesi giyimde. Tavsiye ederim.
Çok yönlü araştırıp öğrenme, öğrenilenleri bilgi dağarcığına ekleme, sorgulama, soruşturma. Jaspers'a göre yola çıkmak demektir. Sokrates'a göre cehaletimizin farkına varmak...
felsefe: os. hikmet, ilmi hikmet. yu. filosofia. fr. philosophie. al. philosophie. ing. philosophy. it. filosofia.
felsefe, universel bilginin bilimi. bir anlamda epistemoloji.
etimoloji; felsefe, yunanca sevgi manasında philia ve bilgi anlamında sophihia deyiminden türemiş bilgi sevgisi demektir. herakliedes pontikos, bu deyimi ilk kullananın pythagoras olduğunu söylese de, son araştırmalar deyimi bu manada ilk kullananın herakleitos olduğunu ortaya çıkarmıştır.
ilk çağda felsefe, bireyin yaşadığı aleme dair edindiği bütünsel bilgiyi dile getiriyordu.
antik çağ için felsefe, kainatın hangi maddeden yapıldığını (arkhe problemi) araştıran miletli filozoflardan sonra, oluş meselesi ağırlık kazanır.
orta çağ için felsefe tanrıyı bilmektir (augustinus).
yeniçağ evresinde felsefe, doğayı bilmektir (bruno)
yirminci yüzyıl da felsefe, diyalektik materyalizmin yanı sıra, yeni olguculuk, mantıkçılık, uygulayıcılık, gibi akımlar etrafında ilerlemiştir. a. camu, evren uyumsuzdur, bilinemez der. w. james da benzer bilinemezcidir; ona göre insanın hali kütüphaneye tünemiş kediye benzer der, görür ama anlayamaz.
yakın zamanlarda yapısalcılık ekol olmuştur. marksist eleştiriler önem kazanmıştır.
yerli felsefecimiz profesör bedia akarsu felsefe üzerine bir takım tanımlar geliştirmiştir:
1-felsefe bilimlerin anasıdır.
2-özellikle 19.yy ve sonrası için, bilimsel araştırmaları bilimsel araçlarla yetkinleştiren çabalardır felsefe.
3-felsefe, kendine özgü araştırma yöntemleri geliştiren disiplindir. analitik, diyalektik, fenemoloji, yorumlamacı, varoluşçu vs.
4- bütün bilimsel bilgileri aşma, üstüne yükselme olarak felsefe.
kısaca derlersek, felsefe toplumların sosyo ekonomik yaşam üstünde biçimlenen bilgi arayışı özelliğini koruyarak devam ediyor. insanlık, tarih boyunca madde ve tinsel burgaçta yoluna devam ediyor. ancak yaşadığımız muazzam iletişim, sosyo ekonomik yapıda kendini değiştirici olarak hissettirirken, üst yapı formlarının bu dinamikte aldığı seyri heyecanlı ve modern film gibi, elimizde olmadan izliyoruz, izlettiriyor.