bir gün parsellediğim başlığa geri geleceğim aklıma gelmezdi. 6 sene sonra hem de. bethesda'nın bu sene bizlere post-apokaliptik armağanı. diamond city radio şarkıları eşliğinde yazıyorum.
çıktığı gün hazırdım, direk başladım, bugün bitirdim. bana yaklaşık 72 saat dayandı, en azından ilk turda. sıcak sıcak yazayım. uzun tutmamaya çalışacağım. söz vermeyeyim gene de.
başlamadan önce oyunun müziklerini öveceğim ve linkini vereceğim, çünkü her zamanki gibi muazzam bir iş çıkartılmış. bethesda'ya bu konuda şapka çıkartmak gerek. hem okuyun hem dinleyin. ama kişisel ricam, eğer yakın zamanda bir ayrılık yaşamışsanız ya da devam eden bir aşk acınız varsa, lütfen "it's the end of the world" şarkısını dinlemeyin, atlayın onu. adamı öldürür, kendinizi içkiye sigaraya verirsiniz, öyle bir şarkıdır. vicdanımda bununla yaşayamam yani.
karakterin seslendirilmesine ve yeni diyalog sistemine karşı değilim ama bilgi almak istediğinde diyaloğun sonraki bölümüne geçip seni asıl istenen şeye kesin tepki vermesine engel olması hoşuma gitmedi. ne demek istediğimi oynayan anlar. bütün içerik yan görevlere ayrılmış, ana hikaye çok kısa kalmış. faction işini new vegas'taki kadar kıvıramamış olmaları beni üzdü. minutemen'ler sonsuz bir tekrarlayan sıkıcı görevler silsilesi, railroad'da onun biten versiyonu, brotherhood of steel'e de girmek istemiyorum şimdi, tam seveceğim, illa bir uyuzluk yapacaklar. faction'ları benim gibi full charisma karakteri yapsanız bile barıştıramıyorsunuz, öyle bir planınız varsa aklınızdan çıkarın, kendinizi ona göre ayarlayın. minutemen'leri kimse sallamıyor, diğer üç faction'dan birini (brotherhood of steel, railroad, institute) seçtiğnizde diğer ikisinin içinden geçmeniz gerekiyor, o yüzden kimseye söz vermeyin. hikaye konu ve finalini de işleniş bakımından diğer oyunlara göre zayıf buldum maalesef. kimin neyi ne için yaptığı bana dokunamadı. hele bittikten sonra gelen sinematiğin kısalığı beni öldürdü, nerede 10 dakikaya yakın, hayatına dokunduğumuz herkesin ve yerleşimlerin bizim eylemlerimizden sonra ne hale geldiği, ne yaptığı, ne yediği içtiği anlatılan finaller, nerede bu tembelce hazırlanmış final? new vegas'tan sonra yapabildiğinizin en iyisi bu olmamalıydı.
debbah sevdiği deriyi yerden yere vururmuş. itin götüne sokacağım yerler var maalesef, ama bilin ki son bir haftadır non-stop bu oyunu oynuyordum, uykusuz, aç susuz kalarak hem de. o yüzden oyunu hiç sevmediğim gibi bir algı kesinlikle oluşmasın. zaten başlığı "sanat" kategorisi olarak gösterdim. fallout'un ölüsü bile sanattır.
yeni silah ve zırh mod sistemi de güzel olmuş. ama bazı silahlar denge açısından anlamsız olmuş. izah etmeye çalışayım, tek atışında çok vurması gereken silahlar (.44 magnum, hunting/sniper rifle vb.) atış hızı yüksek alternatiflerinin (10mm pistol, combat rifle gibi) hasarlarının buna göre ayarlanmamasından ötürü gölgelerinde kalmışlar. arkadaş ben iki magnum mermisi arasındaki sürede abartısız bir 10mm şarjörünün yarısını boşaltabiliyorken (dolayısıyla 3-4 kat fazla hasar vurabiliyorken) niye elime magnum alayım? bunu nasıl düşünememişler aklım almadı. diğer oyunlarda suratına bakmadığım shotgun da inanılmaz kuvvetli olmuş. combat shotgun'ı düşürdükten sonra oyun içinde hiçbir canlıdan korkum kalmadı, levelı benden ne kadar yüksek olursa olsun. deathclawlarla, behemothlarla kafa kafaya girebiliyordum.
power armor zırhtan ziyade araç gibi düşünmeniz gereken bir şey. zira enerji kaynağı sınırlı. ne kadar iyi rakamlarda koruma sağlasa da sizi ölümsüz kılmıyor ve hiç içine girmeden de oynayabilirsiniz. ama kullanmayacağınız zaman fusion core'u içinden alın. yerleşim bölgelerinde öz vatandaşınız hacılayabiliyor, sonra uğraş geri alacağım diye.
yerleşim kurma ve yönetme işi de meraklısıysanız eğlendirebiliyor. ama bir yerleşimde bulunabilecek toplam eşya sayısı sınırlı. benim gibi beş katlı bina dikip de içini dizerken "daha fazla eşya koyamazsınız" yazısını görüp kalakalmayın.
dj'i öldürmeye karar verebilirsiniz. yapmayın etmeyin, çocuğu adam etmek için ayriyetten bir görev var. sırf bunun için diamond city'e erken gitmek isteyebilirsiniz. cillop gibi dj oluyor o görevden sonra. yine de bir mr. new vegas değil ama olsun.
kalan her şeye bayıldım diyebilirim. sadece bahsettiğim pürüzler var. oyuna gelecek dlc'leri de şimdiden sabırsızlıkla bekliyorum, bakalım ne gibi yeni maceralara sürükleyecek. oynayın yine de, kesinlikle güzel bir macera olacaktır.
karma sisteminin olmamasıyla sizi üzen oyun. bir de şu ana kadarki gözlemlerimden companionlarınızın sizi sürekli yargılamasıyla biraz iyi karakter oynamaya iten, role play olarak diğer oyunlara nazaran zayıf kalmış efenim. velakin müthiş oyundur. diamond city radio'da eski oyunlarından bazı şarkılar duymak çok hoşuma gitti anlamadığım bir şekilde aynı zamanda.
Oyunda dönemine göre oldukça ilginç denemeler var ve bunlar gerçekten de iş yapabilecek cinsten ama gelin görün ki o kadar kolay yapılması gereken şeyler eş geçilmiş ki oynarken lan bunu nasıl yapmazsınız allahsızlar diyorsunuz. Mesela oyunda bir craft sistemi düşünülmüş ve gerçekten de baya kapsamlı düşünülmüş ama sorun şu ki düşünülmüş sadece uygulama olarak sıfır! Ya abicim craft sistemi yapıyorsun ama eklenecek şeylerin %85'inin hiç bir etkisi yok oynanışa. Öyle boş boş Avel Avel yapiyorsunuz.E durum böyle olunca da belli bir şeyden sonra sokarım lan mimar Sinan miyim ben diyip bırakıyorsunuz.Oyunun bu kısmı başlı başına facia. Yani buradan çok çok iyi ekmek yiyebilecekken ve bunun zor kısmını tamamlamışken çok etkisiz bir şekilde oyuncuya sunmak baya baya kötü olmuş.Hayvan gibi çepeçevrelediniz yere iki tane mutant ayda yılda bir saldıracaksa ben ne anladım o işten.NPCler zaten Allah'a emanet. Bir tane ilgi çeken NPC yok.Piper iste en biraz.Diyalog sistemi o kadar kotu ki.Ne söyleyeceğiniz ile tahmin edemiyorsunuz. Yani oyun sizi içine tam çekecekken eksik kalıyor hep.Oyunun sonu da yine malesef tatmin edici olmaktan çok uzak.Grafikler,tasarımlar güzel.Oyunun açılışı zaten ayrı bı iyi. Görevler genel olarak iyi ancak şura saldırı altında koş gibi saçma görevlerde var.Sonlara doğru oyunun artık ilgi çekiciliği de azalıyor ve ne olacağını bildiğiniz denklemlere giriyor artık.oyunun craft sistemi istenilen gibi oturtulsa, diyaloglar ve Npcler düzeltilmiş olsa sadece bu haliyle bile tekrar tekrar oynatır.Ama bu haliyle sanki aceleye gelip tam bitmemiş ve bir şeylerin eksik kaldığı efsaneyken kestane olmuşa benziyor.