Eş'ariyye veya Eş'arilik, islam itikadi mezheplerinden birisidir. Ehl-i Sünnette, Selefiyye ve Maturidilik ile birlikte yaygın olan üçüncü mezheptir. Aklı Mu'tezile kadar önemsememekle birlikte, Selefiyye kadar da küçük çapta ele almaz. Genellikle itikadda aklın yeri hususunda orta bir konumda olsa da, sıklıkla Selefiyye ucuna Mu'tezile uzundan daha yakındır. Ebu Hasan Eş'ari'nin (ölüm: MS 935) kurduğu bu okul, aklın hiçbir zaman gerçeğe ulaşamayacağını, kulların ancak kayıtsız şartsız inanmakla mutlu olabileceklerini ileri sürer. Doğal olaylar, nedenleri bilinmeyen ve belki de asla bilinemeyecek olan salt bir Tanrısal ilkenin ürünüdürler ve bu ilkece yönetilirler. Bu anlayışa göre akıl, pek güçsüz bir veridir. Kaldı ki aklın bugün bilemediğini yarın da bilemeyeceği söylenemez. insan, bugün ulaşamadı diye belki de yarın ulaşabileceği gerçekler üstünde inancını yitirmemelidir. Bununla birlikte Eş'ariyye, özellikle de Selefîyye gibi akımlar ele alındığında daha orta yoldadır ve akla da hüküm verirken yer verir.
Eş'ariliğin en büyük tenkitçilerinden birisi de ünlü filozof ibn Rüşd'dür. Aslında genel olarak kelâm ve kelâmcılara karşı çıkmış olsa da ibn Rüşd tenkitlerini en çok Gazali ve Eş'ariyye üzerinde yoğunlaştırır.
Imam esari kurucusudur. Kelam alimidir. Kendisi mutezile hocalarin dizinin dibinde buyumus ve onlarin goruslerini benimsemistir. Lakin bir sure sonra fikirlerini degistirip hutbeye cikarak halka soyle demistir : ey insanlar su elbiseyi cikardigim gibi mutezile goruslerimi de artik çope atiyorum .Sonra imam maturidi ile kesin hatlar uzerinde birlesmislerdir. Ehli sunnet kelamcilari olarak bilinirler .
iki ehli sünnet itikat mezhebinden biri(diğeri maturidilik). kurucusu ebul hasan el eşaridir(r.h.). aynı zamanda imamül harameyn cüveyni(r.h.), kadı bakillani(r.h.) ,imam gazzali(r.h.) ve fahreddin er razi(r.h.) gibi büyük alimlerin itikadi mezhebi.