"evrim islam'a ters değildir; çünkü islamda sünnetullah inancı vardır" şeklinde varolan inanışın değişik bir açılımı. yani; zaten islamiyete göre her şeyin sebebi allahtır, her şey ondandır. dolısıyla evrim'in varolması islamiyete aykırı değildir.
bununla alakalı bir çok profesörün yazısı/makalesi mevcuttur.
konudaki allah rolünü biraz yükseltirsek; evrim'im allah kontrolünde olduğu gibi bir teze ulaşırız. ki bu tez içerisinde ölümü azraile, vahiy vermeyi cebraile havale etmiş bir allah'ın evrimle mevrimle uğraşacağı hayaldir.
işin doğrusu belirttiğim gibi; evrim'in islamiyete aykırı olmadığıdır.
darwinden tam bin yıl önce, evrim üzerine düşünen ve araştıran müslüman bilim adamları tarafından ortaya atılmış tutarlı bir önermedir.
ilk olarak 8.yy'da, modern kimyanın kurucusu sayılan cabir bin hayyan tarafından temelleri atılmış bu teori, 9.yy'da nazzam tarafından geliştirilmiş. Nazzam'a göre tek bir tohum gelişim süreci içinde evreni ve tüm canlı türlerini meydana getirmiş.Nazzam düşüncesini başta kur'an olmak üzere bir çok dini kaynakla da desteklemiş. Ancak bu, onu halihazırdaki hak dinlerin ağır suçlamalarından koruyamamış.
biyolojik evrimin esas atası olarak bilinen ve nazzam'ın da talebesi olan cahız da ilk çekirdek varlığın evrimleşerek kainatı meydana getirdiğini, buna paralel olarak canlıların meydana geldiğini ve bu canlıların da evrim süresince insan dediğimiz yaratığı ortaya çıkardığını öne sürmüş. ve yine o da ilk çekirdeğin iradesinin allaha ait olduğunu belirtmek üzere fikrini kur'andan ayetlerle desteklemiş. ayrıca cahız'ın teorisinin mutasyon ve transformasyona değindiği de bilinenler arasında. üstelik cahız kainatın daimi evrim prensibi ile yaratıldığı fikrini de ortaya atmış.
Bugün bilinen evrim teorisinin karşısında duran bu teoriye 'evrimci yaratılış' da deniyor. evrimci yaratılış fikrini destekleyen başka eski islami kaynaklar da kurgu metinler, yani hikayeler. ibn tufeyl'in hayy bin yakzan adlı eseri ise bunun en bilinen örneği. öyküde ,ıssız bir adada çukur bir yerde su, hava ve toprağın karışımından oluşan çamurun güneş ısı ve ışığının tesiriyle mayalanması ve bu çamurun çeşitli dönüşümler geçirerek canlıya, insana dönüşmesi anlatılıyor.
Kısacası evrim sanıldığı gibi islamın ve tanrının yabancı olduğu bir konu değil ki kanıtlar kayıtlar da bunu gösteriyor. kaotik bir sistemin tesadüfi yahut amaçsız eylemlerle yönetildiğine dair teoriler üreten katı evrimcilerin aksine evrimci yaratılış düzenli bir sistemin tasarlanmış ve amaca yönelik eylemlerle yönetildiğini öne sürüyor.
muhteşem bir bilimsel çıkarımdır. nasıl yaradanın mucizesi olan doğumu bilimle açıklıyorsak evrimi de yaradanın küçük bir şakası olarak açıklayabiliriz elbet. zaten insanoğlunun beyninin sınırları bir yere kadardır efendim. kuş beynimizin bittiği noktada durumu bilimum ilahi tespite dayandıramazsak, gerçeği göremeyiz.
19 mart 2009 da siyaset meydanında din bilim ve darwin tartışması yapılırken savunulan düşüncelerden biridir evrimin tanrı kontrolünde olması.Ancak o siyaset meydanında bu düşünceyi savunan ilahiyatçı beyefendiyi kimse umursamamış , tartışma evrimi inkar eden yaradılışcı felsefe ile evrimi savunan ateist düşünce arasında ceyran etmiştir.
tartışmayı izleyemeyen sözlükdaşlar bu linkten izleyebilirler.