thales' e göre su;
heraklitos' a göre ateş;
areksinemis' e göre hava;
empodokles' e göre toprak,su,hava,ateş;
anaksimondros' a göre aperion(sonsuz);
demoksitos'a göre atom;
pisagor'a göre;sayı
parminides' e göre bir varlıktır.
hiçbiri için kesinlikle bu diyemeyiz. çünkü hepsinin biraz da olsa dogruluk payı vardır.
bu konu hakkında demedik fikir bırakmayan bazı büyük elemanlardan thales için bu sudur.
sonra onun öğrencilerinden anaximandros kalkar ve apeiron diyerek herkesi abandone eder. çevreden, " o ne lan, ne ola ki, yabancı kelimeler kullanıp $ekil yapma, zenoglossofobi sahibiyim zaten " diyen elemanlar çıkar, ortalık karı$ır. anaksimenes'de bu sırada mezkur konu hakkında derin dü$üncelere dalmı$tır. sonra aradan zaman geçer biraz; bir gün gelir elini masaya vurur anaksimenes ve arkhe'nin hava olduğunu söyler. " hava'n kime ooolum, bak herakleitos'a; adam arkhenin ate$ olduğunu söylüyor " diyen adamlar olur. anaksimenes, iplemez. neden sonra kendisine " tarihteki ilk gerici filozof " yaftası yapı$tırılacaktır kendisine ama o sırada o bunlardan bihaberdir tabii ki.
empedoklesdört öğe kuramıyla çığır açar ve arkhe'nin, ate$ + hava + su + toprak olduğunu söyler. sonraları sapıtır ve kendini tanrı ilân edip, etna yanardağı'nın kraterlerine atlayarak mevta olur. anaksagoras da ondan a$ağı kalır değildir hani! o da ilk ateist filozof olarak tarihe adını dev puntolarla yazdıysa da, delirdiği bir gün yoldan geçen bir çocuğun gırtlağını sıkar ve çocuğu temizler.
diyeceğim $udur ki; bu evrenin ana maddesi ile uğra$an kim varsa, hepsi kafayı çizmi$tir. $imdi bana sorsanız nebula falan diye ba$larım ama salakça olur. ne haddimize?!