bu konu hakkında demedik fikir bırakmayan bazı büyük elemanlardan thales için bu sudur.
sonra onun öğrencilerinden anaximandros kalkar ve apeiron diyerek herkesi abandone eder. çevreden, " o ne lan, ne ola ki, yabancı kelimeler kullanıp $ekil yapma, zenoglossofobi sahibiyim zaten " diyen elemanlar çıkar, ortalık karı$ır. anaksimenes'de bu sırada mezkur konu hakkında derin dü$üncelere dalmı$tır. sonra aradan zaman geçer biraz; bir gün gelir elini masaya vurur anaksimenes ve arkhe'nin hava olduğunu söyler. " hava'n kime ooolum, bak herakleitos'a; adam arkhenin ate$ olduğunu söylüyor " diyen adamlar olur. anaksimenes, iplemez. neden sonra kendisine " tarihteki ilk gerici filozof " yaftası yapı$tırılacaktır kendisine ama o sırada o bunlardan bihaberdir tabii ki.
empedoklesdört öğe kuramıyla çığır açar ve arkhe'nin, ate$ + hava + su + toprak olduğunu söyler. sonraları sapıtır ve kendini tanrı ilân edip, etna yanardağı'nın kraterlerine atlayarak mevta olur. anaksagoras da ondan a$ağı kalır değildir hani! o da ilk ateist filozof olarak tarihe adını dev puntolarla yazdıysa da, delirdiği bir gün yoldan geçen bir çocuğun gırtlağını sıkar ve çocuğu temizler.
diyeceğim $udur ki; bu evrenin ana maddesi ile uğra$an kim varsa, hepsi kafayı çizmi$tir. $imdi bana sorsanız nebula falan diye ba$larım ama salakça olur. ne haddimize?!
thales' e göre su;
heraklitos' a göre ateş;
areksinemis' e göre hava;
empodokles' e göre toprak,su,hava,ateş;
anaksimondros' a göre aperion(sonsuz);
demoksitos'a göre atom;
pisagor'a göre;sayı
parminides' e göre bir varlıktır.
hiçbiri için kesinlikle bu diyemeyiz. çünkü hepsinin biraz da olsa dogruluk payı vardır.