"en büyük bilgelik kendine egemen olabilmektir." diyen, tiyatro sanatına gerek konu gerek dekor ve sahne düzeni açısından yenilikler getirmiş olan antik yunan trajedi yazarıdır.
"yuripides" diye okunur. tiyatroya katkıları çoktur.
yaşadığı dönemin din, ahlak anlayışını sorgulamıştır.
bozulan topluma isyan eder.
insanı tiyatro eserlerinde ön plana çıkartır. insanı "birey" olarak ele alır, genel özellikleriyle incelemez.
isteği ön planda tutma çabası var ama bunu başaramaz. çünkü kadere karşı çıkışın mümkün değildir.
döneminde eleştirilmiştir. bunun nedeni ise; dünyevi olayları ön plana çıkarmasıdır.
prolog ve epilogu tiyatroya kazandırmış biridir.
prolog: oyunun öncesini özetler.
epilog: oyunun sonrasını anlatır. bunu yapma nedeni ise; trajedinin yirmi dört saat gibi kısıtlı bir süreyi anlatma zorunluluğudur. böylece olayı genişletmiş olur.
koronun tiyatrodaki işlevini azaltmıştır.
koro; kaderin habercisi olarak vardır.
özel bir teknik ile tanrıları sahneye yukarıdan indirir.
en önemli eserleri; elektra,media, iphigenia
Tragedyaya konu, dekor ve sahne bakımından yenilikler getirmiştir. Tragedyalarında kadın rollerine önem vermiş; aşk, ölüm ve savaş gibi konuları işlemiştir.
ygs zamanında ismini euro ve pide olarak kodladığımız yunan bir edebiyatçıdır. yunanistanda bir pide kaç euro diye falan aklımızda tutmuştuk hiç bir işe yaramadı.
Antik yunan tragedya yazarı.
Sahne, koro, dekor konularına yeni soluklar getirmiş, konu olarak özellikle kadın yaşamlarını ele almıştır.
Üniversite döneminde, " medeia" adlı tragedyasını konu alan bir sunum hazırlamıştım.
Ve bir kadının aşk uğruna neler yapabileceğini dehşetle öğrenmiştim.