mitolojiden hoşlananlar, peygamberler tarihinden hoşlananlar, kadim bilgilere ilgi duyanlar için harika bir kitap. büyük bölümü serbest şiir tarzında yazılmış ve diyebilirim ki, bugüne kadar okuduklarımın en ilginci:
içinde, düşünce ve şiirin birleştiği, çok enteresan sözler olan kitap. bir örnek:
"hayat isteği tamamıyla söndüğünde
hâlâ iradeyle dolu olanlar için
geride kalan- hiçliktir
oysa iradeyi reddedenler için
bütün güneşleri ve samanyolu ile
gerçek dünyamız hiçlik olur
bu tamamıyla budistlerin dediği:
bütün bilginin ötesi
özne ve nesnenin artık bulunmayışıdır!"
"doğru düzenin ilk babası
güneş ve yıldızların
yolunu tayin eden - bilgi efendi
ahura mazda ile
her şey mükemmel yaratılmışken
en küçük bir parçaya bile sızan
angra mainyu arasındaki çelişki
dolayısıyla bu dünya
iyilik ve kötülüğün
ışık ve karanlığın
bir bileşimi - terkibi
her insanın farklılığı ve görevi
yaratılışın bir parçası ya
o da iyi ve kötünün birleşimi
ve gönüllü olarak
ışığın kazanması için savaşı
mücadeleye katılmayı seçmesi..."
"hayal ilmi" başlığı altında şunları söyleyen kitap:
"menzili hayalden daha büyük
ve hükmü ondan daha yaygın
bir şey yaratmamıştır allah
öyle ki - hayal hükmü sirayet eder
mevcut olmayan ve imkansızlara da
ilahi kudret yarattığı şeylerde
hayalden daha büyük bir şey var etmemiştir
ilahi kudret de ondan zuhur (eder)
inanç ve kıyamette allah'ın
tecelligahıdır hayal
sanki zamana nisbetle mekan...
hayal ilmi - berzah ilmi
ruhaniliğin ortaya çıktığı
cisimler alemi ilmidir...
"atlantislilerde telepati geliştirilerek
eşyayı uzaktan hareket ettirme
ışınlama ve maddeleştirilmeye dönüştürülmüştü
bunlar bize masalımsı görünüyorsa
iki kabiliyeti kaybetmemizden
biz herbir şeyin diş yüzünü
nasıl en ileri derecede idrak (edebiliyorsak)
onlar ise içlerinde ne olup bittiğini
o şeyin içine girmeyi başariyorlar
bizlerin arasında nasıl sosyal ilişki varsa
onlar için de tabiatla benzer ilişkiler (var)
bizim için vücudumuzun uzuvları neyse
onlar için de tabiatın çeşitleri öyleydi
biz gerçeği akılla kavrıyoruz
onlar bunu sempatiyle
tıpkı bebeğin annesiyle nefes alması (gibi)
tabiatla nefes alıyorlardı:
-biz sadece inorganik olana hükmedebiliyoruz
çünkü akil bir matematikçi bir mühendis(tir)
hayati hissetmede ise çaresiz..."
"intuition naturelle" kavramından şöyle söz eden kitap:
"tabii sezgi - daha incedir
bütün insan kavrayışlarından
kehanete çok yakındır
ve ona çok benzer
bu içgüdü yüzünden
bazı hayvanlarda tabii olarak
kesin bir harika bilicilik ışığı (oluşmuştur)
bu - bazı köpeklerde pek belirgin
hırsızları bulup yakalamak gibi
ve pek acaip bir iş
akbabalar - taze cesetleri önceden görmüşçesine
o yerlere ölmeden toplanırlar
keklik - yuvasından çalınan
yumurtalarından çıkan yavrular
beslenmek için doğru annelerinin yanına...
aynı içgüdüyle idrak edilir
zararlı ve korkutucu şeyler de
- insanın duyuları onlardan habersizken -
bundan ötürü nice insan
hiç akıllarına bile gelmediği halde
mesela - bir evde saklanan hırsız
kimsenin haberi olmasa bile
sanki sebepsiz bir sıkıntı (verir)
basar evdekilerin bir kısmını..."
efsanevi turan hükümdarı alp er tunga hakkında şöyle yazan kitap:
"kaşgarlı mahmud'un ünlü eseri
divanü lügat-it türk'te kaplan:
- Tunga - kaplan cinsinden bir hayvan
fili öldürür - asıl olan budur
bu isim manası kaybolmuş olarak
türkler'de yaşar - insan ismi olarak
tunga kaan veya tunga tigin gibi
büyük hakan afrasiyab'ın asıl ismi
Tolga alper'dir - bebür gibi
yani kaplan gibi kuvvetli
yiğit bir adam demektir
kaplan'ın alplik sembolü olması
aynı zamanda yıldız ilmiyle ilgiliydi
dört bir yönden birine ait
ak veya benekli pars
- ki kaplan cinsidir -
dört büyük yıldız grubundan
birinin timsaliydi
güneş ve merih'in
sembollerinden biri - kılıç
silahların mucidi olduğu düşünülen
ve kaplan postu giyen alp
ch'ih-yo ile ilgiliydi
kaplan postu giyen bir alp
aynı zamanda savaş ilahı..."
picasso'nun kıyameti gösteren guernica'sında
kırılıp dağılan kahramanın
boş bir heykel olarak tasviri
ve parçalanmış don kişot'un atı rozinante'nin
tuhaf kartonpiyerden olması
boşuna değil - soldaki çocuk
oyuncak bebektir ve resim bütünüyle
kukla sahnesini andırır
hayat ihtimali sadece boğanın
annenin ve çığlık atan atın
baş ve ağızlarında - fırlayan dillerinde
iki hayvanın kuyruklarında
annenin saçında
düşmüş kahramanın - sağ elindeki küçük çiçekte
öteki ağızlarda dil yoktur
düşen ve kalkmakta olan vecd halindeki
kadının alevleri bile gerçekçi değil
figürler iki buudlu ve derinliği olmayan
şimdi hepimizin bu otomatik makineler dünyasında
olmamızın beklendiği gibi
arkaları boş maskelerdir
maskeden kasıt yüzler
hani şu - gönlümüzün görünüşü.
takdim:
''mütefekkir salih mirzabeyoğlu'nun ibda yayınlarından çıkan 56. eseri.
kitap 36 bölüm, 308 ara başlıktan müteşekkil ve 744 sahife.
mirzabeyoğlu eserini takdim ederken, eseri hangi saik, gaye ve murad ile kaleme aldığını da hülasalandırmış:
" kâinat ve insanın yaratılışı hakkında, semavî dinler bir yana, insanlık tarihi boyunca sayısız fikir ve ilim adamı, çeşitli görüşler beyan etti, edecektir.
bilgi, bilgisizlikten devşirilendir. "Bilgisizlik"; bu da bir ilim. bunu anlamak ve bunun hakikatinin ne olduğunu sormak; işte bütün mesele...
Neticede, ezel ve ebed arasını birleştiren iNSANÎ HAKiKAT'le ilgili bu varlık ve varoluş meselesi içine esatir ve mitoleji bahsini de ruhî, tarihî, ilmî, sanat ve bilhassa insanoğlunun maveraî iştiyakini gösteren diye ve bugüne hitap ve istismar niyetiyle el atarak, ''münşeat'' usulümüzle verdik..."