bir yahudinin, bir devlette daha rahat çalışabilmek, kazanabilmek, davasına daha kolay hizmet edebilmek için, şeklen müslümamn olup müslüman adı alması fakat kalben yahudi kalabilmesidir.
(bkz: türkiye neden böyle)
o büyük yalnızlıkları sevdirmek için çabalayan, acıtan göksel parçası.
Bıraktığın eşyaları topladım acılarımı
Bana seni hatırlatan kaybettiğim yıllarımı
Başını koyduğun yastığı, duvardaki fotoğrafı
Son defa öptüm kokladım seninle hayatımı
Dönme dönme dönme gittiğin yerde kal
Sen giderken tanıştığım yabancı duyguları
Sevmeye karar verdim bu büyük yalnızlığı
Bana aldığın kitabı, yazdığın küçük notları
Son defa okudum yırttım seninle hayatımı
içimdeki boşluk, yıllardır dolmuyor.
Kafamdaki sesler ne içsem dinmiyor.
Bu sahte yorgunluk ve haklı kızgınlık.
Aylarca uyudum, bir türlü gitmiyor.
Sırtımda hırkamla, bu soğuk baharda.
Bilinmez yalnızım, elimde sigaram.
insanlar hep haksız ama bir istisna.
Çok şeyi hakettim bi yere kadar.
Ama dönme, ne olursun orda kal.
Umarım çıkmazsın karşıma bir daha.
Sözlerim acıtır, gözlerime bakma.
Tek bir söz söyleme varsa az utanman.
içimdeki boşluk, yıllardır dolmuyor.
kafamdaki sesler ne içsem dinmiyor.
bu sahte yorgunluk ve haklı kızgınlık.
aylarca uyudum, bir türlü gitmiyor.
sırtımda hırkamla, bu soğuk baharda.
bilinmez yalnızım, elimde sigaram.
insanlar hep haksız ama bir istisna.
çok şeyi hakettim bi yere kadar.
ama dönme, ne olursun orda kal.
umarım çıkmazsın karşıma bir daha.
sözlerim acıtır, gözlerime bakma.
tek bir söz söyleme varsa az utanman.
Sabetay Sevi’nin müritleri için farklı tanımlamalar söz konusu. Akademik terminolojide ‘Dönme’ tanımı kullanılıyor. Bu konudaki en kapsamlı araştırmalardan birini yapmış olan Marc David Baer’in kitabının ismi de “Selanikli Dönmeler: Yahudilikten dönenler, Müslüman devrimciler ve seküler Türkler” ismini taşıyor örneğin. Sabetaycı da diyemeyiz; çünkü Avrupa’da yaşayan, Müslümanlığa dönmemiş olan Sabetaycılar da var. Bu topluluk kendine ‘Ma’aminim’ diyor. inananlar demek. Ya da ‘bizim grup’, ‘biz’, ‘Selanikliler’ denir genel olarak. Ama tabii Selanikli olup dönme olmayan Müslümanlar da var, Atatürk’e kadar uzanan bir tartışma bu.