devrimci pratik

entry1 galeri0
    1.
  1. metinlerde anlam avına çıkmışken kendimiz hakkında keşfettiğimiz hakikatler,
    aslında birbirimizle iletişim kurmanın, anlaşmanın, ortak yanlar bulmanın,
    ve en nihayet, ortak faaliyet ve eylem alanları yaratmanın önşartıdır.
    Pratikte bir anlamı olacak hakikatler, vahiyler ve tebliğlerde, ya da
    üstün yetenekli/dâhi/ermiş bireylerin zihninde değil, bireyler arasındaki
    etkileşim alanında doğar ve anlaşılır. Tam da bu yüzden, mutlak, tek ve
    nesnel bir hakikatin varlığından, anlaşılabilirliğinden ve aktarılabilirliğinden
    ne kadar kuşku duyarsak, hakikat arama gayretimizi de o denli arttıracağız
    demektir.

    Postmodern inanç sisteminde, özne hakikate önce kendi başına vasıl olur ve
    daha sonra, bu özneler arasında tartışma/pazarlık yoluyla mutabakatlar aranır.
    Oysa benim savunduğum durum bunun tersi: Hakikatin kendisi özneler arası alanda
    ortaya çıkabilir ancak. Bireyleşme topluluğun kendisindedir, sonuç arayıştadır,
    nesnellik öznelerin etkileşiminden doğar. Marx ve Engels daha 1844'te,
    'Alman ideolojisi'nde şöyle diyorlardı:
    insan terimin gerçek anlamıyla bir Zoon politikon'dur [toplumsal hayvan,
    şehirde yaşayan hayvan], yalnızca sürü halinde yaşayan bir hayvan değil,
    kendisini ancak toplumun ortasında bireyleştirebilen bir hayvandır.

    Özneler ancak toplumun içinde, birbirleriyle sürekli değişen ilişkiler kuran ve
    bu ilişkiler yoluyla (gene sürekli değişen) nesnellikler yaratan bireylerdir.
    Öznelerin öncesinde ve onlar olmasa da gene varolacak bir 'Gerçek' tabii ki
    vardır; ancak o 'Gerçek' sembolik düzenin, yani insanların dil yoluyla/dil
    olarak kurdukları düzenin terimleriyle algılanabilir/anlaşılabilir değildir.
    'Gerçek'i geçici bir an için bile olsa anlamlandırılabilir kılmak, ona bir anlam,
    değer, yanlılık ve amaçlılık yükleyebilmek için, gene aynı geçici an için
    dili dil-ötesine dönüştürmek, öznelerarası alanda özne-aşırı bir ortak
    özne/nesne yaratmak gerekir, ki bu an da ancak ''devrimci pratik'' olarak
    anlaşılabilir.''

    kaynak: bülent somay - bir şeyler eksik
    1 ...
© 2025 uludağ sözlük