bugün

alevi vatandaşların kendi inançlarına göre ibadet ettikleri yerdir cemevi.
tayyip'in "cemevleri ibadethane değil, kültürel mekanlar ile ibadet yerleri karıştırılmasın'" lafı üzerine penguen'in 545. sayısının kapağı: görsel
bi kere okmeydani'nda olan bi tanesine gittigim ibadethane.
komsumuzun cenazesi dolayisi ile gitmek zorunda kalmistim. zorunda kalmak dediysem cemevi diye degil. ben o cenaze ortamlarini pek sevmen, mezheple alakasi yok tabii ki.
ama soyle de bi durum var ki gidene kadar ne ile karsilasacagimi bilmiyodum ve tedirgin degilim desem de gotumden uydurmus olurum. ne igrenctir ki cocuklugumuzda hepimizin mumsondu denilen serefsiz iftirayi ben de dinlemis ve yanlis ogrenmistim. gerci az beynim calistigi yastan itibaren bunun nasil bi orospu cocugu urunu iftira oldugunu ogrensem de oluyo iste bi neyle karsilasilacagini bilememe duygusu.
en baba sunninin kildigi gibi kildik cenaze namazini. ne bi eksik ne bi fazla idi yapilanlar. daha sonra cenaze cemevinin cenaze nakil aracina konulup mezarliga gidildi. burada da bi oculuk gormedim. her musluman gibi, daha dogrusu sevdiginin acisini yasayan her insan gibi son gorevlerini yapti.
orada namazda goremedigim tanidiklarima taziye denen o sevmedigim gorevi ifa ettim. gitmem gerektigini soyledim. cok israr ettiler cemevinde yemek olacagini belirterek katilmami rica ettiler. kiramadim.
cemevine dondugumuzde alt katta bulunan toplanti salonu gibi bi yere gittik. mutfagi vardi.
ben hemen yemek dagitilmasina yardim etmek icin o mutfak gibi dedigim alana yurumeye basladim. komsumuz beni kolumdan tutup cevirdi. yeterince genc oldugunu belirterek benim misafir oldugumu soyleyerek tesekkur etti.
beni bas kose bi yere oturttular. karsimda, yanimda ve hatta etrafimda bi tane ben yaslarda kisi yoktu. demek istedigim, beni sen de gec surada zikkimlan diye tifillarin arasinda degil en bas koseye kim oturuyosa onlarla agirladilar.
yemrkten sonra dua edildi. duanin bi yerinde iki ellerinin bas parmaklarini sofraya koydular. tabii ben anlamadim ne oldugunu. karsimdaki amca anladi durumu gulumsedi. bildigin rahatladim la onun o tavrindan. bizde, yani sunnilerde ya da her ne zikkimsak o toplulukta, dua adabini bilmesem tepki gosteren insanlar cikacagindan emin oldugum icin hayran kaldim hepsine.
oradan ayrilip arabaya binerken oyle utandim ki kendimden ve on yargilarimdan. hatta bunlari yazarken yine dusunuyorum hangimiz o alevilerin bana gosterdigi hosgoruyu oylesine acili bi gunumuzde alevi bir tanidigimiza gosterirdik acaba.
bu entryi okuyan alevi bi kardesim olur ise kendilerine tekrar tesekkur edip, mahcubiyetimle af diliyorum kendilerinden sebepsiz on yargilarim icin.
ibadethane mi değil mi tartışması saçma ve gereksiz olan, insanların kendi tanımlama özgürlüklerine bırakılmaları gereken bana göre de ibadethanedir. teknik olarak ''tapınak'' diyebiliriz. çünkü cami de bir ''tapınaktır''. ayrıca yukarıda da bahsedildiği gibi sufist gelenekteki tekke, zaviye anlayışı bir örftür, sufizmin bir gereğidir. cemevi de bu anlayışın yansıması olan bir dergahtır bana göre. çünkü heterodoks islam'ın tarihine baktığımızda onlar asla camiye girmemişlerdir hep tekkede olmuşlardır. şii devrimi yapan şah ismail döneminde de bu böyledir. hatta ali şeriati bu olaydan ''mescit korkusu'' olarak bahseder.
cemevinin ya da tekkelerin tarihi 1000 yıla kadar gitmiyor en azından anadolu için bunu söylemek mümkün. cumhuriyet sonrası dönemde 1924 tarihli köy kanunu ile her köye beldeye zorunlu olarak cami yaptırmasıyla ortaya çıkan sorun, 1980 öncesi ve sonrasındaki gelişmeler sonucunda 80'lerin sonuna doğru cemevi kavramını doğurmuştur. anadolu'daki aleviler ''köy odası'' denen yerlerde ya da devletin zamanında köy kanunu ile yaptırdığı camilerde cem'e duruyordu.
kısaca kendilerini mağdur eden yine cumhuriyet kadroları oldu, diyanet işleri başkanlığı meselesi, köylere anlatıldığı gibi zorla cami yapılması meselesi bu arkadaşların eleştirdiği akp ve devamındaki zihniyetin değil kendilerini en az 60 yıldır kullanan kesimin halt yemesidir. kısaca ''sünni devlet'' onları hiçbir zaman sünnileştirmeye çalışmadı. bu cemevi ile hem bağlantılı hem bağlantısız bir konu, daha sonra ayrıntılarından bahsetmeyi isterim.
son sözüm ise eğer ki herhangi bir inanç kesimi burası ibadethanemdir diyorsa siz hayır diyemezsiniz. esasen ne aleviler ne de alevi olmayanlar bir ibadethane tanımı getiremezler çünkü allah kur'an'da bunun tanımını yapmıştır. bizler ise ''modern zamanların'' insanları olarak belli oranda seküler algının etkisi ile böyle demek durumundayız. cemevi ibadethanedir, kısa ve net.
bakın kardeşim sözlük yönetimi yazdığım yazıyı silmiş, ama ben tekrar anlatayım.

adam diyor ki neymiş aleviymiş, ee? cemevinde yapılanlar hiç kimseyi ilgilendirmemeliymiş. ulan kazma sapı, eğer cemevine giden insanlar orada islam için ibadet ettiklerini söylüyorlarsa ki söylüyorlar, bu benim en doğal hakkım bir müslüman olarak bu işe karşı çıkarım. çünkü orada islama karşıt işler yapılıyor. anadolu geleneği olması beni alakadar etmez, yarın ben ahirette hesaba çekildiğim zaman kimse bana he canım anadolu geleneklerini yaşattın aferim sana demeyecek. tekrar söylüyorum bu iş islamla ilişkilendiriliyorsa, böyle bir şey olmadığını hak olanı tabiki söyleyeceğim.

daha önce kimse size çat çat gerçekleri söylememiş, o yüzden şoka uğramanız normal.

cemevi, islamla alakası olmayan bir ibadethanedir. ama önemli noktamız şu, islami değil. ve sözlükte bilisiz gibi islama hakaret eden tiplerin böyle yerleri savunması, neyin ne olduğunu gösteriyor. allah yok diyemiyor da saz diyor türkü diyor. kolay geleeeeeeeee.

edit: benim dinim islam. ve islam ibadethanesinde kadın erkek serçe parmakları birleşik dans gibi adı her neyse saçma sapan hareketlere giremez. bunları ilim meclislerinde konuşmayın güldürmeyin kendinize. keza ilim meclisine giren adamlarda neyin yanlış olduğunu az çok bilir.

"ya atalarınız aklı bir şeye ermeyen ve doğru yolu bulamamış kimselerse?"

eğer mezhep diyorsan alevilik diye bir mezhep yok. sapkınlardan olmayın, ne kadar kötü hüküm veriyorsunuz!
ibadethane olduğu iddia ediliyor. nerenin ama? islam dinine ait bir ibadethane olamaz, zira islamda cami vardır. ayrı bir dinin ibadethanesi olsa? hangi dinmiş o, alevilik mi? alevilik ayrı bir din ise o zaman aleviler müslüman değildir. çünkü bir tane islam var. yanılıyor muyum?
semavi dinlere bakacak olursak, ibadethane değildir fakat ibadethane gibi gösterilmeye çalışılan yerdir.

Eğer ibadethane ise de hangi dinin ibadethanesi olduğu merak edilendir.
kızlı erkekli evlerde kalmanın yasak olduğu yeni yasa ile beraber bu evlere de el atılması gerekir.

not: cemevi hakkında yazı yazmak bile gereksizdir. cemevi ile ilgili konuşmak baştan gereksizdir. üzerinde bile durulmaması gerekir.
alevi vatandaşlarımızın ibadethaneleridir. kültürel paylaşım ve sohbete de ortam oluşturmaktadır.
Simdi sen diyanet kaldirilsin diyeceksin, daha sonra din kültürü ve ahlak bilgisi dersi kaldirilsin diyeceksin, bu da olmadi seçmeli kuran-ı kerim dersine itiraz edeceksin sonra da cemevleri ibadethane olsun diye aglayacaksin...

Hayirdir aslanim hangi dinin ibadethanesi diye sorarlar adama!!!
aklı seksten başka şeye çalışmayan sapıklar miraç hediyesi ve kulun allah a en yakın olduğu anı kendi inşaat anılarına benzeterek camiye çamur atsa da yemezler. cem eviniz islama ait değil. yaptığınızın islamın allahıyla uzaktan yakından alakası yok.
ekmek şarap ayini neyse sizin yaptığınız da o.

ama ibadethane. peki hangi dinin?
Hangi dinin ibadethanesi olduğu alevilerden başka kimseyi ilgilendirmeyen ibadethanedir zannımca.
bir ibadethane.

cem sırasında allah zikredilir.
allah'ı zikretmek bir ibadettir.
dolayısıyla cemevi de ibadet yapılan bir yer olduğundan dolayı ibadethanedir.
bir dergah. nakşibendi, kadiri dergâhları gibi; ibadethane değildir.

aleviler de madem müslüman'ım diyorlar. müslümanların belirli bir mekan olarak kullandığı ibadethane olan camiye gelsinler efendim.
(bkz: red head)
alevilerin ibadethanesi. salt ibadet değil kültürel ve toplumsal bir işlevi olan bir yaşam alanı.

safi sünni bağnazlıkla yok sayılması, ibadethane olarak sayılmaması bu yüzyılda yaşanan en büyük ayıplardan birisi. bazı chp'li belediyelerden cemevine statü tanınması haberi gelse de ülke genelinde yoksayma ve aşağılama tüm hızıyla sürüyor. her sokak başına cami yapılan bu dönemde, cemevlerine haciz getirilip kilit vurulması bu ülkeye yakışmıyor.
Arkadaşım. Çok klişe ama ben de merak ediyorum. Aleviler müslümansa neden camiye gelmez ? Neden cemevi ibadethane der ? Ha yok müslüman değilse neden ali'yi sahiplenir ?
Bakın alevi kardeşim benim yobazlıkla falan alakam yok hatta islamla dahi yok, klişe diye sormuyorum gerçekten çok merak ediyorum.
ibadethane olarak kabul edilip edilmeme konusunda ciddi arızaların çıktığı alevi kardeşlerimiz için önemli bir evdir.
Ankara gazinolarında binbir günaha batmış elektrobağlamacı bi arkadaşımın entrünmansal yeteneğinden ötürü el üstünde tutulduğu yer.

Az ekmek yemiyor gerçi burdan. Bağlamanın sapında kertik atacak yer kalmamış ya la.
camiye alternatif bir ibadethane olarak algılanması saçmalık olduğu gibi alevilerin çoğunluğu tarafından bu durumun kabul edilmesi de rahatsız edici.

alevilerin dillerinden düşürmedikleri bir söz var.'' benim kabem insandır'' sanırım hacı bektaş veliye ait bir söz.

camiye gidilmesine karşı çıkacaksın , neden olarak da az önce örneğini verdiğimiz sözdeki ''yaratanı yaratılanda arama'' fikrini öne süreceksin.

diğer taraftan karşı çıktıkların ve eleştirdiklerini taklit etmeye ve benzemeye çalışacaksın. bunun adı en hafif şekliyle ikiyüzlülüktür.

alevi gibi kapalı toplumlarda zamanla ortaya çıkan ve inancın asıl felsefenin önüne geçen kast sistemi ve alevi rantı bu şekil cemevi isteklerine neden oluyor. bu rantın içindeki sözde kanaat önderleri de bu isteği sürekli gündemde tutuyor.

(#25433930)

islam dininin ibadethanesi sadece camidir. tabiki müslüman temiz olan her yerde ibadetini yerine getirir. cemevleri ise islam geleneği içinde ancak bir tarikatın toplanma yeri olabilir. ancak bu günümüz de mümkün değildir. (30 kasım 1925 'e ait tekke zaviye ve türbelerin kapatılması ile ilgili kanun .)

bu durumda cemevlerinin sadece kültür evleri olarak tanınması daha uygun olur.
Diğer dergahlar da (nakşibendi, kadiri vb.) ibadethane olacaksa eğer ancak o zaman bu evler de ibadethane olmalıdır.
ziyaret etmek istediğim yer.

not. alevi değilim.
bir hristiyana nasıl ki kilise ibadethane değildir diyemezsen cemevine de dememek lazım. müslümanlar anlayın artık, alevi ile müslüman aynı değil. aynı olsa ibadethane aynı olurdu. başka yorumu var mı?
Büyükşehirlerde sayısı çok azdır, bunun sebebi alevilerin azınlık olmasıdır, sünniler her yerde çoğunluk her yerde cami yapabiliyorlar ama bakıyorsun bir mahallenin ancak yüzde 10 u alevi, adamlarda bir araya gelip cemevi yaptıramıyor ancak bazı alevilerin yoğunlaştığı yerlerde yapılabiliyor.
evimin yanında olan garip bir yapı. asure günü çok güzel oluyor.