(1900-1973): tenor, rejisör ve oyun yazarı mehmet cemalettin kehlibağcıoğlu (cemal sahir) istanbulda doğdu.
babası ii. abdülhamidin kehribarcıbaşısı benli mehmet ali beydir. ilk derslerini özel hocalardan aldı. vefa idadisi ve rehber-i ittihadi terakkide eğitim gördü. 1914te darülbedayinin akşam derslerine katıldı. 1915te ticaret ziraat nezaretinin sınavını kazandı ve avusturya-macaristan imparatorluğu döneminin budapeştesine gönderildi. kısa bir süre sonra ticaret mektebinden ayrılıp krallık sanat akademisinde oyunculuk ve şan eğitimi gördü. bir yandan ulusal tiyatroda sahnelenen operetlerde figüranlık yaptı. i. dünya savaşı sebebiyle öğrenci tahsisatının kesilmesi üzerine viyana tiyatrosu ve burgtheaterde figüranlık yaparak geçimini sağladı. istanbula döndü.
1920de alaturka müzikle operet temsilleri vermek üzere kurulan ilk ve tek topluluk olan istanbul operet heyetiyle sahne almaya başladı. kısa zamanda ün yaptı ve hanımların hayranlığını kazandı. batı müziği eşliğinde operet sahnelemeyi kafasına koyan sahir parlak ününden faydalanarak ertuğrul sinemasını kiraladı ve sahir opereti adıyla kendi topluluğunu kurdu. bu tarihten itibaren cemal sahir ismini kullandı. 1921de perdelerini açan topluluk ikinci prodüksiyonu çardaş fürstinle olağanüstü ilgi uyandırdı. birkaç kez dağılıp toplanan oluşum sadece yabancı topluluklara kiralanan beyoğlundaki fransız tiyatrosunda kontes mariçayı başarıyla sahneledi.
bütün konsolosluklara gönderilen davetiyelerde; memleketinizde bu eserler oynanıyor, gelin bakın, bunu türk gençleri de başarabiliyor şeklinde bir ifade yer almıştır. cemal sahir, ekonomik nedenlerden ötürü 1928-29 sezonunda kadıköydeki süreyya operetinde çalışmaya başladı. burada hem şarkı söyledi hem de operetleri sahneye koydu ve süreyya operetine altın dönemini yaşattı. tekrar canlanan sahir opereti, izmirli emprezaryo nuri gençin organizatörlüğünde faaliyetlerini sürdürdü.
aralarında cemal sahirin yanı sıra değişmez partneri nuvart hanım, sâlah cehdi, mümtaz ener ve muammer ruşenin (karaca) olduğu topluluk izmirde elhamra sinemasında kontes mariça, çardaş fürstin, leblebici horhor ve ayşe gibi eserleri sahneleyerek büyük başarılar elde etti. nuri genç topluluğu adana, mersin ve tarsusa taşıdı.
1933de geçirdiği bir sahne kazası sonucu bel kemiği çatlayan ve sakat kalan yakışıklı jön cemal sahir bir daha sahneye çıkamadı. j.straussun yarasa, f.leharın şen dul, lüksemburg kontu, leo fallun istanbul gülü, i. kálmánın çardaş fürstin ve kontes mariça, e. audranın la mascotte gibi pek çok klasik operetlerin yanı sıra muhlis sabahattin ve musahipzade celalin müzikli oyunlarını ilk defa ülkemizde sahneleyen sahir ne yazık ki ölümüne dek 40 yıl boyunca unutulmuşluk ve sefalet içinde yaşadı.