Elbette bunu bilinçli müntesipler yapmıyor. Genellikle yeni ve hızlı bir giriş yapmış ve yeteri kadar intibak eğitimi verilmemiş kişilerde görülen bir durum. Ve bu durum, müntesip olmayan insanlar üzerinde çok ciddi yanlış anlamalara sebep olmaktadır. Diyebilirsiniz ki: " insanlar da biraz insaflı olsunlar, hiç kocaman ordu, askerlerine bakıp eleştrilir mi? Subaylara, astsubaylara bakınız!" Hayır efendim! Hiç de öyle düşünülemez! Eğer bir hedef uğruna koşturan bir topluluksan ve bünyene aldığın insanları şuurlandıramıyorsan en azından "yanaşık düzen"** misali en basit kural ve kültürü kazandıramıyorsan, lütfen bu işi bırak!
2) islam'da insan resmine cevaz yoktur.
Ancak genellikle tarikat eksenli oluşumlar, liderlerinin fotoğraflarını ev ve dükkenlerına asarak ya da yanlarında gezdirerek çok ciddi bir bid'atı gerçekleştirmekteler.
3) Bağlı bulundukları cemaate/tarikata uygun yaşantı ortaya koyamamaları.
Bir insan, haftalık düzenli olarak sohbetlere, hatmelere, rabıtalara katılıyorsa; bir hoca/şeyh/abi/abla tarafından takip ediliyorsa ama buna rağmen halâ okudukları, dinledikleri yaşamına aksetmiyorsa; işte bu durum müntesip olmayanları şüpheye sevketmektedir. Yapılan faaliyetler mi tesirsiz? Yapanlar mı beceriksiz? Yoksa katılımcılar mı akılsız?
Tamam, bir insan çabuk yetişmiyor. En az iki-üç sene lazım. Ama kardeşim, en basit meselede bile hemen yamuluyorsa insan buna bir çare bulmak gerekmez mi?
4) Bağlı bulundukları oluşumu "hak" diğerlerini "batıl" olarak görmeleri.
Sakın "yok canım biz hepsini hak olarak görüyoruz ama biz bu yolu seçmişiz" demeyin! Çünkü yaşantı ile söylem birbirini tutmuyor! Başka bir oluşuma kayan ya da orayı tercih eden kişilere bakışınız nasıl? Dürüst olun! En ihlaslı olanınız bile bu durumu bir kayıp olarak görür. Çünkü size göre en mükemmeli sizin yolunuzdur. Yok eğer içinizde bunu aşanlar varsa, gözlerinden öper ve yoluna devam etmesini öneririm.
5) Namaz konusunda ciddi sıkıntıları var.
Özellikle cemaatlerin müntesiplerinde var olan bu durum da, cemaatlerin en büyük handikaplarından. Namazları bir türlü vaktinde kılmayı başaramazlar. Çayın-çorbanın başından kalkıp vakti girince namazı kılmayıp: "girsin kerehat, kılalım rahat rahat" derler. Umarım öte tarafda da rahat rahat hesap verebilirler.
6) Müntesip olmayanlara bakış açıları.
Bir cemaat ya da tarikat oluşumu içinde yer almayanların islam'ı yaşayamayacaklarını düşünürler. Bu düşünce kısmen doğru da olsa bakış açısının bu olması doğru değildir. Kısmen doğru olması ise şudur: Müslüman en azında bir cami cemaatine dahil olmalıdır.* Sebebini ise o cemaate dahil olunca, yaşayarak görecektir. Ancak illa senin cemaatine/tarikatına dahil olacak diye bir şart yoktur.
7) Tebliğ ve irşad konusunda sıralamayı şaşırmaları.
Müntesiplerin düştüklerin ciddi hatalardan birisi de budur. Örneğin; kendisi gece horul horul uyur ama karşılaştığı kişilere teheccüd namazının faziletlerinden bahseder. Ve hiç utanmadan! Başka örnek vermeme gerek kalmadı sanırım! bu konuda Kur-an'ı azimuşşân'ın uyarısını bilen bilir zaten!
Not: Herhangi bir camaate ve tarikata müntesip olan kardeşlerim kızmasınlar. istiyorlarsa da kızsınlar. Ben koynunuzdaki akrepleri gösterdim ve tabî kendi nefsim hesabınada ders almaya gayret ettim. Ötesi, cemaatinin ve tarikatının vizyonunu, vitrinini oluşturan sizlere kalmış.
putperest bir geleneğin devamı olan cemaatler, hala çıkış noktası olan arap yarım adasındaki ilken yaklaşımlarına devam etmektedir. cemaatler asla özgülükçü yerler değildir. olamaz da. bir kast sistemi vardır ve bu sistemi değiştiremezsiniz. lider liderdir ve bu lider balataları sıyırıp kendi penisini birilerine yalatmak gibi (bkz: muzcu hoca) salaklıkları yapabilirler ve bir tane bile akıllı çıkıpta "ne yapıyoruz biz!" demez.
cemaatlerin temel amacı güce erişmektir. çünkü örgütlü yapılardaki temel amaç, çoğunluğun verdiği ezici gücü kullanmaktır. kimi akıl sahipleri hiç bir dini görüşü olmasada sırf bu güçten faydalanmak için bu tarz sosyal oluşumlara katılırlar.
cemaatlerde kadınlar çoğunluğu oluşturmasına rağmen tamamen ikinci planda kalırlar. tıpkı derebeylerin selfleri gibi hareket eder, karar vermez, kararı uygularlar.
cemaatlerde mutlak bir uyum zorunludur. bazı insanlar tabiatları gereği itiraz ederler ve muhaliftirler. muhalif bir isan ya o cematin başını çeker ya da o cemate karşı olur. cematlerin çeşitlenmesindeki temel mantıkta bu mauhalefettir. güç paylaşımlak zorundadır.
cematlerin temel savunması biz kimseye zorla bir şey yapmıyoruz demesidir. ama en büyük tahr,batı insanların dinlerini sömürerek yapar.
eşcinsellik sıradanlaşmıştır. cinsel olarak ta baskılanan ergen gençler eşcinsel eğilimlere itilmektedirler. (burada bütün cemaatçiler eşcinseldir denmemektedir. sadece bütün dünyadaki dinsel eğitimde sıklıkla ortaya çıkan cinsel baskılanma sonucunda eşcinsel eğilimlerdeki arrtışın vurgusu yapılmıştır.)
Not: örnekler tüm cemaatler için geçerli değildir. örnekler basın, yayın organlarında çıkmış haberlerden akılda kalanlardır. sadece bu haberleri hatırlatıcı nitelik taşımaktadır.