türklerin avrupa ve abd özentisi olması hasebiyle kutlamaya çalıştığı hristiyan bayramı. hayır adamların kültürüdür diyecek bişey yok ama bizim keko millete ne oluyor amk.
ülkede ne 29 ekim kutlatıyorlar ne 23 nisan... her şeyimiz elimizden alınıyor bir bir. dinle milliyetle ilgili olmayan, nefret içermeyen, yaşa bakmayan bir kutlama günü işte. gülün geçin amınakoyim. bunun üzerinden bile nefret kusan orospu çocukları var. hayat böyle zor gelmiyor mu size?
insanoğlu varolduğu günden beri birtakım doğaüstü varlıklara inanmış, bunlardan dinleri oluşturmuş ve doğaüstü varlıklara dair kültler meydana getirmiştir.
doğaüstü varlıkları iyi ve kötü ruhlar olarak sınıflandıran insanoğlu, farklı topluluklarda, farklı inanışlarda olmasına rağmen bu doğaüstü varlıklara saygı göstermiş, çeşitli varlıkları, çeşitli yortular ile senenin belli günleri anar olmuştur. https://galeri.uludagsozluk.com/r/2091935/+
cadılar bayramı da işte bu doğaüstü varlık inancının popüler kültüre malolmuş halidir.
31 ekim gecesi ölülerle yaşayanlar arasındaki perdenin kalktığına inanılır ve insanlar kötü ruhlardan gizlenmek için kostümler giyer, onlara balkabağı-mısır gibi yiyecekler sunardı.
keltlerde samhain ritüeli kelt toplumunun kanaat önderleri olarak tanımlayabileceğimiz druidler tarafından yönetilir ve yönlendirilirdi. https://galeri.uludagsozluk.com/r/2091937/+
***************** ara not: druidlerin ana tanrıça kybele ile bağlantılarını ve anadolu kökenli olduklarını daha önce yazmıştık.
(bkz: islam öncesi druid kültürü/#43347450)
******************
keltlerin bu samhain kültü pek çok topluluğu etkilemiş ve farklı topluluklarda farklı isimler almıştır.
örneğin; slavlarda samhain kültünün sembolü baba yaga olmuştur.
kafkaslarda ise samhain gecesinde ritüele dahil edilen doğaüstü varlıklara obur adlı verilmiştir.
işte batı toplumlarındaki cadılar bayramının kökeni olan samhain'in türk mitolojisindeki karşılığı karakoncolus'tur.
bu adetlerde kutlamalar, yiyecek sunmalar her topluma göre farklılık gösterdiği gibi, bu etkinlikler yine farklı toplumlarda farklı günlerde kutlanırdı. https://galeri.uludagsozluk.com/r/2091938/+
bu efsane bugün karadeniz'de, trabzon'da kalandar gecesi olarak hala devam etmektedir.
eskiden trabzon'un köylerinde karakoncolos'tan korunmak için geceleri kapı önüne kuymak bırakıldığı söylenir.
günümüzde kalandar gecesi adıyla sürdürülen gelenekte gençler yüzlerini boyayıp horon oynar, çocuklarsa kapı kapı dolaşıp hediyeler toplar. https://galeri.uludagsozluk.com/r/2091940/+
karakoncolos gecesi ege'de congalaz olarak adlandırılır. teke yöresinde ise congala denir.
orta çağ'dan kalma bir gelenek olan bocuk gecesi'nde yüzler boyanır, ateşler yakılır ve kabak tatlısı pişirilir.
günümüzde tekirdağ ve edirne'de kutlanan bocuk gecesi'nde bocuk'un(karakoncolos) ahırdaki hayvanlara zarar vermemesi için ahırlara bir tepsi kabak tatlısı bırakılır. https://galeri.uludagsozluk.com/r/2091942/+
bugün pek çok batı adeti olarak bildiğimiz uygulama ve halihazırda anadolu'da özellikle köylerdeki bazı adetler kökeni türk mitolojisine dayanan etkinlikler ve adetlerdir.
bunların en bilineni ise noel döneminde çam ağacı süslenmesidir.
(bkz: noel ağacı süslemek bir türk geleneğidir)
(bkz: nardugan bayramı)
sonuç olarak cadılar bayramı asla bir hristiyan adeti değil, türkler de dahil olmak üzere, dünyadaki tüm toplumların farklı adlar altında binlerce yıldır kutladıkları bir etkinliktir.