nam-ı değer "2" namaralı piyano konçertosu . bestecisi johannes brahms´tır.
efenim bütün klasik müzik repertuarındaki tonal yazındaki en kazık iki büyük piyano konçertosu brahms 2´yle rachmaninof 3 olarak geçerler.
brahms ikinci piyano konçertosu birincisinden 22 yıl sonra yazılmıştır. bu konçerto birincisinden daha uzun ve güçtür, çalınması 50 dakika falan sürmektedir, ve 4 bölümlüdür. brahms bu eseri 1881 yılında bitirmiş ve bir cerrah arkadaşına bir kopyasını gönderip, ön not olarak "birkaç küçük piyano parçası besteledim !!" yazmıştır.
etraflıca üstünde duracağız şimdi bu eserin . bu tahminen uzun bir entry olacak.
yalnız müzik eserlerini yazdığım daha önceki entrylerime baktım da, bayağı köpüklü bi biçimde birinci bölümü anlatıyor, sonrakileri zaman azlığından kısaltarak yazıyorum. bu sefer bölümlerin üzerinde daha bir dengeli durmaya çalışacağım.
eser 4 bölümlüdür, 1) allegro non troppo
2) allegro appasionata
3) andante
4) allegro grazioso
analiz ;
1) allegro non troppo ;
"yıldız savaşları" filminin müziğini çok andırır bir ana teması olan bir girişe sahip büyük , "senfonik" bölüm ... beethoven 4.piyano konçertosundaki gibi solist, öyle uzun süre saklanmaz, direkt korno soloya eşlik eder ve oun sözünü tamamlar şekilde partitür e dahil edilir. koskoca bir orkestra arkada hazır beklerken, esere 1.korno ve solo piyano anatemayı çalarak başlarlar.
sonra eserin orkestra girişi tahta nefeslilerden başlayacak, ve bütün orkestraya yayılacaktır. müzikal olarak son derece enterasan bir özellik de eserin yumuşak karakterli teması birinci, haşin karakterli b teması ikinci temadır - genelde bu sonat formunda tam tersi bir şekilde ele alınır - ..
ikinci temayı piyanoyla birlikte işleme kısımları, yani b teması piyanoya geldiği yerler, piyanistik ve virtüözite açısından hemen hemen çalınması imkansız güçlükler içerir. son derece güç bir bölümdür.
2) allegro appasionata ;
bu konçertonun en dramatik bölümü. bütün piyano konçertoları tarihinin en müthiş bölümlerinden birisidir.
bu bölüm bir "scherzo" dur, 10 dakika falan sürer. son derece ateşli, son derece dramatik bir bölümdür. öyle bir duygu yüklüdür ki, yani duygu yüklü derken, kesinlikle öyle "mum ışığı" müziğinden bahsetmiyorum, dramatik duygudan bahsediyorum. bu bölüm adamı yerine mıhlar, gerçekten çok güzel ve çok köpüklü bir bölümdür. 3 4lük tür. piyano partisi, baslarla büyük bir çekişme içindedir, özellikle piyanonun sol elinin çello ve kontrabas´a "e hadi gel, devam etcez, öyle bakınma, beni takip et" der havasını her dinleyen hissedecektir.
kemanlarda duyulan ikinci tema, son derece acıklı olmakla birlikte bu temaya brahms ın piyano girişiyle yazdığı devam yolları, temanın kendisinden daha güzeldir.
3)andante ;
karakter olarak dinleyiciyi dumura uğratan iki bölümden sonra eserin bestecisi, bu bölümle, bir "dua" havasına bürünmektedir. piyano , son derece dramatik dimished akorlar çalan orkestranın üzerinde kırılgan birtakım arpeggiolar çalar, son derece dingin, dua havası hiç bozulmayan, insanı huzura erdiren bir bölümdür bu.
bu bölümün en büyük özelliklerleinden birisi de, bu bölüm, insanları çok şaşırtan bir biçimde, piyano odaklı değil çello odaklı bir bölümdür !!...bu bölümün en önemli enstrumanı piyano değil çello´dur. bu bölümde piyano sanki bir çello sonatıymışçasına birinci çello ya eşlik edecektir.
4) allegro grazioso ;
hafif karakterli bir bölüm. piyano kontrolü yeniden ele almıştır, ancak bölüm yapı olarak hareketli, hafif, neşeli bir havadadır. son derece güzel bir bölümdür, yaylılarla piyanonun son derece zarif konuşmaları bu bölümde duyulabilir.
piyanistik olarak, kanımca en güç bölüm bu bölüm olsa gerektir. çok güç arpejler, ve çok güç gamlar vardır bu bölümde, çok karmaşık atlamalı eşlik partileri de (sol elde) eksik kalmaz.
bu büyük piyano konçertosunu birçok büyük piyanistten dinlemek mümkündür. hepsi bu boyutta ve güçlükte bu piyano konçertosunu kendileri icin bir "denektaşı" olarak algılamışlar ve oldukça güzel kayıtlar yapmışlardır.
youtube meraklıları bu büyüük piyano konçertosunun en iyi kayıtlarından birisini hiç kuşkusuz sviatoslav richter den dinlemelidir. richter brahms 2 yazınca mutlaka bu yorum gelir. sonra geçen gün vefat eden büyük şef claudio abbado ve mariuzio pollini nin viyana filarmoni yle yaptıkları kayıt da hiç yabana atılmayacak kadar önemlidir.
çok güç olduğundan, bu konçertonun bütün performansları bir olay olarak değerlendirilmelidir.