hz muhammed'in gadir hum hutbesinde söylediği hadis. Yani hz ali ebu bekir'in de ömer'in de osman'ın da mevlasıdır. Mevla önder lider anlamına gelmektedir. Bazı sünni alimler mevla kelimesini arkadaş olarak çeviriyor. Allah'a bile mevlam diyoruz. Haşa allah bizim arkadaşımız mı oluyor.
Ehl-i sünnet alimlerine göre, “Ben kimin mevlası isem Ali de onun mevlasıdır.” şeklindeki hadisin manası: “Ben kimi seviyorsam, Ali de onu sever.” şeklindedir. Diğer bazılarına göre ise, “Ben kimi dost edinir veya yetkili kılarsam, Ali de onu dost edinir, yetkili kılar.” (Tuhfetu’l-Ahvezi, a.y)
Bu iki görüşü yorumlarsak diyebiliriz ki, bu hadiste iki önemli noktaya dikkat çekilmiştir.
a) Bu hadiste yer alan “MEVLA” kelimesini Şia’nın da kabul ettiği gibi, tevliye / yetki vermek anlamına alırsak, hadisin manası şöyle olur: “Ben kimi tevliye edersem / kimi yetkili kılarsam, Ali de onu yetkili kılar, onun yetkisini kabul eder.”
Bu yoruma göre, bu hadis-i şerif, Hz. Ali’yi aşırı sahiplenme adına, ondan önceki halifeleri zalim ve haksız olarak gören Ehl-i Şiaya önemli bir ders içermektedir. Hadiste, Hz. Ali’nin yetkilerini kabul ettiği ilk üç halifenin hilafetlerini kabul etmemek, onlara karşı kin beslemek, Hz. Ali’nin onlara gösterdiği saygı ve sevgi ve onlar döneminde onlara itiraz etmeyerek onlar için bir nevi şeyhülislamlık makamında bulunmasının işaretiyle, ehl-i şia bu tavırlarında haksızdırlar. Ehl-i Şianın tutumu, hem bu hadisin işaretine hem de Hz. Ali’nin ilk üç halifeye karşı takındığı tutum ve davranışına aykırı ve taban tabana zıttır.
b) Hz. Peygamber, kendisinden sonra, Hz. Ali’yi tekfir eden haricilerin ve ona karşı kin besleyen nasibelerin ve bir kısım fasık ve zalimlerinin menfi propagandalarına karşı, Hz. Ali’yi layık olduğu yere oturtarak, şah-ı velayet gibi manevi makamına işaret ederek -ona karşı insanların hüsnü zanlarını temin etme adına- ümmetinin dikkatini çekmiştir.
hz ali hiç bir halifenin hilafetini kabul edip biat etmemiştir. Bunun en büyük delili hz ali'nin ilk üç halife döneminde hiç bir savaşa katılmamış olmasıdır. Halbuki islamda cihad farzdır. Ayrıca hz muhammed binlerce insanı ali benim dostumdur demek için toplamış olamaz.
Bu sözün söylenip söylenmediği çok önemli değil.önemli olan hz.muhammed 'in vefatından sonra yaşanan entrika hile ve siyasi manevralar şu an tüm islami ülkelerde mevcut. Tüm bu gelişmemişlik gericiliğin sebebi bundan kaynaklanıyor.
Sen peygamber soyuna her türlü düşmanlığı yap.öğretilerini uydurma hadislerde karart ve bunun adına içtihad de. Hadi canım sende! Bunun adı iktidar için gömlek değiştirmek.
Sonrada gençlerimiz niye ateist oluyor diye kıvran. içi boşaltılan islamiyetin sonucu bu maalesef.
bu hadisi kuran da desteklemektedir.
Sizin veliniz ancak Allah, onun Resulü ve namaz kılan ve rüku halinde iken zekat veren müminlerdir” (Maide-55)
bu ayet hz ali hakkında inen ayetlerden sadece biridir. Mescitte namaz kılarken gelen dilenciye rüku halindeyken parmağındaki yüzüğü almasını işaret etmiştir ve bu olay sonrası bu ayet nazil olmuştur.
Hz Muhammed'in hz ali'nin hilafetini ilan ettiği sözdür. Tam da bu gün 18 zilhicce günü gadir hum denilen yerde hz ali'nin elini havaya kaldırıp binlerce kişinin gözü önünde o'nun üstünlüğü dile getirmiştir. işte bu yüzden her yıl 18 zilhicce gadir hum bayramı olarak kutlanıyor.