bir dönem diziler furyası kahramanlarından olan hayati ve memati kardeşlerin en büyüğü, bayatlamışlığından dolayı bu isim ile onure edilmiş şahsın ismi de olabilir gibi geliyor bana.
türk müziğinde bir makam. bileşimi, uşşak ve acem makamlarının bileşimiyle aynıdır. uşşak makamının seyri çıkıcı, bayati ve acem makamlarınınki ise inici çıkıcı ya da çıkıcı inicidir. bayati makamı güçlü perdesinden (neva[re]) ya da dolaylarından başlar; acem makamıysa acem (fa) perdesinden ya da dolaylarından başlarve çargah dörtlüsünü ısrarla kullanır. yine de bu son iki makam birbirinden çok kesin çizgilerle ayrılmış değildir. bu yüzden 19. yüzyıl bestecileri, bayati makamının bileşimine, neva (re) perdesi üzerine taşınmış, hicaz dörtlüsü ya da beşlisini de eklemişlerdir.
çalması hem zevkli hem de zor olan bir makamdır. ilk çaldığınız beşli diziye, çaldıklarınızı eklersiniz. sonra son çalaçağınız beşliye eklersiniz ve oldukça karmaşıktır aslında.
çalmayı öğrendikçe bu makamı, özellikle de perdesiz gitar kurgusunda zevklendirir, düşündürür.