aslı 'afşar' olan sözcüğün söylenim zorluğundan dolayı bozulmuş halidir. türkçe'de bu tip 'f', 'v' harfi dönüşümlerine, özellikle konuşma dilinde sıkça rastlanır.
'asfalt' ile 'asvalt' ya da 'mafsal' ile 'mavsal' bu duruma güzel örneklerdir.
oğuz türk boyudur. mensubu olmakla övünürüm. genlerinde isyankarlık vardır. osmanlı da selçuklu da çok çekmiştir bunlardan. genellikle adana çukurova kayseri civarında yaşarlar. erkekleri pek yakışıklı olmamakla beraber cevvaldir kızları pek ailesine düşkündür.
Çerkezlerle asla anlaşamayan Oğuz Kağanın en büyük oğlununun soyundan gelen boy; (bkz: afşar)
kayseri civarında yaşanan çerkezler ve afşarlar arasındaki sürtüşmeyi güzel özetleyen bi anekdot;
köyün birinde bi çerkez beyi ölür. çerkezler ağıt yakmazlar afşarlarsa ölenlerin arkasından çok içli ağıtlar yakmaları ile meşhurdur.
çerkezler beylerine ağıt yakması için, komşu afşar köyünün meşhur ağıtçısını çağırırlar. ölü evine gelinir ama ağıt yakmak için hislenmesi gerekir ağıtçının. çerkesleri sevmemektedir; ama gelmiştir de yapacak bi şey yoktur, başlar dövünmeye... bunun üzerine başı iyice kalabalıklaşır ve afşar kadını ağıdıyla yapacağını yapar:
" ne söyleyim, ne dinleyim ölü bizden olmayınca
birer birer baş mı olur hepsi birden ölmeyince..."
o at hırsızıdır diyen çocuk senin olmayan aklını karışlarım
BEN AFŞARIM
hergün Afşar veya Çerkesler bilip bilmeden cahilce birbirini kötüler
olay şu şekildedir 2 çerkes baba ogul 1 at çalar ve bunu ben satmıyım oglum tanırlar sen sat der ogluna
o hayvan pazarına gidince bunlardan şüpelenen bir afşar gider atı alıyım ama bi sorunu varmı sakatmı değilmi bir bineyim der
afşar biner alıp kaçar akşam ogul babasının yanına gidince babası sevinir aha satmış diye kaça sattın oglum deyince
vallaha baba geliş fiyatına gitti der ....
olay budur belkide espirisinedir AFŞAR oldugum halde böyle düşünüyorum herkes farklı anlatır ancak aynı kaderi paylaşan AFŞAR ve ÇERKES toplulukları çok eziyet çekmiştir birbiriyle cok karşı karşıya gelmiş ama sonra dost olmuş çocukalrına AFŞAR-CERKES isimleride vermişlerdir buada düşmanlık yapıp genç arkadaşların zihnini bulandırmayın
avşarlar her zaman oğuzların içinde en fitneci, en baş kaldıran, en hoyrat, en başı bozuk boy olmuştur. oğuzlar ne zaman birlik olacak bunlar bozuyor.
selçuklu ve osmanlı'ya varlıkları süresince her zaman baş kaldırmışlardır. özellikle osmanlı'ya. aydınoğulları, karamanoğulları tarihe gömülünce akkoyunlularla önce ittifak ettiler, sonra safevilerle. kuruluşunda safevilere yardım ettikten sonra safeviler zamanla bunları zamanla kapı dışarı edince osmanlı diyarına dönen afşarları osmanlı padişahları bu başıbozuk boydan intikam almış, habire sürgün edip durmuştur.
tanıdıklarım içinde istisnai olarak avşarlardan 2-3 kişi gerçekten bağlı bulunduğu topraklarla özdeş olan osmanlı'ya muhabbet beslemiştir, gerisi halen kızılbaş kafasında millete neo-osmanlıcı diyip dururlar. bunların genlerinde var baş kaldırmak.
milliyetçiler kardaşlarına kılıç mı çeker oldu? gerçek milliyetçi fitneyi bozandır, fitne çıkaran değil. sen kendini milliyetçiden mi sayıyorsun? bu topraklar ne cefalar çekti bütün isyanlara hep siz arka çıktınız
tarih yalan söylemez. isyanların arkasında hep bu boy vardır. belgelerle sabittir.
sözlükte ne kadar çok avşar varmış be. soydaşlarla birbirimizi bulursak buraya da kafa tutar isyan ederiz gibi.
yukarda okudum karamanoğluna isyan ettiler diye iyi de aga karamanoğlu mehmetde zaten avşardır ne isyanı ne başkaldırması diego bir dur allahını seversen.
hacca giden avşar; secdeye başını koyduğunda bir bakar, önündeki hacının cüzdanı orada duruyor. Avşar düşünmeye başlar. Cüzdanı çalsa hacılık gidecek, çalmazsa avşarlık gidecek.
Uzunca düşündükten sonra; cüzdanı çalıp şöyle der: " Hacca yine gelirim ama avşarlık bir kez gelir."
avşar çerkez fıkraları baya çoktur bunlar kimseyi gocundurmaz gocundurmamalı da bunlar bizim kültürel zenginliklerimizdir.
avşarın birisi çerkezle kavga eder ama bizim avşar iri yarıdır çerkezi yiyecek çerkez elinden kurtulur başlar kaçmaya arkada da bizim avşar bunu kovalıyor. avşar arkadan bağırır kaçma lan derini yüzünü davul yapacam senin diye. çerkez en son ağaca tırmanır avşar daha derini yüzecem davul yapacam der. çerkez en son çeker bıçağı kendini kesmeye başlar avşara da ''derimi keserim yine de sana davul yaptırmam'' der.