rafael'in bu tasvirinde tabiri caizse efsanevi yunan karması bir araya getirilmiş. odakta büyük üçlüden ikisi eflatun ve aristo. ancak ilk üstat sokrat biraz ihmal edilmiş ve odaktan uzak resmedilmiş... niye? Bunun dışında tabloda bulunan kişiler:
plato resmin merkezinde arkadaki grupta eli ile yukarıyı işaret eder şekilde duruyor. bu şekilde felsefesinin temeli olan var olan ve mutlak gerçekliği temsil eden idealar dünyasını işaret ediyor. diğer elinde resmin perspektif merkezi olan kitabı timeaus’u taşıyor. leonardo da vinci nin portresi.
aritoteles plato’nun yanın da elini avuç içi aşağıyı gösterir şekilde ileri doğru uzatmış. bu hareket onun materyalist görüşünü simgeliyor. diğer elinde ünlü kitabi ethica yı taşıyor.
socrates plato’nun arkasındaki kalabalığın arasında anlattıklarını parmaklarına sayarak ispatlamaya çalışan figür. sokratik diyalog yöntemi vurgulanmış.
echınus socrates’in yanında duran mavi kıyafetli genç figürü.
xenophon socrates’in grubundaki şapkalı kızıl- kahve kıyafetli yaşlı adam.
alcibiades savaş kıyafetleri içindeki figür.
diyojen ara merdivenlerde yanında ünlü bakır tası elindeki okumalara dalmış dünyevi işlere aldırmadan rahat bir şekilde uzanmış figür. kıyafetinin mavi olması ilgimizi geriye doğru çekiyor.
heraklit ön kısımda diyojenin solunda başını eline dayayarak birşeyler yazan, basamaklara oturmuş figür. mikelanjın portresi.
parmenides (anaxasagoras olduğu da ileri sürülüyor.) heraklit’in solunda ayakta duran figür. heraklite karşı ikisinin birbirine sırtı dönük resmedilmelerinin sebebi bu olabilir.
ibni rüşd ön sol grupta arkadan ileri doğru uzanmış, başında türban olan figür.
pitagoras ön soldaki grubun merkezi. diz çökmüş, elinde tuttuğu deftere önündeki çocuğun tuttuğu levhadaki notları geçiriyor. bu notlar müzik oktavlarını gösteren şema.
zeno pisagorun arkasındaki sütunun arkasında yeşil şapkalı yaşlı figür.
epikür zeno’un sağında başında yapraklardan taç bulunan figür.
francesco marıa della rovere urbino dükü. papa ii. julius’un kuzeni. parmenides’in arkasından seyirciye doğru bakan genç.
öklid sağ ön grubun merkezinde öne doğru eğilmiş elindeki aletle yerde duran levha üzerinde teoremini anlatıyor. bramante’ nin portresi. yakasındarusmharfleri var.( raphaello urbinas sua manu, urbinalı raphaello)
ptolemy öklid’in arkasında arkası dönük elinde yer küre var.
zoroaster yüzü seyirciye dönük elinde ışıklı bir küre var. vasari’nin kitabında bunun kardinal piero bembo olduğu yazıyor.
raphaello 26 yaşındaki hali , zoroaster’in arkasından seyirciye bakıyor.
sodoma italyan ressam giovanni antonio bazzi (1477-1549). stanzeleri resimlemeye önce o başlamış sonradan raphaello’ya verilmiş. raphaello ona bir saygı gösterisi olarak onu da resmetmiş.
frederico ii, mantua dük bramante’nin üzerinden eğilen figür. papaya yakın. o sıralar roma’ daymış.