çünkü allah bizi ona kulluk edelim diye yarattı. biz allaha karşı sorumluluklarımızı bilmeli ve yerine getirmeliyiz şeytan var çünkü nefsimize hakim olmamız için. aslında bir nevi şeytan nefsimizdedir. ama hakimiyet bizim elimizdedir irademizdedir. bir de şöyle bir şey var çok kötü insanlar var aramızda. ve uzun yıllar yaşayarak bir çoğumuzun canına okuyorlar bazen baktığımızda onların hayatında herşey yolunda gidiyor ama bizimki öle değil haketmediğimizi düşünüyoruz o zaman allah onlarında belasını versin ki bu durumda olmayalım diye geçiririz içimizden. onların sayesinde hayat zindan olabilir. düşünürsek kötü insanlar da bir nevi şeytan gibidirler ama isimleri daha hoş gelir kulağımıza.
allah - şeytan, ehrimenle - ahura mazda, ying - yang, tanrı azda - tavus ilişkisi, vb. hemen tüm dinlerde iyilik kötülük kavramı karşı karşıyadır hiçbiri edebiyen bir diğerine üstün gelemez, ama her dinde o üstünlüğün iyilik yönünde kurulacağı bir gün hakkında vaatlerde bulunur. dinler aslında insanların kendi iç dünyalarını yansıtır, iyiliğin ve kötülüğün barındığı ve sürekli mücadele içinde olduğu iç dünyamız aslında dinlerin en büyük esin kaynağını oluşturmuştur.
adalet iyi ve kötü arasında insanlık hatrına iyi olanı seçmektir ve ona doğru bir yön göstermektir. varolan tüm gücünle insanları iyiyi yapmaları için sevketmektir.
kitaplarda bahsedilen omnipotent tek tanrının iddiası da zaten burada, iyi olmamız gerektiği üzerinedir ve adalet mekanizmasını da iyilik erdemi üzerinden kurgular.
öte yandan kötülük var. tanrı da var. şimdi islamın tanrısı üzerinden diğer tek tanrılara da bakar isek, bizleri yaratmış ama kötülüğü de yaratmış ve bizlerden iyi olmamızı bekliyor. bu arada kendisi omnipotent yani herşeye gücü yeten. bunların hepsi onun iddiası.
şimdi;
eğer tanrı sonsuz güçlü ise ama kötülük yine de var ise ve tanrı kötülüğe engel olamıyor ama yine de bizim iyi olmamızı istiyor ve iyi olmamız için desteğini sunuyor ise o zaman adaletlidir ama yalancıdır da çünkü sonsuz güçlü değildir kötülüğe engel olamadığına göre ve bu da onun samimiyetsiz olduğu anlamına gelir.
eğer tanrı sonsuz güçlü ise kötülük de var ise tanrı kötülüğe bilerek engel olmuyor ve bizden de iyi olmamızı bekliyor ise o zaman kötülüğe engel olmayarak hem adaletsiz hem de samimiyetsiz davranmaktadır.
sonuç olarak tanrı adaletli de olabilir adaletsiz de ama samimiyetsiz olduğu kesindir. ve samimiyetsiz ise de doğal olarak inandırıcı bir adaleti yoktur.
tanrının şeytana ihtiyacı vardır. şeytan olmadan tanrı olamaz.
keza islam özelinde tüm tek tanrılı dinlerde kötülüğü tanrının bir eyleminden ziyade başkasının üzerine atabilmek için ortaya çıkmış/çıkarılmış/icat edilmiş bir kurumdur şeytan. çok tanrılı dinlerde her bir tanrı bazen insanlara iyi davranırken bazen kötü olmakta bazı zamanlarda ise iyilik yapmaya yada kötülük yapmaya teşvik edebilmektedir. mutlak bir kötülük içeren tanrı yoktur. örneğin yunan mitolojisinde ares genelde insanlara kötülük yapar ama kendisi savaş tanrısıdır ve zafer kazanılması onun dileğine bağlıdır. mısır mitolojisinde ise seth vardır kötü diye tanımlanabilecek ama yine o da salt kötü değildir. belki şeytan a en yakın sayılabilecek olan iskandinavyadan loki' dir. ama o da gerçekte trixie loki yani hilekar yada düzenbaz diye anılır. oysa tek tanrı bulunan bir dinde insanları iyiliğe ve doğruya yöneltmek için bir de karşıt bir itaatsiz olmalıdır ayrıca bu kurum salt kötülükle dolu olmalıdır ki insanların kafasında bazı sorunlar yaratmamak için, seçim kolaylığı sağlamak için.
işte bu sebeplerle, şeytan tanrının en iyi dostudur.
en büyük bela şeytan olunca ne bela verilirse verilsin şeytana işlemez. ayrıca şeytan görevini yapmaktadır ve allah bu sayede kullarını gerçek bir şekilde sınava tabi ediyordur. niye bela versin ki şeytana.
Acaba verdide benim mi haberim yok.Yok vermediyse ne zaman olacak o is.Yoksa arasira ayari verip seytani maymuna cevirip sonra tekrar milletin uzerine mi saliyor.Anlamadim gitti.Yoksa evin yaramaz oglu gibi atsan atilmaz satsan satilmazmi diyor rabbim.Neyse ben duami edeyimde carpilmayalim elin iblisine.La havle vela kuvvet cek ordan yarim kilo kiyma et.
kendi emirlerine uymayan şeytan ve insan(adem)a yeryüzüne inin ve orada hesaplaşın demiştir. hem şeytan hem de insan için bir süre de barınak ve yararlanma sağlamıştır. (bakara 36)