El-Cebbar; dilediğine dilediğini yaptırmaya gücü yeten.
Bunlar islam dininde Allah'ı Allah yapan şeylerdir. Eğer bu esmaları olmasaydı o Allah olamazdı. Bu esmalar Kur'an'da geçen adlarıdır.
O halde Allah kendisine bir şeyleri taptırmaya muhtaçtır. Bir şeylere, onların bilinçli yaratarak acı çektirmeye, acılarını izlemeye muhtaçtır. Cennet, cehenem bu yüzden vardır.
Bu yüzden şeytanı, kötülüğü yaratmıştır. Çünkü dolaylı olarak kendisi de kötüdür. Çünkü arka planda her türlü kötülüğün kaynağıdır. Çünkü kötülüğü yaratıp bilerek bir şeylere acı çektirmeye, ondan intikamla zevk almaya muhtaçtır. O zaman Allah sadisttir, acımasız, gaddar, kindar bir tanrıdır.
Cennete çok iyi birisi olsa da ateisti kendisine tapmadı diye sonsuza dek cehenneme atıp, kendisine taptığı için her türlü pisliği işleyen zalim, çocuk tecavüzcüsü olan insanları bile tevbelerinde cennete alıyorsa Allah merhametli değil; megolamandır. Her an kendisine tapılsın ister. Narsisttir. Bu yüzden cennete girenler bile her an adını zikreder dinde.
Eğer tanrı iyiliği temsil ediyorsa Allah tanrı değildir. insan ürünüdür.
allah hiçbir şeye muhtaçtır denmediğini kabul edersek, allah'ın esmaları ayetlerdedir. kur'an'ın bütünü açısından allah'ın tanımlayan, allah'ı allah yapan şeyler yukarıda dediğim esmalarıdır. bunlar olmazsa allah allah olmaz, o halde allah iblisi, kötülüğü, iradeyi, seçimi acı çektirmek onun tanımı olduğu için gereği üzerine var etmiştir.
bu açıdan da tanrı iyiliği temsil ediyorsa allah tanrı değildir. insan ürünüdür.
allah varsa bilinçli yaratıklar, kötülük, şeytan gibi varlıklar olmak zorundadır. yoksa o allah olmaz, eğer kur'an allah'ı tanımlıyorsa. eğer tek kaynak tanrı için kur'an'sa.
olayı anlamayıp inanç savunması yapan insanlar dogmatik kalmaya devam edecektir.
allah'ın düzeni, yarattıkları onun istediğinin olması şeklinde ilerleyecek bir biçimdedir teizm açısından.
yani şeytan, mucize, helak varsa insan iradesi ve beyni böyleyse sebebi allah'ın dilemiş olmasıdır.
eğer allah bunları dilediyse allah'ın dilediği olur.
allah'ın dilediği de acı çektirmektir. acı çektirmeyi dilemiş ve düzeni böyle yaratmıştır. insana irade vermiş, sorumluluk vermiş, şeytanı yaratmış v.s.