alevilik ne dindir, ne mezhep ne de kültür. sadece hz ali imam edinmek, onun yandaşı olmaktır. hz ali kime inanıyordu? hz muhammed sav'e. birazcık mantık yeterli.
herkesi ilgilendirecek sorunsal değildir. eğer alevi kişi aleviliği din olarak görüyorsa dindir. mezhep olarak görüyorsa mezheptir. buna ne sünniler ne yahudiler ne de katolik kilisesi karar verebilir.
alevilik ve sünnilik gibi kavramlar saçmadır.
4 kitabı olan dinler mezheplere bölünür fakat islam birdir ve kitabı kur'an-ı kerim'dir. Peygamberi de hazreti muhammed (sav)
burada sadece müslümanlık ve islam vardır. islam dinine bağlı kişi kur'an'ın emirlerini yerine getirendir.
alevilik bir mezhep olarak tarif edilir birçok yerde ancak çıkış noktasına bakılınca bir mezhep değildir. (Aslında mezheplerde o kadar önemli değildir ki peygamberimiz zamanında mezhep diye birşey yoktu) bildiğim kadarıyla alevilik içerisine birçok hurafe katılmıştır diğerlerine katıldığı gibi. görüş ayrılıklarıda buradan kaynaklanmaktadır kanaatimce.
elli türlü alevilik olduğu için tek bir cevabı olmayan soru.
beş vakit namaz kılanından kılmayanına, tastamam oruç tutanından az oruç tutanına ve hiç tutmayanına, hatta aleviliğin 'alev'den geldiğini savunanına, alevilikte adı geçen 'ali'nin yüce insan, büyük alim ve sahabe hz. ali değil de başka bir ali olduğunu savunanına kadar bir sürü alevilik var. bu nedenle bazısı din bazısı değildir.
bunu alevilerle konuşamazsınız çünkü mors alfabesiyle cevap veriyorlar. ama yöntem farklı bunlarda. kaç eksi hangi harfe denk geliyor bilmiyoruz henüz. affedin, sözlükteki sayın aleviler.
hanefilik, şafiilik, caferilik birer mezhepdirler. Hanefiliği imam hanefi, şafiliği imam şafi, caferiliği ise ehlibeyt'in 6. imamı imam caferi sadık kurmuştur. Alevi'ye "nesiniz?" diye sorulduğunda aleviyim derler. mezhebin ne dersen, gerçekten aleviliği bilenler caferiyim derler. ama günümüzde caferilik şiiliğin türkiye'deki ismi konumuna gelmiştir. bu yüzden alevilik sanki caferilikten farklıymış gibi bir konuma düşmüştür. işte yine bu yüzden alevilik bir mezhep olmuştur. esasında alevilik eşittir caferiliktir ve caferilik bir mezheptir.
aleviler için büyük bir öneme sahip şah hatayi de caferi olduğunu belirtmiştir.
--spoiler--
Muhammed Alinin kullarındanım
Al-i Aba nesl-i Haydarındanım
imam Cafer Sadık mezhebindenim
Derdimend Hatayi ihsana geldim
alevilik bir din degil bir mezheptir, her ne kadar cogu insan mezhep dahi oldugunu kabullenmek istemesede varlardir ve canimizdirlar. karakteri saglam insanlardir.
olmayan sorunsaldır, Alevilik Türklerin çeşitli evrelerden geçerek Müslümanlığı uygulayış biçimlerinden biridir.
eğer ki bir kişi Alevilik dindir! deyip akabinde de ben aleviyim diyorsa art niyetli bir bölücüdür.
eğer ki bir kişi ben müslümanım alevilik müslümanlık dışıdır diyorsa yine art niyetli bir bölücü.
eğer ki bir kişi ben müslüman değilim, aleviyim, alevilik de bir kültürdür diyorsa, cahil gayri müslim ve alevi Türklüğe verdiği zararın farkında olmayan hıyarın tekidir.
Ayrıca bu topraklarda bir sürü alevilik yoktur, temel alevi öğretisi tektir ve esasında Bu toprakların sünnisi, alevisi, şiisi Türklük potasında aynı öğretiye tabidir, çünkü alevilik, sünnilik şiilik hatta müslümanlık yokken Türklüğün hayata bakış açısı zaten Allah'ın insanda görmek istediği bakış açısıdır, müslüman olduktan sonra da bu müslümanlıkla perçinlenerek devam etmiştir, arap ve fars hastalıkları bu perçinleri zayıflatsa da mesele değildir. sünni, alevi, şii türklükte geriye kalan farklı teferruatlar ise bölgesel, kültürel, sosyal olguların ortaya çıkarımıdır. Ha ama bir solcu bir kürt ortaya çıkıp abidik gubidik alevilik geyikleri yapıyorsa amacı kürtçülüğe türklükten zemin aramaktır.
ben Aleviliğe gönülden bağlı olan ama biraz cahil olan vatansever bir Türk arkadaşımın "Atatürk dersimde alevileri öldürmüüş malesef" gibi saçmasapan kürtçü propagandaya kandığını gördüm. Allahtan soyu sopu sağlam da olayın öyle olmadığını anlatınca hak yolu bulmuştu.
Bu ülkede Aleviliğe karşı olan her türlü davranışın malesef ki Alevilik cephesinde durur gibi görünen kafir gavatlarla da ilişiği vardır. Sünniliğin içerisinde bulunan din tüccarlarıyla, Aleviliğin içerisinde bulunan din tüccarları bu bakımdan birbirlerini besleyip Anadolu'daki Türkler arasında kurulmuş bağı koparmaya çalışmaktadırlar. Lakin şunu bilsinler ki Türklerin kurduğu bağlar, müslümanlıktan önce de vardı, Hz Ali'den önce de, Sağcılık veya solculuk teranelerinden önce de kendine kürt diyen ne idüğü belirsizlerden önce de. Gün gelecek bugünkü sağcı solcu tezler hatırlanmayacak, bu coğrafyada kürtün dahi adı geçmeyecek ama Türklük bağları binlerce yıldan beri nasıl ayakta kalıyorsa, Roma'yı bizansı nasıl tarih sahnesine gömmüşse, O devrin siyasal akımı olan haşhaşiliği ve nicesini nasıl tarih sahnesine gömmüşse bunları da gömecektir.
alevilik kesinlikle ayrı bir dindir. ibadetimizi cem evinde yaparız, 12 imamlar da orucumuzu tutar ve matemimizden dolayı et yemeyiz saf su içmeyiz. kesici alet kullanmamaya çalışırız, görgü vardır biz de,görgü de küsler barıştırılır.
kürtün adı geçmez, osmanlı'nın türklüğü akıldıa kalır. işte bu akıl alır bir söylem değil. osmanlı'nın, fatih'in iktidarı sonrası geçirdiği dönüşüme bakmak yeterlidir. merkezi iktidarın güçlendirilmesi adına türk beyliklerine uygulanan zulüm, işgal ve talan bunun en büyük kanıtıdır. kürtlüğü tarihin belirsizliğine yollamak ayrıca nasıl bir güçtür? ayrıca haşhaşilik nasıl tarih sahnesine gömülmüştür? sabbah'ın ölüm tarihi tahminen 1100'ler civarındadır osmanlı mı bu hareketi yok etmiştir? osmanlı o tarihte nerededir, osmanlı'nın kimliği nedir? çandarlı ertesi osmanlı'nın türkler ile kurduğu bağ nedir? bunlara cevap verilemeden alevilik ile söz söyleme hakkında insanlar kendilerinde bu gücü neresinde buluyor anlamıyorum
dün kitapçıya gitmiştim, ordaki kitaplarla ilgilenen sorumlu aleviymiş, ama anladığım kadarıyla solcu olduğu için sekülerist bir yaşam algısına sahip olduğundan, ölye alevilikle dinle falan bi alakası yok, bilirim diye bana sordu böyle aleviliğin tarihsel kökenini öğrenebileceğim bir kitap var mı dedi, ben de pek bilgim olmadığını ama araştırırsa bulabilceğini söyledim, biraz sohbet ettim ona biraz açıklamaya çalıştım...
benim görüşüm aleviliğin, -özellikle türkmen aleviliği- dinden ya da mezhebten ziyade maveraünnehir-horasan üzerinden anadoluya gerçekleşen türkmen göçleri esnasında şia mezhebiyle islamiyet öncesi şaman türk kültürünin sentezlenmesi sonucu oluşmuş bir melez kültür, bir dünya görüşü ve yaşam tarzı olduğu yönündedir.
ona da aynen böyle anlattım onun da kafasına yattı, çok haklı olduğumu söyledi...
din degil mezheptir ve bunun gerektirdigi sorumluluklar onlarin kulturunu ve yasam tarzini olusturur. Ayni zamanda Alevi de olunabilir , Alevi olunmaz dogulur diye bir sey de yoktur. Hatta Hz. Ali, Belimden dusen degil yolumdan gelen benimledir, demistir.
aleviliğin özü halife muhalilfliğidir ve bu yüzden halifenin gönderdiği imamın arkasında namaz kılmamıştır. Daha sonra kendi aralarında ibadet etmişlerdir. Yüzyıllar sonrasında ise Türk kültürüyle karışınca cemevleri alevilerin ibadethanesine dönüşmüştür. Kısacaslı alevilerde müslümandır.