kendisinin sadece alevi olduğunu fakat müslüman olmadığını anlatan fakat ateist takılan, aleviliği bir kalkan gibi kullanan a. yıldırımın akla ziyan önermesinin tezatıdır. bu bahsi geçen kişi ya daha aleviliğin ne olduğunu hz. ali'nin müslüman ve islam peygamberinin damadı olduğundan bihaber ya da birileri bu adamı fena halde kekliyor. yok bunun başka bi açıklaması
mantık olarak müslüman olmaları gerekiyor. ama aleviler bu konuda kendi içlerinde mutabık değiller. hatta avrupa'daki aleviler içerisinde bu anlamda bi bölünme yaşandı. bir kısım aleviler inançlarını ve ibadetlerini islam'ın dışında bir kültür öğretisi olarak görürken dolayısıyla müslümanlığı reddederken, başka bir kesim ise islam içerisinde ancak farklı bir yorum olarak değerlendiriyor.
Allah, Muhammed, Ali kutsallığını kalbinde taşıyan, Hz.Alinin adaletinden ayrılmayan temelinde insan sevgisi bulunan her dine, mezhebe ser inanca saygı duyan ve hoşgörü ile bakan, dil, din, ırk, renk , farkı gözetmeyen eline diline sahip olma ilkelerini şart koşan, gelmek isteyen, inançlı insanları çatısı altına alarak manevi susuzluklarını gideren, insanları yaşadıkları toplumda kendi istekleriyle kendi kendilerini yargılamalarını sağlayan, laik,demokrat, eiştlikçi, katılımcı, paylaşımcı düşünceyi savunan, zalime ve zulme karşı gelen, mazlumun yanında olan, şeriatın bağnaz kuralllarına bağlı olmayan, ve onu reddeden, islam dinini kendine göre ve sunni inancın dışında yorumlayan, aslı doğruluk, kemali dostluk, cevheri, merhamet, görüşü eşitlik, hazinesi bilgi, meyvası sevgi hamuru ile yoğrulmuş, insanı Kamil ve erdemli olmaktır.
su götürmezdir. alevi diyorsun, ali diyorsun daha en başında konu kapandı işte? islam peygamberinin damadını inancının temeli yapmışsın daha neyi tartışıyorsun. ha, agnostiksindir, ateistsindir çık delikanlıca söyle, aleviliği bunlara kılıf yapmanın mantığı ne?
burda yazara bir itirazım olacak, allah'ın başka bir insanda bendenleşmesine islam dünyasında hulül inancı denir. ikiye ayrılır mutlak hulül muhayyel hulül. mutlak hulül konuyla direkt alakası yok. muhayyel hulül allahın belirli bir nesneye tecelelli etmesidir. tasavvuftaki vahdeti vücut anlayışı budur. pek çok tarikatta vardır. yani bir tarikat şeyhi vahdeti vücut aşamasına gelmişse allah onda tecelli etmiştir. ibni arabi,hallacı mansur bu görüştedir. şiilerdeki bir insanın allah olduğu inancı sünniliğe yabancı bir şey değildir. falan filan
şii inancın da ise allah nurdur, ve bu nur ali'de tecelli etmiştir yani allah ali suretine bürünerek ortaya çıkmıştır ve takip ederek imamlarda tecelli etmiştir. sünnilerde hulül daha evrensel iken şiilerde sadece bir soya mahsus kılınmıştır.
şunu söyleyebilirim alevi entellektüellerinin pek çoğunun islam teolojisinden bihaber olduğu bir gerçek hatta teolojiden de bihaber oldukları kanısındayım. şimdi kendi içlerinden bazıları aleviliğin islamdan ayrı bir düşünce olduğunu savunuyorlar ama geçmişte hiçbir alevi kızılbaş artık ne şekilde adlandırılıyor olurlarsa olsunlar kendilerini islamdan ayrı olarak görmüyorlardı.
kendi inançlarıdır aleviliği islamdan ayrı olarak gören bazı aleviler çıkabilirler ama bunu teolojik olarak temellendirmedikçe hiç bir kıymeti harbiyesi yoktur.