Age of Empires II: The Age of Kings (sıklıkla AGE2, The Age of
Kings, "AoE II" veya AoK olarak kısaltılır) - Ensemble Stüdyoları
tarafından geliştirilmiş ve Microsoft tarafından da yayımlanmış
gerçek zamanlı strateji türünde bir video oyunudur. Age of
Empires serisinin ikincisi olan oyun 1999 yılında Microsoft
Windows ve Mac OS için satışa çıkartılmıştır. The Conquerors adlı
bir eklenti paketi 2000 yılında raflarda boy göstermiştir. 2001'de
bir PlayStation 2 sürümü Konami tarafından ve Nintendo DS
spinoffu Age of Empires: The Age of Kings ise 2006'da Backbone
Entertainment tarafından geliştirilmiştir. Sega Dreamcast port
sürümü Konami tarafından iptal edilmiştir.
Orta Çağ'ı konu alan ve oynanılabilir on üç uygarlığı bünyesinde
barındıran oyunun amacı, sayesinde ordularını oluşturdukları,
kasabalar kurdukları ve nihayetinde düşmanlarını bozguna
uğrattıkları kaynakları toplamaktır. Oyuncuyu uzmanlaştırmaya
yönelik belirli tarzda hikâyelerle desteklenmiş beş adet tarih
bazlı kampanya modu vardır. Üç ilave tek oyunculu ve çok
oyunculu mod oyuna dahil edilmiştir.
Önceliyle aynı oyun motoru benzer kaynak kodu kullanılmasına
rağmen, The Age of Kings’in yapımı beklenenden bir yıl daha
uzun sürmüştür, bu nedenle Ensemble Stüdyoları 1998 yılında
Age of Empires: The Rise of Rome adlı eklenti paketini piyasaya
sürmek zorunda kalmıştır. Tasarım ekibi önceki oyun Age of
Empires’ta söz konusu olan kayda değer sorunları çözmeye
odaklanmışlar fakat oyunun çıkışında bazı problemlerin
kaldığını not düşmüşlerdir.
The Age of Kings eleştirileri ezici bir çoğunlukla olumluydu ve
oyun toplu puanlarda başarı kazanmıştır. Yeni özelliklerdeki
kayda değer sayının yanında oynanıştaki yenilikler de övgüyle
karşılanmıştır. Bazı eleştirmenler birimlerin gösterilişini
beğenmemiştir -birimlerin boş ve cansız olarak görüldüğünü
öne sürerek—kimi eleştirilerdeyse söz konusu oyun öncüsü Age
of Empires ile çok fazla benzerlik taşıdığı yönünde olumsuz
yaklaşımlar yapılmıştır. Oyunun çıkmasından üç ay sonra, iki
milyon The Age of Kings kopyası alıcı bulmuş, ve yedi ülkede
satış çizelgelerinde başı çekmiştir. Oyun birçok ödül kazanırken
kendi türünden gelecek oyunlarda önemli ölçüde bir etkisi
olmuştur.
Oyun
Oyuncu farklı özelliklere sahip olan ırklardan birini kontrol
ederek güçlü bir medeniyet kurmaya ve karşısındaki oyuncuyu
yenmeye ya da verilen bir görevi başarmaya çalışır. Oyuncu
medeniyetini geliştirdikçe bir üst zamana geçme olanağı bulur.
Her zamanda yeni birimler üretme, yeni binalar inşa etme ve
yeni teknolojiler geliştirme hakkı kazanıldığı için zaman atlamak
oyunda önemli bir yere sahiptir.
Oyunda sırasıyla Karanlık Zaman (Dark Age), Feodal Zaman
(Feudal Age), Kale Zaman (Castle Age) ve imparatorluk Zaman
(Imperial Age) olmak üzere 4 çağ bulunur.
Yeni bina inşa edebilen ve harita üzerinde bulunan kaynakları
(yiyecek, odun, altın, taş) toplayabilen köylüler, sahip olunması
gereken güçlü bir ekonominin temelini oluşturur.
Binaları ve köylüleri koruyabilmek veya düşmanı yok etmek için
askerlere ihtiyaç vardır. Oyunda süvari, atlı/yaya okçu, kılıçlı/
kargılı piyade gibi farklı asker sınıflarının bulunması ve her
sınıfın farklı özelliklere sahip olması ordudaki asker dengesinin
iyi ayarlamasını zorunlu kılar. Bunların yanında her askerin
farklı miktarlarda kaynak karşılığında üretilebiliyor olması asker
tercihini önemli ölçüde etkilemektedir.
Belirli miktar kaynak karşılığında yapılan geliştirmeler askerlerin
çatışmalardaki üstünlüğünü ve köylülerin çalışma kapasitelerini
artırdığı için oyunda önem verilmesi gereken bir diğer
unsurdur.
Değişkenlerinin fazlalığı, yaşanmış olayları konu alması ve gerek
ırklar gerekse askerler arasındaki dengenin "büyük ölçüde"
sağlanmış olması nedeniyle oyun geniş kitleler tarafından
beğenilmiş ve uzunca bir süre en iyi strateji oyunu olarak kabul
edilmiştir.