iki kardeşin hikayesinin anlatıldığı bir stealth, puzzle oyunu. Hikayesine önem veren ve bunun üstünde duran bir yapım da aynı zamanda.
Xbox Game Pass sayesinde oynadım ve fena değil gerçekten. Bir AA yapıma göre oldukça iyi de diyebilirim. Focus Home bir iki senedir gerçekten çok kaliteli AA yapımlar piyasaya çıkartıyor. A Plague Tale'da bunlardan biri diyebilirim. Ellerindeki materyal ile oldukça iyi bir iş çıkartmışlar. Asobo Studios diye ilk defa adını duyduğum bir stüdyo geliştirmiş, onlar da zaten büyük diğer oyunlarda ve diğer stüdyoların ıvır zıvır oyunlarını yapmakla meşgullermiş bugüne kadar, bu sanırım ilk işleri.
Hikaye, ya güzel ama sıradan. Aslında oyunun vurmak istediği nokta bu olmadığından çok bir şey diyemiyorum, çünkü oyunun asıl vurmak istediği yer Amicia ile Hugo'nun yolculuğu ve o yolculuk boyunca aralarında yaşadıkları şeyler sizi vurmak istediği yer. Kısaca özetlemek gerekirse bir soylunun çocuklarını oynuyorsunuz ve bir gün ansızın gelen engizisyon askerleri ile aileniz öldürülüyor ve küçük kardeş Hugo'nun mahkeme tarafından ele geçirilmesi ile başlıyor. Hugo bir yandan da hastalıklıdır ve bununla da bir yandan başa çıkılması gerekmektedir. Hikaye akışı da aslında üç parta bölünebilir, ilk part Amicia ile Hugo'nun kaçışı ve güvenli bir yer bulma çabaları, ikinci partta Hugo'nun hastalığının tedavi edilmeye çalışılması ve üçüncü partta da hikayenin finalini oynuyorsunuz. ilk iki part oldukça başarılı iken üçüncü part biraz sapıttırmış gibi geldi bana olayı.
Oynanış açısından ben baya stealth ama yürüme simulasyonu bir oyun bekliyordum. Genel olarak öyle olsa da oyuna eklenmiş olan toollar oldukça keyifli hale getirip tek düzeliği ortadan kaldırıyor. Ayrıca yine mekanikler çok standart olsa da yaratıcı kullanımları ve her bölümde belki de belli bir ekipman türüne odaklanmış olmaları da temposunu güzel tutmuş. Bazı şeyler çok zorlama olsa da çeşitliliktir diyerek pek ses etmedim açıkçası, ama oyunun gerçekten atmosferini bok edecek kadar kötü şeyler bana kalırsa.
Bahsetmek gereken bir şey daha ise, oyunun baya kolay olması. Muhtemelen insanları deli etmemek adına bu yola gidildi, düşük tempolu hem de stealth bir oyunda tekrar tekrar aynı şeyleri yaptırmak insanlara çıldırtabileceğini düşünmüşler ki doğru, arkalarından baya yakın takip edebiliyorsunuz, yapay zeka diye bir durum söz konusu değil, oyunda bir süre gizlenmeyi becerebilirseniz düşman sizi gördüğü halde bir şey olmamış gibi hayatına devam edebiliyor.
Atmosfer tarafında oyun gerçekten başarılı. Sizi içine alıyor ve o dönemi güzel bir biçimde yansıtıyor. Müzikler de keza duygularınızı ne yönde yönlendireceğinize dair yardımda bulunuyor.
Spoilersız söylenebilecekler için oyun fena değil, AA yapımlar sizin için okeyse oynanabilir, ama satın almak için oldukça pahalı bana kalırsa. Game Pass içinde alınabilir.
--spoiler--
Gelelim benim en sıkıntı yaşadığım noktaya, oyunun 3. act ında ortaya çıkan Hugo'nun aslında bir gen taşıdığı ve tüm fareleri komple kontrol edebildiği zırvası. Bu oyun için verilmiş en kötü karar olabilir sanırım. Yani ne gerek var. Oyunun başında Hugo'nun peşinde olduğu verilmiş, güzel. Ben direkt şu ihtimale yönlendim kafamda, adam öldürüldükten sonra çocuğu da öldürülüp soyunu yok etmek. Bunu da sonuçta bir bahane ihtiyacı olduğu için çocuğun kilisenin uyduracağı bir sebepten ötürü hastalığın sebebi bu çocuktur diyerek öldürme. Yani hem o döneme bir eleştri getirmiş oluyorsun, hem doğaüstü bir şeylere bağlamadan oyunu daha gerçekçi tutup iyice potansiyelini arttırıyorsun vs vs. Bu tercih artılar getirmiş ama ne bileyim, yanlış hissettiriyor baya.
Yine bu tercihin ortaya çıkarttığı bir saçmalık ise fare kümeleri, oynanış olarak evet güzel bir fikir ama çok saçma. Bunun yerine bir sürü fare var zaten, kendilerini feda edip ateşin içine atlaya atlaya söndürmelerini yapsaydınız hem mekanik pek bir şey kaybetmezdi hemde daha eli ayağı düzgün bir yapı olurdu. Bir de fareleri son act ile birlikte yönetebiliyorsunuz, ki yani bu eğlenceli bir mekanik ama yine bu yola sapmadan bir alternatifi bulunabilirmiş, ben bir noktadan sonra kendimizi koruyabilecek bir takım alet edevat bulup fareleri yönetebileceğimizi düşünmüştüm, çünkü mekanik buna göre gayet hazırlanmış, Hugo üzerinden yapılmış.
Daha kafamda bir takım şeyler vardı ama uçtu hadi hayırlısı, hatırlar ve üşenmezsem yazarım.
--spoiler--