şiddetin mitolojisi ve makyavelizm

    .
  1. Makyevelizm, devletin yada devlet adamının özellikle dış ilişkiler söz konusu olduğunda, ülkesinin yararına olabilecek her eylem ve hareket tarzının meşru olduğunu,amacın aracı meşrulaştırdığını dile getiren politik ilkesi yada her türlü ahlak ilkesini hiçe sayan siyasi görüştür.Ulusal devlet anlayışını yücelten bu anlayış; din,ahlak ve hukuku devlete bağlar ve amaca ulaşmak için devletin bunları araç olarak kullanması gerektiğinden dem vurur.Devletin bittiği yerde hukukta ahlakta biter der ve bunların devlet için varolduğunu savunur.

    Ana felsefe ;amaca ulaşmak için her araç yasaldır.Ne kadar da pragmatizm ve oportunizm kokuyor değil mi?Kendilerinden başkasına güvenmeyen, yalnız, enikonu şiddete gömülmüş bu dünyada ayakta kalabilmek ve geçimlerini sağlayacak! bir şeyler yapmak için bizzat şiddete başvuran arkaik insanlar misali ; bir yer işgal edildiğinde insanlar ya elde edilmeli yada onları kökü kazınmalı söylemiyle yoğurumuş ; fetih isteği normal ve doğaldır,insanlar bunu becerebiliyorlarsa kınanmamalı övülmelidirler asıl kınanması gereken durum bunu başaramamalarıdır söylemiyle Hitlerin; Alman sınırları bütün Almanları içine aldığı zaman eğer nüfusumuzu beslemeğe yetersiz olduğu anlaşılırsa yeni yabancı topraklar elde etmek bizim için haktır ve işte o zaman sapan yerini kılıca bırakacak ve savaşın gözyaşları gelecekteki dünyanın tarlasını sulayacaktır söylemiyle hemfikir olma acziyetini tadan; yapılacak bütün kötülükler birden yapılmalı, kısa süre alacağı için az acı verir,iyiliklerse azar azar olmalı, böylece tadına daha iyi varılır sadist psikozla zir-u zeber olmuş ,mitolojideki öldürdüğü yolcunun etinden yaptığı yemeği sunarken Zeusa aşçılığın erdeminden dem vuran acımasız kan dökücü Arkadia kralı Lykaon fanatiği; insanlar genellikle nankör,iki yüzlü,tehlikeden kaçan,çıkarlarına hasis yaratılıştadırlar düşüncesiyle mizantrop olduğunu anladığımız;Hükümdar halkı öyle korkutmalı ki,sevilmese bile nefret edilmemelidir düşüncesiyle Eflatunun kendini kimseye sevdirmeye çalışma, kendini sevilmeye bırak erdeminin yanından geçmeyen amoralite sembolü;hükümdar seçilinceye kadar cömert seçildikten sonra cimri tanınmaktan çekinmemelidir zira cömertliğin sonu yoksulluktur söylemiyle,sana çok şey vaat etmiyorum ancak mutsuzluk garanti,tehditkar şevkatiyle buz kesen ve asıl yoksulluğun cimrilik olduğundan birhaber normatif önermelerle dolu sözüm ona Rönesans ve humanizme gark etmiş sütlaç kıvamındaki insanlar döneminden özellikle son yüzyılın faşizm üstatlarını besleyen,tepemize çıkaran,belki de Hitlerin tabiriyle sonradan görme,ezik ve aşağılık duygusu tavan yapmış Makhiallinin aforizmasıdır Makyavelizm.Zira Adolf Hitlerin ,sonradan görmeler hayatın her türlü acılarını görüp geçirdiği için,geride bıraktığı basit sosyal düzeydekilere karşı hertürlü acıma hissini unutmuşlardır söylemi aslında bir anlamda intihar.Kendi söylemiyle farkında olmadan kendine hakaret etmek değimlidir bu.Hitler,Musollini vb. gibi faşizmin sadık sevgililerinin Makyavelizmin neresinde olduğu ve bu zat-ı muhteremler!in dünya tarihindeki yerleri de belit bir şekilde karşımızda.

    Esasında günümüz dünya insanlığına hiç de yabancı olmayan kavramlar bunlar. Tek fark günümüz ademoğlu bu kavramları demokratikleştirme denilen kelimeyle açıklıyor.*. *
    3 ...
© 2025 uludağ sözlük