ömer hayyam ın ironi yaptığını anlayamayan ebleh

    7.
  1. ömer hayyam ın "ironi"sini anlayabilecek kapasitede olan insan; ona buna "ebleh" vs.. diye hitap etmez sanırım; "hayyam" ın şiirlerini okuyunca "hayyam" olduğumuz yanılgısına düşmeyelim derim...

    herkes "hayyam" ın içtiği şarabı içmiyor...
    4 ...
  2. 6.
  3. 9.
  4. ömer hayyam rubailerinde içinde olduğunun/yaşadığının karşısında bir profil çizerek olmadığı/olmak istemediği kişiye serzenişte bulunmak, dini bozmuş olanları afişe etmek niyetiyle tasvire yönelmiştir ve ironi yapmıştır. denilmek isteniyorsa; iyi olanı örneklemek için kötü olanı kabullenmek eblehliğini asıl kendisi yaşamış, bunu ironi zanneden de onun yanında aynı sıfatla yerini almıştır. hayyam ironi mironi yapmamıştır. ortalama bir zeka ile hemen(birkaç yüzyılcık sonra) anlaşılan edebi bir metod ironi olmaktan uzaktır. ayrıca, yaşadığının(iddia edilen) karşısına geçip yanlışı eleştirmek için "içtim şarabı, vurdum mala" denmez. dersen mal olursun, anlamazsan da mal olursun. yine de ebleh fonetik açından hoş bir kelime.
    3 ...
  5. 12.
  6. kisvelere bürünenler ironileri anlayamazlar zira kisve sofular içindir.
    1 ...
  7. 5.
  8. kişisel beğenilerimizi bir başkası beğenmediği yahut ilgilenmediği takdirde düştüğü durumdur kimilerine göre.
    1 ...
  9. 1.
  10. omer hayyam rubailerindeki açık ironiyi anlayamayan ebleh. şayet ömer hayyam yaşasaydı "ironi yaptigini aciklama zorunlulugu" ile karşı karşıya kalırdı heralde. etrafta bu kadar çok ebleh olunca...
    5 ...
  11. 4.
  12. Camiye gittim, ama Allah bilir niye:
    Ne namaz kılmaya, ne dua etmeye.
    Eskiden bir kilim aşırmıştım camiden:
    O eskidi gittim yenisini yürütmeye.

    e anlayın artık canım.
    3 ...
  13. 3.
  14. aşağıdaki; ironi bunun neresinde? dedirten bir dörtlüğüdür üstadın.

    ne bir şey idik, ne de bir şeye benzerdik
    bizler doğmadan önce yoktuk.
    doğduk; var olduk, öldük; yok olduk
    doğmadan önce ne idiysek, ölünce de o olduk.

    ömer hayyam

    edit: 'birşey' leri 'bir şey' yaptık...
    2 ...
  15. 2.
  16. 11.
  17. gerek yaşadığı dönem (11. yy) itibariyle, gerekse aldığı eğitim (nizamülmülk ile aynı medresede eğitim almıştır) itibariyle ömer hayyam'ın yazdıklarının ironi olduğu açıktır (büyük ihitmalle yazarken çok eğleniyordu). aslında ömer hayyam, ironik bir dille bazı şeyleri yerden yere vuruyor, ne kadar saçma ve mantıksız olduğunu ortaya çıkarıyor.
    0 ...
© 2025 uludağ sözlük