Mehmet Ali Birand'ın 8 temmuz 2006 tarihli Posta Gazetesi'ndeki köşesinden alınmıştır:
Eskiden o kadar farkında değildim. Aradan yıllar geçtikçe, Sünniler'in Aleviler'e karşı nasıl bir susturma ve ezdirme politikası güttüklerini daha iyi görmeye başladım...
Eskiden o kadar farkında değildim. Aradan yıllar geçtikçe, Sünniler'in Aleviler'e karşı nasıl bir susturma ve ezdirme politikası güttüklerini daha iyi görmeye başladım.
Sünniler'e göre Alevilik, bir nevi oyundur. Müslümanlıkla pek de ilgisi olmayan uçuk bir oluşumdur. Ünlü "mum söndürürler" lafını da Sünniler çıkartmışlardır.
Aleviler çok haklı.
Devlet, Sünniler'in elinde. Durum böyle olunca da, Alevilik geri plana itiliyor. Öğrenilmemesi için elden gelen yapılıyor.
Ben kendimden örnek vereyim.
Okulda bana Aleviliğin ne olduğu anlatılmış olsaydı, büyük olasılıkla Aleviliği seçerdim. Onların dünya görüşünü, dine yaklaşımlarını, felsefelerini kendime daha yakın görüyorum.
Sünniler devletçidir. Otoriteye boyun eğerler, haklarını pek aramazlar. Mutaassıptırlar. Aleviler ise, dünyanın ve yaşamın tadını çıkarırlar. Liberal bakışlı insanlardır. Haklarını aramayı bilirler. Aşırı tutucu değillerdir.
işte bundan dolayı, Alevilerin "zorunlu din dersine" karşı çıkmalarını, çok haklı bir istek olarak görüyorum. Milli Eğitim Bakanlığı'nın, Aleviler'i Müslümanlık dışı görüyormuş gibi bir tutum ve söylevin içine girmesini de açıkça ayıplıyorum.
--spoiler--
Aleviler ise, dünyanın ve yaşamın tadını çıkarırlar. Liberal bakışlı insanlardır. Haklarını aramayı bilirler. Aşırı tutucu değillerdir.
--spoiler--
yukarıdaki cümlede "her isteyene veren değil tecavüze uğrayan orospudur" manasına gelebilecek cümleler kurulmuş yazıdır.
ayrıca bir müslüman dünyadaki mutluluk için yaşamaz. onun tüm derdi onu yaratan allah'a kulluk vazifesini yerine getirmek, ona layıkıyla kul olmak, ve vadedilen cennet hayatına kavuşmaktır. buradan hareketle alevilerdeki ahiret inancı eksikliğinin ve ahlak anlayışının sığlığının farkına varmak çok da zor değildir..
mehmet'in bu serzenişini gördüm de içim yandı desem yeridir. neden yandı? çünkü bu adam her şeyi biliyor(?), her şeyi yazıyor(?) da , üzerine yazı yazdığı adamlar gibi nasıl olunur onu bilmiyor ha? bu nasıl iş o zaman biri bana açıklasın...
sen çıkıyorsun , ortaya bir yazı atıyorsun.
diyorsun ki , ''öğretseler alevi olurdum'' sonra da çıkıp bana ben sunniyim diyorsun?!?
peki ben de sana sorarım , ''bre bu yazıları yazıp da bize fikir beyan edecek kadar kendini zeki sanan zat , sen neden şimdi alevi olmuyorsun? neden hala sunnisin? aleviliğe geçiş yok mu? var... peki neden hala bana elinde bir tabak ve içinde bir laf salatası ile geliyorsun. git alevi ol , sonra da bana gerekçeni öyle açıkla! ama gelip de bana ben sunniyim ama öğretselerdi alevi olurdum vb laflarla gelme. çünkü bunlar sadece laf. lafla peynir gemisi yürümez koçum. bana olsaydı etseydi ile gelirsen , ben de sana derim ki;
''olsa ile bitseyi ekmişler , hiç bitmiş''
sen de hiçi savunuyorsun. gerekçelerin gereksizlerden ibaretken , salatayı önümüze koyuyorsun.
madem öyle bir hayat tarzını benimsemek istiyorsun , benimse. ona göre yaşa. öyle yaşa ki , burda yazdıklarını uyguladığını bizler ve etrafındakiler de görsün ve ''bu adam hakkaten buna inanıyor'' diyebilsin...
ama sen bunu değil , yazılarınla sempati toplamayı seçersin her zaman olduğu gibi...
devam et lan memet , sen bu yolda devam et...
aferin...
daha haber sunarken iki kelimeyi bir araya getiremeyen yaratıktan farklı bir soylem beklenemezdi. tabiki saçmalamış. daha alevi vatandaşlarımız aleviliğin bir din mi mezhep mi yada felsefe olduğu konusunda bile ortak karara varamamıştır. bir konuda haklı müslümanlık gelecek ve ahiret korkusudur. serkeşliğe yer yoktur dinimizde. ki boyle de olması gerekir. boşa yaşanan bir hayatla saksıda fotosentez yapan çiçekten hiç bir farkımız kalmaz.
öğren ol o zaman dedirten cümledir.yok sünniler boyun eğiyormuş yok sünniler aşırı tutucuymuş. mezhep farkı yüzünden kızlarını (ve zaman zaman oğullarını) sünnilerle evlendirmeyen alevilerdir. aleviliğin gizli kalmasında onların da büyük payı vardır, çünkü ibadetlerini gizlerler.
herkesin inancı, ibadet şekli kendinedir. müslümanlıkta insan ayırmaya yer yoktur. aleviler de müslümandır, sunniler de müslümandır.bir kimsenin ne kadar inançlı olduğunu kimse bilemez, bilmediği gibi buna yorum yapıp karar da veremez. hatta bu konu ile ilgili, imanla paranın kimde olduğu bilinmez diye bir laf vardır. başkalarının inançları ve ahlakları ile ilgili yorum yapmak kimseye düşmez.
daha hızlı karıştır böyle cacık yapamazsın
eline diline sahip çık, ürkütürsen tutamazsın
hıyar dedim hayır dedin, dedin de ne oldu
sonunda aç kalır cacık da bulamazsın
şeklinde özetlenirse pek bir manasız olur da, içi elvermez insanın höt der. bir nevi urfada oksford vardı da biz mi okumadık canım seslenişidir. insan için bilgiye ve öğrenmeye giden yollar açık olduğundan anlamsızdır.
bir fikre göre, sünnilik, direkt olarak, emevi mezhebidir. zorbacadır, tutucudur, alevilik ise, müslümanlığın -türklük bağlamında- millileştirilmiş halidir. alevi ibadetlerine baktığımızda, şamanizm ve gök tanrı dininden parçaları bulmak zor değildir. o sebepledir ki, alevilik has be has türkmen mezhebidir.
tanım: aleviliğin tarihi hakkında ciddi bilgi sahibi olan birçok kişinin sarf edebileceği cümle.