canım kardeşim oraya bir tane tefsir koymuşsun ''işte ayetin ömer nasuhi bilmen tarafından yapılan tefsiri'' şeklinde. soruyorum bu abimiz allah'mı bu adam kimdir bu adamın tefsiri neden benim için bağlayıcı olsun. kuran orada peygamber orada kaynağına bak uygulamalarına bak. allah peygamber dışında bazılarını kendisine daha yakın kılıp bak bunu da böyle anlasınlar tefsir et mi demiştir. din dediğin şey en nihayetinde ortada duran allah metninin ve onun elçisi tarafından ortaya konulan uygulamalarının yorumudur ve bu yorum üzere insanlar dünya hayatlarına şekil verirler. dostoyevski falan demişsin nietzche "gerçekler yoktur, yalnızca yorumlar vardır" der. din oradadır ve sen kendi yorumunla yaşarsın onu, başka şansında yoktur. başvurduğun kaynaklar, aldığın referanslar falan yine kendi yorumlamanın ışığındadır. yüzlerce islam yorumlaması vardır. sende bilirsin bunlara mezhepler denir. her mezhep kendi yorumundan emindir ve ona göre yaşar. peygamber dışındaki insanlar islami inanc ışığında sıradan insanlardır. bunlardan birisinin yorumunu kutsayarak sanki o allah'ın tezahürüymüş gibi bunun üzerinden hükme varmak önce allaha sonra müslümanlara sonra da mantığa aykırıdır. neyse konu uzun lakin sen iyi bir müslüman olursan ''en güzel tebliğ temsildir'' misali üzere insanlar senin düşünceni merak eder seni örnek alırlar. cadde demekle kastettiğin şey sanırım toplum. toplum diye somut bir nesne yoktur çok zaman toplum hiçi temsil eder. tane tane birey birey insanlardan sözediyoruz burada. islam uygulamalarının çoğu o anda erki elinde tutanların subjektif yorumlarıdır ve çoğu zaman islamla alakalı değildir. islam ile islamın üzerine kurulan medeniyet aynı şey değildir. islam medeniyeti denen şey çok zaman islam dininin önüne geçmiş ortaya çıkan garabetin suçu islama kalmıştır. vay efendim şu kafirdir bu değildir ottur boktur türünden tanrıcılık oynamak şirkin en büyüğüdür. nasuhi bilmen okuyacağına kuran oku. kuran aklını işlet diyor. kuran okumayan müslüman olmaz.