yakın dönem türkiye tarihinin en önemli toplumsal hareketlerindendir. fakat nurculuk tartışmalarında adı sıkça geçen fethullah gülen hocaefendi nurcu sıfatının belki maksadının ötesinde anlaşıldığını düşüncesiyle kullanmamakta ve kabullenmemektedir. gülen hareketi; gerek kendi başına dini tandanslı toplumsal hareketler içinde kapladığı hacmin boyutları düşünüldüğünde,gerek fethullah gülen hocaefendinin kendisini tanımlaması çerçevesinde ele alındığında, gerek hocaefendinin başlı başına bir alim ve öncü olması düşünüldüğünde gerekse hocaefendi nin düşünce dünyası risale-i nur ekseninde şekillensede başka pek çok düşünür ve ekolden etkilenerek müstakil ve kendine özgü bir tarz ortaya koyması sebebiyle klasik anlamda nurcu deyince direk fethullah gülen ve takipçilerini anlamak gülenin risale-i nurun yaygınlaşmasına yaptığı büyük katkıya rağmen tam anlamıyla doğru değildir. çünki gülen toplumun geldiği noktada -ci -cu -cü lardan hoşlanmamaktadır.ama fırkacılık yapma olarak değilde risale-i nura talebe olma yönüyle bakıldığında ayrıda anlamamak gerekir. çünki gülen hareketinin geldiği nokta bediüzzamanın azametinin bir neticesidir.nurculuğun çeşitli kollara bölünerek çoğalması ise büyümenin tabii bir sonucudur. ve neticesi itibariyle hizmetin büyümesi anlamında faydası da olmuşdur. tek bir koldan devam edilse idi bu denli etkili bir hareket olunmazdı. bazı şer bilinenlerde hayır vardır. nur hareketinin bölünmüşlüğü bunlardan biridir.