hakkında şii uyduruklarının fazlasıyla olduğu ashabdan fazilet sahibi şahıs.
sünniliğin kurucusu falan değildir.sünniliği sistematik mezhep haline getiren imam caferin üvey oğlu imam ı azam ebu hanifedir.ebu hanife emevi yönetimiyle ters düşmüş bir alimdir.fakat bu ters düşüş biz sünnileri islam medeniyetine büyük katkı sağlayan emevilere garez beslememize sebep olmamaktadır.emevi anlayışı hz. osman taraftarlığına dayanıyordu.sünnilik ise ne bu anlamda osmancı ne bu anlamda alicidir.
sünni anlayışta 4. halife hz. alidir,hz.muaviye değil. hz. muaviye vahşice katledilen hz.osmanın hesabının sorulmadığı ve halifenin varisinin kendisi olduğu iddiasıyla hz. alinin halifeliğini tanımamışdır.eğer ehl-i sünnetin kurucusu hz. muaviye olsa idi hz. alinin hilafetinin ehl-i sünnete göre gayrı meşru ilan edilmesi gerekirdi.
bu arada türklerin çoğunluğu islamı haccac operasyonu ile araplardan değil o dönemde çoğu sünni olan iranlılardan öğrenmişdir(iranlıların tümünün şiileşmesi yüzyıllar sonradır).elbette türkler için talas savaşıyla araplarla yakınlaşarak islamı öğrenenlerde,müslümanlara karşı (islamdan bihaber olarak)-tıpkı arap müşrikler gibi- savaşıp, mücadele edip yenilerek zamanla müslüman olanlarıda olmuşdur.ama genellikle islam sünni iranlılardan öğrenildi.hatta bu sebeple türklerin yaşadığı islamda tasavvuf yoğunken araplarda bu yoğunlukta değildir.