allah in varligindan süphe duymak yanlis bir sey degildir. insan allah´in varligini görmedigi icin birtakim donelere ihtiyac duyabilir. bunlar normaldir. bunda bir anormallik görmüyorum ben.
peygamberler mucizelerle donatilmislarsa, ve bu mucizeleri kullanmislarsa, ya da söyle diyelim ; kullanmak zorunda kalmislarsa, bu bircok insanin allah ´in varligi konusunda duydugu süpheyi bertaraf etmek amacindan baska bir amaci olamaz. kuran da allah bile bircok kez "allah vardir ve diridir" seklinde cümlelerle teyit etmektedir.
insan akli görecelidir, insanin bütün varligi görecelerle calisir. büyük ve kücük, erken ,gec, uzun, kisa, hep görecelerle belirlenmis seylerdir. demek ki insanlarin konustuklari dillerde bulduklari tamlamalar bile karsilastirmalarla üretilmislerdir.
allah konusu bundan dolayi oldukca karmasiktir, cünkü karsilastirma yapacak herhangi bir bulgu yoktur. bu durum insanin dramidir. insan , allah tarafindan herseyini görecelerle üretmek zorunda birakilmis, yalniz allah konusu, isin imtihan boyutu yüzünden bunun disinda tutulmustur. buna paralel olarak insanin bir de "ölüm" boyutu vardir. her insan ölecegini bilmekte, ve bundan kusku duymamaktadir. ancak ölümün ne oldugunu da her zaman merak etmistir. ve burada da herhangi bir karsilastirici bir bulguya ulasamamistir. buna karsin, bir alternativ olarak allah´in gönderdigi kitaplar "siz kesin öleceksiniz ve öldükten sonra size söyle söyle olacak" demektedirler. burada insana resmen bir karar verme sansi taninmis, ve bu kararindan da sorumlu tutulacagi söylenmistir. ancak bu isin imtihan boyutu yüzünden kendisine kendi aklin alabilecegi düzeylerde yeterince ayet doga da ve kuran´in kendisinde gösterilmis, bunlara inanip inanmama karari insana birakilmistir.
ama insan bütün bunlara ragmen kendisini ikna edebilmek icin kafasinin calisma prensibi geregince birtakim karsilastirmalar yapmaya calismakta, bunlari yapamayinca da hangi yöne hareket edecegini bilememektedir. ancak öleceginden de kesinlikle emindir, ve kendisine yapilan tehditin de bal gibi farkindadir.
bu kadar yazdiktan sonra, kuran da bircok mucizevi cümle gayet asikar bir sekilde mevcuttur, insan inanclarini tazelemek ve kendi akil calisma prensipleri geregince dogruyu kendisine tekrar edebilmek icin, allah´la ilgili birtakim delillere ihtiyac duyabilir. bunda bir yanlis yoktur.