ayrica azatli kolesi zeyd'in -ki kendisi ayni zamanda ogullu yani evlatligidir- karisi zeynep -ki ayni zamanda hz. muhammed'in hala kizi da olmaktadir- ile, zeyd'in zeynep'i bosamasi sonrasi evlenmistir. fakat bu evlilik cesitli tepkilere yol acmistir. kisa bir sure sonra ise ahzab suresinin 37. ayeti nazil olmus ve muminlere evlatliklarinin bosanmis karilari ile evlenme izni verilmistir.
"(resûlüm!) hani allah'ın nimet verdiği, senin de kendisine iyilik ettiğin kimseye: eşini yanında tut, allah'tan kork! diyordun. allah'ın açığa vuracağı şeyi, insanlardan çekinerek içinde gizliyordun. oysa asıl korkmana lâyık olan allah'tır. zeyd, o kadından ilişiğini kesince biz onu sana nikâhladık ki evlâtlıkları, karılarıyla ilişkilerini kestiklerinde (o kadınlarla evlenmek isterlerse) müminlere bir güçlük olmasın. allah'ın emri yerine getirilmiştir." (ahzab 37)
hz. muhammed'in evlatliginin karisi ile evlenmesinin sebebi, baska bir deyisle ahzab suresinin 37. ayetinde muminlere, evlatliklarinin bosanmis karilari ile evlenme izni verilisinin nedeni dini cevrelerce cesitli sekillerde aciklanmistir. iste o aciklamalardan birisi:
"o zaman kişi kendine bir evlatlık seçerse ona öz evladın bütün hakları tanınırdı. babalığın ölümünden sonra öz evlatla malı paylaşırdı. eğer babalığından evvel ölürse, babalığı onun ailesiyle evlenemezdi. yüce islam dini bu çürük adeti resulullah'ın (s.a.v) zeyneb'le (r.a) evlenmesiyle ortadan kaldırdı."
muminlere verilen bir diger izin icin de nisa suresinin 3. ayetine bakabiliriz.
"eğer (kendileriyle evlendiğiniz takdir de) yetimlerin haklarına riayet edememekten korkarsanız beğendiğiniz (veya size helâl olan) kadınlardan ikişer, üçer, dörder alın. haksızlık yapmaktan korkarsanız bir tane alın; yahut da sahip olduğunuz (cariyeler) ile yetinin. bu, adaletten ayrılmamanız için en uygun olanıdır." (nisa 3)
ayrica gene ahzab suresinin 50. ayetinde -ama- sadece peygamberi kapsayan bir izin de vardir. peygamber olan kisiye, yani hz. muhammed'e, mehrini* verdigi her kadin, allah'in nimet olarak verdigi her cariye, yakin akrabalarinin kizlari, kendini peygambere hibe etmek isteyen her kadin -eger peygamber de kabul ederse- helal kilinmistir.
"ey peygamber! mehirlerini verdiğin hanımlarını, allah'ın sana ganimet olarak verdiği ve elinin altında bulunan cariyeleri, amcanın, halanın, dayının ve teyzenin seninle beraber göç eden kızlarını sana helâl kıldık. bir de peygamber kendisiyle evlenmek istediği takdirde, kendisini peygambere hibe eden mümin kadını, diğer müminlere değil, sırf sana mahsus olmak üzere (helâl kıldık). kuşkusuz biz, hanımları ve ellerinin altında bulunan cariyeleri hakkında müminlere neyi farz kıldığımızı biliriz. (bu hususta ne yapmaları lâzım geldiğini onlara açıkladık) ki, sana bir zorluk olmasın. allah bağışlayandır, merhamet edendir." (ahzab 50)