hakkinda cok kisa olarak sunu yazalim. önemli rus gazetelerinden moskovskje nowosti "ülkemizin 30´lardan 70´elere kadar yaptigi yolculuk sostakowitch´in senfonilerinde gizlidir" demistir. bircok önemli müzik adami bu senfonilerin "20 yyilin soundtrack i " olarak adlandirmislardir.
sostakowitch stalin i öven müzikler yazmistir. ancak aslinda rejimle olan iliskisi pekcok kitaba konu olmustur, aslinda sovyetlerin resmi kompozitörü olmaktan hic de memnun degildi. yazdigi müziklerde de son derece rejim karsiti sarkilari partitüre gizlemekten cekinmemistir.
cok üretken bir besteciydi sostakowitch, 15 senfoni yazmistir, ve her biri ayri ayri degerlidir. yazdigi koncertolar cok önemlidir. 2 keman koncertosundan birincisi 20 yyilin en önemli eserlerinden addedilir.
bunun disinda akla gelen en önemli eserleri quartetleridir. bunlar da 15 adettirler. op.68 quartet cok enterasandir, en sondaki varyasyonlar, birden bire romantik müzik formatina bir ara dalar ve gene birdenbire cikar. op.133 12nci quartettir ve bu quartette bach in hristiyan kilisesine yazdigi chorallerden alintilar mevcuttur- oysa ki bu quartettin yazildigi 1968 yilinda dini semboller üzerine calismak kesinlikle yasakti sovyetlerde.
son derece karmasik dinleyiciye hitap etmeyen ama sanatsal degeri cok yüksek eserler de yazmistir, ancak besteci hakkindaki genel kani, sovyet anlayisina binaen, müzigi halka indirmek adina basit motifleri fazla karistirmadan bestelemek, seklindedir.
eserlerinde ritmik ögelerin coklugu müzigi halkin anlayabilecegi ancak sanatsal degerinin ucuzlamayacagi bir platforma oturtma endisesidir. bircok müzik adami sostakowitch in yazdigi müzigin sanatsal degerinin digerlerinden daha az oldugunu, o müzigin halka inmek adina kalitesinden ödün verdigi görüsünü savunurlar. ancak onlari haksiz cikartan bircok senfonik bölüm de mevcuttur- hakli cikartan bölümler daha cokturlar.
bütün bunlara ragmen sostakowitch cok büyük ve güzel eserleri dünyaya kazandirmis cok önemli bir bestecidir.