sonsuza kadar varolan vücut

entry2 galeri
    1.
  1. sanatçı lambros stemnis'ın bir eseri.

    haber;
    " atina'daki sanat fuarında 'sanat' adına çıplak bir 'sanatçının' kırbaçlanması tepki yarattı.
    açılışını kültür bakanı andonis samaras’ın yaptığı ve çeşitli ülkelerden 60 galerinin katıldığı (istanbul’dan dirimart ve rodeo var) art atina’nın açılışında, yunan sanatçı lambros stemnis’in ‘sonsuza kadar varolan vücut’ adlı performansı sahnelendi. olimpiyat marşı eşliğinde salona giren çıplak erkek önce kendini kırbaçladı. ardından stemnis kırbacı eline alarak, çıplak erkeğin sırtına kanlar içinde kalıncaya kadar hızlı darbelerle vurdu. dakikalar süren manzara, fuarı gezenleri şoke etti. performansın son bölümünde kırbaç ziyaretçilere verilerek “buyurun, isteyen kırbaçlayabilir” dendi. ziyaretçiler performansta yer almayarak sanatçıyı ağır sözlerle eleştirdiler. adı gizli tutulan ve yediği kırbaçlarla vücudu yara içinde kalan ‘sanatçı’ysa şaşkın bakışlar arasında uzaklaştı. stemnis, “hedefim, insan vucudu ve acı arasındaki flörtü anlatmaktı” dedi. "

    http://www.radikal.com.tr...te=&articleid=937529#

    yorum:
    performansı büyük ölçüde, max ersnt'in "the blessed virgin chastises the infant jesus before three witnesses" (bakire meryem tarafından üç gizli tanığın önünde cezalandırılan bebek isa) tablosu ile kurulacak analoji ile açıklayabiliriz. buradaki tablo da 'iki sanatçı ve ziyaretçiler'den oluşmaktadır. ahlaktan yoksun bir ahlak anlayışı ile yüzleşmeyi reddeden ziyaretçiler zaten farkında olmadan performansı izleyerek ve orada bulunarak bu sanat eserini tamamlamışlardır. performansın ardından sessizce sergiyi terk eden ikinci sanatçı da, belirsizliğe feda edilerek lambros stemnis'i eser sahibi olarak özneleştirmiştir. eser, tam anlamıyla günümüz kitle iletişim araçları göz önüne alındığında sıradan bir haber niteliği taşıyarak gazetelerde, fanzinlerde, sitelerde yer alması ile sanat eseri olma vasfını kazanarak cisimlenmiş ve kendini gerçekleştirmiştir. ‘sonsuza kadar varolan vücut’ performansını iki şekilde yorumlayabiliriz

    1- kastrasyonun açıkça sergilenmesindeki müstehcenlik ile birlikte umutsuzluğa yapılan açık vurgu...

    2- toplumsal bir ahlak yoklaması ve haz ilkesinin toplumsallaştırılarak ahlakın yeniden sorgulanması ile kendiliğinden sadizme ve haz ilkesine yapılan açık vurgu...

    3- tin kemik ise yapılan sadece basit bir cerrahi operasyondur ve "1." maddeyi güçlendirmiştir. sanatçının toplumsal orgazmından başka bir şey değildir, ama eğer bir yanıyla da bir mutlak töz soruşturması olarak yorumlanırsa da 'leziz bir ceset oyunudur' ve "2." maddeyi yüceltmiştir.

    dipnot: "olimpiyat marşı" bu ceset oyununun 'im'i aynı zamanda ritüeli sarıp sarmalayan grek jelidir.
    3 ...