bu konuda yapılan tartışmalar birbirinin dediklerini tamamen çürütmek üzerinden gidiyor. yani canlılığın tasarım ürünü olduğunu düşünen kişi canlının hiç evrim geçirmediğini düşünüyor. evrimi savunan kimse de eğer evrim geçiriyorsa tasarlanmamıştır diyor.-en azından benim gözlediğim-
bu ikisi arasında bir orta yol bulup barıştıracak değilim. ama kişisel düşüncelerim şunlar.
bilim yapısı gereği olayları doğal yollardan açıklar. açıklayamazsa bile çalışır. bugüne kadar açıklanamayan neler açıklandı. ama bu herşeyin açıklanacağını göstermez. çünkü bilimi doğal bir sınırı vardır. yapan insanoğludur. algılaması, zamanı, erişebildiği yerin bir sınırı vardır. onun dışında bu sınır olmasa bile herşeyin evren içinde bir açıklaması var mıdır? bunu bilemem. ama materyalismin ön kabulu budur. evrene ve içindeki herşeye evren içinde bir açıklama bulmak.
bilim de böyledir. bir yaratıcı ya da tasarlayıcı öngörmez. ve bu kavram üzerinden olayları açıklamaz. bunu yapan dindir. bu açıdan bilim-din çatışması yapılır ya da bu çatışma oluşturulur.
bilimin canlılığı açıklarken yüce rabbimiz böyle yaratmış demesi bilimsel metodolojiye terstir. bilimin ilerlemesi en doğrusunu allah bilir demekle mümkün değildir. ama bir insan böyle düşünüp, inanabilir.
akıllı tasarım konusuna gelince ismi bile bilimin mantığına terstir. fakat bu at nin yanlış olduğunu göstermez.
eğer dediği gibi canlılarda indirgenemez kompleks yapılar varsa ve bu yapılar daha basit yapıların rastlantısal olarak birleşmesi ile açıklanamıyorsa at ye hakvermek zorunda kalırız.
at ye yapılan itirazlar;
insanın çenesinin zayıflığı
doğum kanalının sorunlu yapısı
zayıf diz yapısı dile getirilir ve şöyle sonuca varılır;
bunlar madem tasarlandı öyleyse tasarlayan akıllı tasarlamamış.
bu itirazlara verilecek cavaplardan biri şudur:
tasarımcı öyle düşünmüş (bu ayet gibi oldu. bilimsel bir dil değil)
neye göre zayıf? iyi yönleri öne çıkarılır. örneğin dizdeki bağlar eklem kapsülü menisküslerin yükü dağıtan ve basıncı ayarlayan yapısı vs..
diğer bir itiraz ise şu;
bak şu verier doğal seleksiyonun önemini gösterir öyleyse evrim vardır.
bak veriler mutasyonun önemini gösterir öyleyyse evrim vardır.
bak şu olaylarveriler şu canlının evrim geçirdiğini gösterir.
bak bakteriler ab ye bağışıklık kazandı öyleyse evrim vardır.
verilecek cevaplardan biri;
canlılar evrim geçirecek şakilde tasarlanmışıtır.
veya
canlılar yeni özellikler kazanabilirler. ama bu hepsini aynı kökene bağlamaızı gerektirmez. ayrıca bir canlı değişim yaşadı diye bu tüm teoriyi haklı çıkartmaz.
tasarım sonucu ortaya çıkmış canlılar sonradan da bir takım özellikler kazanabilir ve değişim geçirebilir.
ek: at nin belirttiği indirgenemez kompleks yapılardan başka bir entry de bahsedilecektir.