mezhep

entry51 galeri video1
    6.
  1. kur'an dinini mezhep dinine çeviren olgu sanılan ama öyle olmayan bir kavramdır.

    ehl i sünnet 'e dayanan mezhepler haktır. yani olmasında bir kusur falan yoktur. zaten dört hak mezhep arasında ana kaideler üzerinde bir değişiklik de yok.

    mezhepler gereklidir. çünkü dünya üzerindeki farklı coğrafyalar üzerinde yaşayan insanların karşıllaştığı sorunlar da farklıdır. tarlada yaşarak geçimini sağlayan biriyle, şehirde yaşayan insanın karşılaştığı sorunlar aynı olmayabilir.

    kan şafilerde abdest bozmazken hanefilerde bozar. neden?

    çünkü peygamberimizin yaşadığı bir olay vardır. * bir ara anlından bir kan sızıntısı olur. kanı silmeye eşi gelir. orayı siler. bu olaydan sonra peygamberimiz giderek tekrar abdest alır.

    işte şafiler burada abdesti bozan şeyin hanımının dokunması olduğu söylerler. ve bayana temasın abdesti bozduğunu söylerler. imam hanefi ise abdesti bozan şeyin kan akması olduğunu söyler. fark bu.

    hanefilik şehir hayatına daha uygun iken şafilik kırsal kesime seslenir daha çok. buradan islamın kolaylık dini olmasından bahsetmeye ayrıca gerek yok. yaşam şartları farklı olan insanlar için aynı kuralları uygulamak -dini manada- zor olabilir. nefise ağır gelebilir.

    zaten mezhep imamları arasında kesinlikle bir çatışma falan olmamıştır. hepsinin dedikleri doğrudur. ama uygulamada farklılıklar olabilir ki bu dinin değiştirildiği veya kişiselleştirildiği manasına gelmez. amaç herkes için kolaylıksa buna kimsenin laf atmasının manası yoktur.

    sonuçta yapılması gereken şey insanın yaşadığı hayat tarzına göre en uygun olan mezhebi benimsemesidir. sonuçta amaç birdir. farzlar aynıdır.

    ek: burada şunu da belirtmek lazım. sonradan çıkarılan mezhepleri (şii, vehhabi) bu konunun dışında tutmak lazım. peygamber efendimizin (s.a.v) hayat tarzına uyan mezhep sayısı dörttür ki bunları zaten biliyoruz. diğerleri çeşitli olaylar neticesinde kurulmuş ki bu olaylar daha çok kişisel olaylar. insanlar sırf kendi işine gelmiyor diye mezhep kurar hale gelmiştir bir ara.

    burada önemli olan sünnet ekseninde olan mezheplerdir. kendi kafasına göre kurallar geliştiren bir adamın kurduğu mezhep ancak ayrılık getirir. ve çatışma çıkarır. tıpkı yalan söylemeyi küfür sayanların yalan söyleyenleri öldürmesi gibi bir şey bu. temellendirilmesi yanlış yani.
    0 ...
  1. henüz yorum girilmemiş
© 2025 uludağ sözlük