bu konu gercektir, dalga gecmek isteyenler cikacaktir, ben islma diniyle ilgili okumalarima 10 sene önce baslamis, o zamanlar da bu konuya tesadüf etmistim. islam´da ruhbanlar sinifi diye birsey yoktur. "islam ruhbanligi reddeder." "din herkesindir", "islam da papazin günahi affetmesi diye bir sey yoktur, o isi ancak allah yapar" seklindeki pekcok söylem islam fikihinda, öyle gerici olmayan, kafasi calisan pekcok islam bilgini tarafindan devamli olarak yazilangelen seylerdir.bu mantikla düsnmeyi sürdürdügümüz zaman bir süre sonra, imamin para karsiligi namaz kildirmasi konusunun "islami acidan nasil bir sey oldugu" sorusunu kendimize sormaya baslariz.
"kuran" söyledigi seylerden baska "söylemedigi seylerle " son derece dikkat ceken bir kitaptir. "kuran´in" hicbir yerinde "imam´in arkasinda durup namaz kiliniz." seklinde bir ifade yoktur. bu cok enterasandir. "namaz kiliniz" vardir. mesela "zekati" zekat toplamakla ilgili kurumlara vermenin ne derece dogru oldugu da aslinda süphelidir. cünkü "islam`da " "zekat" ihtiyaci olana verilir. bazi yazarlar, islam dinin de "fakirligin" kuran´a göre bir tarifi oldugunu ve bu tarife bakarsak, zekata ihtiyaci olan sahsin zekata gercekten ihtiyaci oldugunun, taniklanadirilabilecek durumda olmasi gerektigi, bu yüzden zekatin "sadece" bilinen yoksullara verilebilecegi, bilinmeyenlere "zanna" uyarak zekat verilmeyecegini, de söylerler. zekat toplayan kurum, namaz kildiran kurum, "islam dinini ruhbanlastirir" islam dinini halka uygulatan bir "kurumlar zinciri" olusmus olur. oysa ki "kuran" böyle bir seyi kesinlikle reddetmektedir.
herkes allah karsisinda esittir. bu tür kurumlar -sanki bazi kisilerin allah a normal diger kisilerden daha yakin, allah´in adini kullanarak para kazanmalari- olamaz.
insan suresinde "biz sizi de,peygamberlerinizi de sorguya cekecegiz." seklinde bir ayet olmasi, bu esitligi cok güzel ortaya koyan bir ayettir.
bunun disinda "kuran-i kerim" in para karsiligi olarak satilmasi, bunun bir ticaret kolu olmasi da, cok tartisilmaktadir. ruhban sinifi olusursa, o durumda bir müslüman´in nasil davranmasi gerektigi konusu artik tartismaya acilmalidir. cünkü birileri allah´i peygamberi, dini hisleri , ticaret unsuru olarak kullanmakta ve cok güzel paralar kazanmaktadirlar (bu adamlarin ne sekil müslümanlar olduklari konusu ayrica bir entry konusudur).
unutulmamalidir ki, hz.peygamber´in mezari belli degildir, mezarin oldugu yer kendi vasiyeti üzerine tamamen düzletilmis, peygamberin nereye gömülü oldugunun "tam" olarak bilinmesi bu sekilde önlenmstir. bugün hacca gidenler sadece "tepelik" bölge olarak sembolen peygamberin mezarini ziyaret gitmektedirler. yoksa o mezar bugün "tapilmaya gidilen bir yer" olurdu. bu "ruhbanliktan kacinma" endisesi taa buralara kadar gelmistir islam dininde.
bu durum da camiler de para karsiligi namaz kildirmak, o isten para almak, bunlar tartismaya acik konulardir, ama isin daha pek cok boyutu vardir, islam dini aslinda "devlet" dedigimiz olguyu da reddetmektedir. islma´a göre insanlar vardir, bunlarin kendileriyle, cevredekilerle iliskileri vardir. ama öyle "devlet" seklindeki bir "üst kurulus" islam dinin de yoktur. simdi dünya da "devletler" mevcuttur, bu devletlerin bir isleyis prensipleri olmalidir. bu durumda da belki bir imamin para almasi kabul edilebilir. cünkü dünya su anki görünüsü itibariyla kesinlikle "islam" dininin algiladigi bir görüsünüste degildir. islam sonucta "kisinin ve cevresinin kendi durumunu düzeltmesi halinde, o toplumu olusturan tüm ögelerin düzelecegi" görüsü cevresinde insani ve iliskilerini ele alir. "Devlet" bunun tam tersini yapar. islama göre hareket kisinin, cevrenin kendisinden gelir, devlete göreyse (yani bati kaynakli görüslerin ürettigi devlete göre, buradaki kastimiz) hareket yukardan asagiya dogru tatbik ettirilir. islam´da "yukarisi" allah´tir, oradaki emirlerin yeryüzünde nasil tatbik edilebilecegi sorunsali kuran´da tartisilmaktadir, oysa devletin isleyisi böyle degildir. yani aslina taban taban zittirlar, duruslari ve isleyisleriyle. bir sürü islam düsünürü, hepsinin aptal oldugunu söylemek biraz sacma olur, "islam devleti" seklindeki bir tamlamanin islam dininin olaya bakisiyla ne kadar uyustugu konusunu tartismaktadirlar. zira "kuran" basindan sonuna kadar "bireye" ve "kücük gruplara" en sonundaysa "büyük gruplara" hitap etmektedir, kuran´in hitap ettigi ana kisi "sen" sindir. bu farklari iyi anlamak ve kulaktan dolma seylerle görüs üretmemek gerekir. gerci, ben de bu konulari uzun zaman önce okumustum, ancak, dogrudur, cok enterasan, bir sürü degisik degisik tespit, en sonunda öyle karisiyor ki icinden cikilmaz hale geliyor.
bu konularin tartisilmasi iyidir, hele kavga edip nefretle otobüsler de kendini infilak ettirmekten falan cok daha iyidir.